Klin Monbl Augenheilkd 2011; 228(4): 340-344
DOI: 10.1055/s-0031-1273230
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Fotodynamische Therapie bei „Secondary Sick RPE Syndrome” nach wiederholten intravitrealen Injektionen von VEGF-Inhibitoren bei Patienten mit feuchter altersabhängiger Makuladegeneration

Photodynamic Therapy in ”Secondary Sick RPE Syndrome” after Repeated Intravitreal Injections of VEGF Inhibitors in Patients with Wet Age-Related Macular DegenerationP. Kloos1 , H. Niederberger1 , C. Valmaggia1
  • 1Augenklinik, Kantonsspital, St. Gallen, Schweiz
Further Information

Publication History

Eingegangen: 1.10.2010

Angenommen: 22.12.2010

Publication Date:
11 April 2011 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Nach wiederholten intravitrealen Injektionen von VEGF-Inhibitoren bei feuchter AMD zeigen einige Patienten therapieresistente, isoliert subretinale Flüssigkeit (hier postuliert als secondary sick RPE syndrome). Es wurde in diesen Fällen die Wirksamkeit der fotodynamischen Therapie untersucht. Patienten und Methoden: Eine Gruppe von 18 Patienten mit feuchter AMD (14 Augen mit okkulter und 4 mit minimal klassischer CNV) zeigten nach wiederholten intravitrealen Injektionen von VEGF-Inhibitoren (Bevacizumab oder Ranibizumab) therapieresistente, isoliert subretinale Flüssigkeit. Sie wurden mit einer fotodynamischen Therapie mit Verteporfin behandelt. Es wurde der Bedarf an weiteren intravitrealen Injektionen von VEGF-Inhibitoren und der Visusverlauf nach PDT beobachtet. Ergebnisse: Nach durchschnittlich 7,1 Injektionen von VEGF-Inhibitoren (Ranibizumab oder Bevacizumab) wurde bei 14 Augen eine, bei 4 Augen zwei PDT durchgeführt. Während durchschnittlich 11,6 (4 – 26) Monaten Beobachtungszeit nach PDT zeigten 12 von 18 Patienten eine vollständige Resorption der subretinalen Flüssigkeit und benötigten keine weiteren intravitrealen Injektionen. 6 Patienten bedurften im Durchschnitt 4,3 weiteren Injektionen. 12 von 18 Patienten zeigten im Verlauf einen stabilen (± 5 Buchstaben ETDRS) und 6 einen besseren Visus (> 5 Buchstaben Gewinn). Keiner der 18 Patienten wies eine Verschlechterung auf (> 5 Buchstaben Verlust). Schlussfolgerungen: Bei Patienten mit feuchter AMD, die nach wiederholten Injektionen von Bevacizumab oder Ranibizumab isoliert subretinale Flüssigkeit aufweisen, kann die fotodynamische Therapie eine Option sein, um die Anzahl weiteren Injektionen zu reduzieren und den Visus zu stabilisieren.

Abstract

Background: After repeated injections of VEGF inhibitors for wet AMD some patients show therapy-resistant isolated subretinal fluid (here named secondary sick RPE syndrome). The efficacy of photodynamic therapy was examined in these cases. Patients and Methods: A group of in total 18 patients with wet AMD (14 eyes with occult and 4 with minimal classic CNV) showed therapy-resistant isolated subretinal fluid after repeated intravitreal injections of VEGF inhibitors (bevacizumab or ranibizumab). These eyes were treated with photodynamic therapy with verteporfin. After PDT the need for further intravitreal injections of VEGF inhibitors and visual acuity was examined. Results: After a mean number of 7.1 injections of VEGF inhibitors (bevacizumab or ranibizumab), in 14 patients one PDT, in 4 patients two PDT were performed. Twelve of 18 patients showed complete resorption of subretinal fluid and needed no further intravitreal injections during a mean of 11.6 months (4 – 26) after PDT. Six patients needed a mean of 4.3 additional injections. Twelve of 18 patients showed stable visual acuity (± 5 letters ETDRS), 6 improved more than 5 letters while none of them showed visual loss. Conclusions: In patients with wet AMD and isolated subretinal fluid after repeated injections of bevacizumab or ranibizumab photodynamic therapy could be an option to reduce the number of further injections and to stabilise visual acuity.

