Dtsch Med Wochenschr 2011; 136(5): 194-197
DOI: 10.1055/s-0031-1272508
Nephrologie | Commentary
Nephrologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Akutes Nierenversagen

Acute kidney injuryT. Feldkamp1 , A. Bienholz1 , A. Kribben1
  • 1Klinik für Nephrologie, Universitätsklinikum Essen, Universität Duisburg-Essen
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Publication Date:
26 January 2011 (online)

Zusammenfassung

Neue Leitlinien der KDIGO-Arbeitsgruppe vereinheitlichen die Definition des akuten Nierenversagens (ANV) und der akuten Nierenkrankheit und ermöglichen damit die Beurteilung der Prognose und der Wirksamkeit von diagnostischen, prophylaktischen und therapeutischen Maßnahmen in verschiedenen Patientengruppen. Bei dem ANV sind Schweregrad und Dauer entscheidende Faktoren für die Entwicklung einer chronischen Nierenkrankheit und der Mortalität. In der Frühphase des ANV muss der optimale Volumenstatus schnell wieder hergestellt werden, während in der Phase des etablierten ANV eine Volumenüberladung vermieden werden sollte. Neue Biomarker sind für die Früherkennung und Prognose des ANV vielversprechend, können aber noch nicht in der Routine eingesetzt werden. Die Urinmikroskopie, eine der ältesten und kostengünstigsten Untersuchungsmethoden, liefert wertvolle Hinweise zum Verlauf der Erkrankung.

Abstract

New guidelines of the „Kidney Disease: Improving Global Outcome” (KDIGO) working group standardize the definition of acute kidney injury (AKI) and acute kidney disease (AKD) allowing the assessment of prognosis and efficacy of prophylactic and therapeutic measures in different patient cohorts. The degree of severity and the duration of acute kidney injury are critical factors for the development of chronic kidney disease and mortality. The achievement of optimal fluid volumes is a cornerstone in the treatment during the early phase of AKI, while volume overload should be avoided in the late phase of established AKI. Recently employed biomarkers are promising for the early detection and prognosis of AKI, but cannot yet be used as routine tests. Microscopic urinalysis, a very old and cost-effective diagnostic measure, provides valuable informations about the severity and the course of AKI.

Literatur

  • 1 Bagshaw S M, Bennett M, Haase M. et al . Plasma and urine neutrophil gelatinase-associated lipocalin in septic versus non-septic acute kidney injury in critical illness.  Intensive Care Med. 2010;  36 452-461
  • 2 Bagshaw S M, Cruz D N. Fluid overload as a biomarker of heart failure and acute kidney injury.  Contrib Nephrol. 2010;  164 54-68
  • 3 Bouchard J, Soroko S B, Chertow G M. et al . Fluid accumulation, survival and recovery of kidney function in critically ill patients with acute kidney injury.  Kidney Int. 2009;  76 422-427
  • 4 Coca S G. Long-term outcomes of acute kidney injury.  Curr Opin Nephrol Hypertens. 2010;  19 266-272
  • 5 Coca S G, King Jr J T, Rosenthal R A, Perkal M F, Parikh C R. The duration of postoperative acute kidney injury is an additional parameter predicting long-term survival in diabetic veterans.  Kidney Int. 2010;  78 926-933
  • 6 Dennen P, Dougla I, Anderson R. Acute kidney injury in the intensive care unit: an update and primer for the intensivist.  Crit Care Med. 2010;  38 261-275
  • 7 Devarajan P. Neutrophil gelatinase associated lipocalin: A troponin-like biomarker for human acute kidney injury.  Nephrology. 2010;  15 419-428
  • 8 Feldkamp T. Akutes Nierenversagen – Pathophysiologie.  Dialyse aktuell. 2010;  14 150-159
  • 9 Feldkamp T, Gäckler A, Herget-Rosenthal S, Kribben A. State of the Art – Akutes Nierenversagen.  Kompendium Nephrologie. 2010;  2 6-16
  • 10 Feldkamp T, Kribben A. Einsatz neuer renaler Biomarker zur Früherkennung eines akuten Nierenversagens – pro.  Dtsch Med Wochenschr. 2010;  135 1250
  • 11 Joannidis M, Druml W, Forni L G. et al . Prevention of acute kidney injury and protection of renal function in the intensive care unit: Expert opinion of the working group for nephrology, ESICM.  Intens Care Med. 2010;  36 392-411
  • 12 Lafrance J P, Miller D R. Acute kidney injury associates with increased long-term mortality.  J Am Soc Nephrol. 2010;  21 345-352
  • 13 Murphy C V, Schramm G E, Doherty J A. et al . The importance of fluid management in acute lung injury secondary to septic shock.  Chest. 2009;  136 102-109
  • 14 Perazella M A, Coca S G, Hall I E. et al . Urine microscopy is associated with severity and worsening of acute kidney injury in hospitalized patients.  J Am Soc Nephrol. 2010;  5 402-408
  • 15 Siew E D, Ikizler T A, Gebretsadik T. et al . Elevated urinary IL-18 levels at the time of ICU admission predict adverse clinical outcome.  J Am Soc Nephrol. 2010;  5 1497-1505

Priv.-Doz. Dr. med. Thorsten Feldkamp

Klinik für Nephrologie
Universitätsklinikum Essen
Universität Duisburg-Essen

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