Geburtshilfe Frauenheilkd 2012; 72(1): 43-48
DOI: 10.1055/s-0031-1280417
Original Article
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Anogenital Warts in Childhood – Always a Marker for Sexual Abuse?

Anogenitale Kondylome im Kindesalter – immer ein Hinweis auf einen sexuellen Übergriff?
S. Bussen
1   Universitätsfrauenklinik Mannheim, Mannheim
,
M. Sütterlin
1   Universitätsfrauenklinik Mannheim, Mannheim
,
U. Schmidt
1   Universitätsfrauenklinik Mannheim, Mannheim
,
D. Bussen
2   Deutsches End- und Dickdarmzentrum Mannheim, Mannheim
› Author Affiliations
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Publication History

received 21 August 2011
revised 14 November 2011

accepted 1 06 November 2011

Publication Date:
07 February 2012 (online)

Abstract

Human papilloma viruses (HPV) are common pathogens associated with a wide range of cutaneous and mucosal infections in childhood. Different HPV types can cause common warts and anogenital warts. Condylomata acuminata in children may be, but are not necessarily, an indicator of sexual abuse. Each individual case therefore requires careful examination, with consideration of other possible means of transmission. Diagnosis of anogenital warts is generally by means of clinical examination. Additional histological, serological or molecular genetic investigation may be indicated occasionally. The high rate of spontaneous remission and the rate of recurrence after treatment should be considered. The available topical and surgical treatment options are discussed.

Zusammenfassung

Bei den humanen Papillomviren (HPV) handelt es sich um weitverbreitete Erreger, die auch im Kindesalter eine Vielzahl von Haut- und Schleimhautinfektionen verursachen können. Infektionen mit unterschiedlichen HPV-Typen können Hautwarzen oder anogenitale Kondylome hervorrufen. Condylomata acuminata bei Kindern können, aber müssen nicht hinweisend für sexuellen Missbrauch sein. Daher bedarf es unter Berücksichtigung anderer Übertragungsmöglichkeiten einer sehr sorgfältigen Überprüfung des Einzelfalls. Die Diagnose anogenitaler Kondylome wird in der Regel durch die klinische Untersuchung gestellt. Histologische, serologische oder molekulargenetische Zusatzdiagnostik ist nur in Einzelfällen sinnvoll. Bei der Indikation zur Therapie sind die hohe Spontanremissionsrate sowie die posttherapeutische Rezidivrate zu berücksichtigen. Die zur Verfügung stehenden topischen und chirurgischen Therapieoptionen werden dargestellt.

Supporting Information

 
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