Referenzen

  • 1 Jager R D, Mieler W F, Miller J W. Age-related macular degeneration.  N Engl J Med. 2008;  358 2606-2617
  • 2 Brown D M, Michels M, Kaiser P K et al. Ranibizumab versus verteporfin photodynamic therapy for neovascular age-related macular degeneration: Two-year results of the ANCHOR study.  Ophthalmology. 2009;  116 57-65
  • 3 Rosenfeld P J, Brown D M, Heier J S et al. Ranibizumab for neovascular age-related macular degeneration.  N Engl J Med. 2006;  355 1419-1431
  • 4 Rich R M, Rosenfeld P J, Puliafito C A et al. Short-term safety and efficacy of intravitreal bevacizumab for neovascular age-related macular degeneration.  Retina. 2006;  26 495-511
  • 5 Lynch S S, Cheng C M. Bevacizumab for neovascular ocular diseases.  Ann Pharmacother. 2007;  41 614-625
  • 6 Fung A E, Lalwani G A, Rosenfeld P J et al. An optical coherence tomography-guided, variable dosing regimen with intravitreal ranibizumab for neovascular age-related macular degeneration.  Am J Ophthalmol. 2007;  143 566-583
  • 7 Kloos P, Bernasconi P, Thölen A. Visual acuity and magnification requirement after ranibizumab in patients with wet age-related macular degeneration.  Klin Monbl Augenheilkd. 2008;  225 385-391
  • 8 Peng S, Adelman R A, Rizzolo L J. Minimal effects of VEGF and anti-VEGF drugs on the permeability or selectivity of RPE tight junctions.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 2010;  51 3216-3225
  • 9 Mendrinos E, Mangioris G, Papadopoulou D et al. One year results of the effect of intravitreal ranibizumab on the retinal arteriolar diameter in patients with neovascular age-related macular degeneration.  Invest Ophthalmol Vis Sci. [in press]
  • 10 Binder S, Stanzel V B, Krebs I et al. Transplantation of the RPE in AMD.  Prog Retin Eye Res. 2007;  26 516-554
  • 11 Chan W M, Lai T Y, Lai R Y et al. Half-dose verteporfin photodynamic therapy for acute central serous chorioretinopathy: one-year results of a randomized controlled trial.  Ophthalmology. 2008;  115 1756-1765
  • 12 Valmaggia C, Niederberger H. Photodynamic therapy in the treatment of chronic central serous chorioretinopathy.  Klin Monbl Augenheilkd. 2006;  223 371-375
  • 13 Treatment of age-related macular degeneration with photodynamic therapy (TAP) Study Group . Verteporfin therapy for subfoveal choroidal neovascularization in age-related macular degeneration: Three-year results of an open-label extension of 2 randomized clinical trials – TAP report no. 5.  Arch Ophthalmol. 2002;  120 1307-1314
  • 14 Schmidt-Erfurth U, Pollreisz A, Mitsch C et al. Antivascular endothelial growth factors in age-related macular degeneration.  Dev Ophthalmol. 2010;  46 21-38
  • 15 Golbaz I, Ahlers C, Stock G et al. Quantification of the therapeutic response of intraretinale, subretinal and subpigmentepithelial compartments in exsudative AMD during anti-VEGF therapy.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 2010;  [in press]
  • 16 Gomi F, Sawa M, Wakabayashi T et al. Efficacy of intravitreal bevacizumab combined with photodynamic therapy for polypoidal choroidal vasculopathy.  Am J Ophthalmol. 2010;  150 48-54
  • 17 Yoon J U, Byun Y J, Koh H J. Intravitreal anti-VEGF versus photodynamic therapy with verteporfin for treatment of myopic choroidal neovascularization.  Retina. 2010;  30 418-424

Dr. Patrik Kloos

Augenklinik St. Gallen
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