Z Orthop Unfall 2012; 150(1): 40-47
DOI: 10.1055/s-0031-1280249
Hüftendoprothetik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

PVD-Silikat-Beschichtung für die verbesserte Zementhaftung auf Endoprothesen aus ATZ-Dispersionskeramik

PVD-Silicoating before Cementation of Zirconia-Based Knee Prostheses Effects Better Cement Adhesion and Lower Aseptic Loosening RatesR. Marx1 , R. Faramarzi1 , T. Oberbach2 , S. Begand3 , N. Grätz3 , D. C. Wirtz4
  • 1MTZ Aachen, CC&A Ltd.
  • 2Fertigung Keramik, Mathys Orthopädie GmbH, Mörsdorf
  • 3Forschung Keramik, Mathys Orthopädie GmbH, Mörsdorf
  • 4Klinik für Orthopädie und Unfallchirurgie, Universitätsklinik Bonn
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Publication Date:
18 October 2011 (online)

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Zusammenfassung

Studienziel: CoCrMo-Legierungen sind kontraindiziert bei Allergikern. Für diese Patienten sind im Hüftbereich zementfreie Prothesen aus Titanlegierung verfügbar. Zementfreie Knieendoprothesen, insbesondere die Tibiateile dieser Prothesen, haben wegen geringem Formschluss wenig Primärretention. Deshalb sind im Kniebereich zementierte Endoprothesen aus hochfester Oxidkeramik oder Endoprothesen aus CoCrMo-Legierung, beschichtet mit einer abschirmenden ZrN- bzw. TiNbN-Antiallergieschicht, sinnvoll. Die Endoprothesenoberfläche aus Oxidkeramik hat für Knochenzement eine deutlich schlechtere mechanische Retention als eine Metalloberfläche. Hinterschneidungen von durch Raustrahlen erzeugten Texturen sind auf einer keramischen Oberfläche wegen deren Sprödigkeit nicht möglich. Mikrobewegungen werden begünstigt, sodass das Debondingrisiko erhöht ist. Silikatisieren kann durch spezifische Adhäsion die Retention insbesondere auch gegen hydrolytische Degradation stabilisieren. Methode: Um die Wirksamkeit der Silikatisierung zu validieren, wurde die auf ihre Haftfestigkeit zu untersuchende „Alumina toughened Zirconia“-(ATZ-)Keramikoberfläche durch Korundstrahlen (mittlere Korngröße 50 µm) gereinigt und chemisch aktiviert. Nach Silikatbeschichtung wurden TiAlV-Sonden (Durchmesser 6 mm) als Stirnzugprüfkörper aufzementiert und nach vorgegebenen Fristen hydrolytischer Belastung bis zu 360 Tage bei 37 °C in Ringerlösung die Haftfestigkeit geprüft. Als Referenz dienten Prüfkörper aus „as fired“-ATZ-Keramik und aus abgestrahlten bzw. abgestrahlten und silikatisierten CoCrMo-Prüfkörpern. Ergebnisse: Die Haftfestigkeit auf der silikatisierten ATZ-Oberfläche erwies sich innerhalb des Beobachtungsintervalls als hydrolysestabil und war nach allen untersuchten Auslagerungsintervallen stets größer als 20 MPa. Schlussfolgerung: Die Silikatbeschichtung sollte bei der untersuchten Oxidkeramik nach chemischer Aktivierung durch Abstrahlen mit Korund der Korngröße 50 µm zu einer Retention führen, die klinisch ausreichend ist, um Migration, Mikrobewegung und Debonding weitgehend zu unterbinden.

Abstract

Aim: CoCrMo alloys are contraindicated for allergy patients. For these patients, cemented or uncemented prostheses made of titanium alloy are indicated. Uncemented prostheses, however, have low primary retention, particularly the tibial components of knee joint prostheses because of the lack of a positive locking. Therefore, for knee replacement cemented CoCrMo prostheses may be suitable also for allergy sufferers if these are masked by ZrN or TiNbN layers. Alternatively the CoCrMo alloy may be replaced by high-strength oxide ceramics. For adhesion of bone cement to the ceramic surface, however, only inefficient mechanical retention spots are exposed as compared with a metal surface. Undercuts generated by corundum blasting, although highly efficient on a CoCrMo surface, are not such efficient centres on a ceramic surface due to its brittleness. Therefore, the mechanical component of retention is significantly reduced. When specific adhesion between bone cement and surface does not exist due to physical and chemical forces, the hydrolytic stability will be insufficient. Micromotions are promoted and early aseptic loosening is predictable. Silicoating of the ceramic surface will allow specific adhesion and can result in better hydrolytic stability of bonding. Methods: In order to evaluate the effectiveness of silicoating the bond strengths of blasted (mean size of corundum grains 50 µm) and silicate layered alumina-toughened zirconia (ATZ) surfaces were compared with “as fired” surfaces by utilising TiAlV probes (diameter 6 mm) for traction-adhesive strength testing. Samples machined out of CoCrMo alloy were utilised for reference. After preparing the samples for traction-adhesive strength testing (sequence: substrate, silicate and silane, protective lacquer [PolyMA], bone cement, TiAlV probe) they were aged up to 360 days at 37 °C in Ringer's solution. Results: The bond strengths observed for all ageing intervals were well above 20 MPa and much higher and more hydrolytically stable for blasted and silicate-layered compared with “as fired” ATZ samples. Conclusion: Silicoating may be effective for achieving a high initial bond strength of bone cement on surfaces of oxide ceramics and also suitable to stabilise bond strength under hydrolytic conditions as present in the human body. Activation by low grain size corundum (mean grain size 50 µm) seems to be effective for activation without deteriorating the bending strength of the ceramics investigated. Due to the proposed layer system migration, micromotions and debonding should be widely reduced or even eliminated.