Klin Monbl Augenheilkd 2011; 228(4): 337-339
DOI: 10.1055/s-0031-1273228
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Retinal Astrocytomas: Long-Term Follow-Up

Langzeitverlauf retinaler AstrozytomeM. Töteberg-Harms1 , V. Sturm1 , S. Sel2 , A. Sasse3 , K. Landau1
  • 1UniversityHospital Zurich, Division of Ophthalmology, Zurich, Switzerland
  • 2University Hospital Halle, Department of Ophthalmology, Halle (Saale), Germany
  • 3Eye-Laser-Center Halle, Halle (Saale), Germany
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

received: 1.10.2010

accepted: 24.1.2010

Publikationsdatum:
11. April 2011 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Retinale Astrozytome sind sehr seltene benigne Tumoren der Netzhaut. Sie können solitär oder multipel, uni- oder bilateral, isoliert oder im Rahmen einer Phakomatose auftreten (Tuberöse Sklerose, Neurofibromatose Typ I). Patienten und Methoden: Wir berichten über den Langzeitverlauf bei drei Patienten mit retinalen Astrozytomen. Ergebnisse: Keines der Astrozytome zeigte eine wesentliche Wachstumstendenz. Die Tumoren veränderten sich lediglich in der Binnenstruktur. Diese relative morphologische Stabilität war bei allen Patienten mit einer gleichbleibenden Sehfunktion verbunden. Schlussfolgerungen: Auch über längere Zeiträume hinweg scheint die Prognose retinaler Astrozytome hinsichtlich Größenwachstum und Sehfunktion günstig zu sein. Eine sorgfältige ophthalmologische und allgemeinmedizinische Basisuntersuchung, auch zum Ausschluss einer möglichen assoziierten Grunderkrankung, sowie eine genaue Befunddokumentation sind bei Erstdiagnose essenziell. Danach sind Kontrollen in lockeren Intervallen ausreichend.

Abstract

Background: Retinal astrocytomas are exceedingly rare benign tumours of the retina. Their occurrence can be solitary or multiple, uni- or bilateral, isolated or in association with a phakomatosis such as tuberous sclerosis or neurofibromatosis type 1. Patients and Methods: We report the long-term follow-up in three patients with retinal astrocytomas. Results: Over many years of follow-up all astrocytomas showed very little progression and no deterioration of visual function. Subtle changes occurred inside the lesions. Conclusions: Even after long-term follow-up the natural course of retinal astrocytic hamartomas seems to be favourable, with visual loss and significant growth being unlikely to occur. A thorough ophthalmological and general evaluation, in order to rule out an underlying systemic disease and to document the ocular status, are needed initially. Thereafter eye examinations can be scheduled in long intervals.

References

  • 1 Hoeve van der J. Augengeschwülste bei der tuberösen Hirnsklerose (Bourneville).  Graefes Arch Ophthalmol. 1921;  105 880-898
  • 2 Margo C E, Barletta J P, Staman J A. Giant cell astrocytoma of the retina in tuberous sclerosis.  Retina. 1993;  13 155-159
  • 3 Hass-Teller C, Rohrwacher F, Wiedemann P. [Bilateral retinal tumors in a child. Tuberous sclerosis with retinal astrocytomas].  Ophthalmologe. 1998;  95 348-349
  • 4 Yassur Y, Melamed S, Ben-Sira I. Retinal involvement in tuberous sclerosis.  J Pediatr Ophthalmol. 1977;  14 379-381
  • 5 Zimmer-Galler I E, Robertson D M. Long-term observation of retinal lesions in tuberous sclerosis.  Am J Ophthalmol. 1995;  119 318-324
  • 6 Mennel S, Meyer C H, Eggarter F et al. Autofluorescence and angiographic findings of retinal astrocytic hamartomas in tuberous sclerosis.  Ophthalmologica. 2005;  219 350-356
  • 7 Mennel S, Meyer C H, Peter S et al. Current treatment modalities for exudative retinal hamartomas secondary to tuberous sclerosis: review of the literature.  Acta Ophthalmol Scand. 2007;  85 127-132
  • 8 Bloom S M, Mahl C F. Photocoagulation for serous detachment of the macula secondary to retinal astrocytoma.  Retina. 1991;  11 416-422
  • 9 Cilliers H, Harper C A. Photodynamic therapy with Verteporfin for vascular leakage from a combined hamartoma of the retina and retinal pigment epithelium.  Clin Experiment Ophthalmol. 2006;  34 186-188
  • 10 Kroll A J, Ricker D P, Robb R M et al. Vitreous hemorrhage complicating retinal astrocytic hamartoma.  Surv Ophthalmol. 1981;  26 31-38

Marc Töteberg-Harms, MD

Division of Ophthalmology, UniversityHospital Zurich

Frauenklinikstrasse 24

8091 Zurich, Switzerland

Telefon: ++ 41/44/2 55 11 11

Fax: ++ 41/44/2 55 44 38

eMail: marc.toeteberg@usz.ch