Hintergrund und Ziel: In den letzten 15 Jahren ist das Risiko relativer Einkommensarmut in Deutschland stark gestiegen. Besonders armutsgefährdet ist die Gruppe der Alleinerziehenden. Da Armut häufig auch mit einem schlechteren Gesundheitszustand assoziiert ist, wurden in der vorliegenden Studie die körperliche und psychische Gesundheit, das Gesundheitsverhalten und die Wohn- und Umweltqualität der Kinder alleinerziehender Mütter im Vergleich zu den Kindern aus Paarfamilien untersucht.
Studienpopulation und Methodik: Die Grundlage für diese Analyse bildeten die ersten 3 Surveys der Gesundheits-Monitoring-Einheiten 2004–2007 in 3 Landkreisen und 3 kreisfreien Städten Bayerns, in denen Eltern von insgesamt 19 039 Kindern (47% Mädchen) im Alter 5–7 Jahre schriftlich befragt wurden (Teilnahmerate 73%–78%). Die Analysepopulation mit vollständigen Angaben zur Familiensituation umfasste 18 327 Kinder. Der Anteil alleinerziehender Mütter lag bei 10%.
Ergebnisse: Alleinerziehende Frauen schätzten den Gesundheitszustand ihres Kindes häufiger als mittelmäßig bis sehr schlecht ein als Eltern aus Paarfamilien (OR [95% KI]: Jungen: 1,37 [1,07–1,77], Mädchen: 1,77 [1,33–2,35]). Die Söhne Alleinerziehender waren häufiger adipös (1,44 [1,09–1,90]). Sie wiesen einen signifikant höheren SDQ-Gesamtproblemwert auf (1,94 [1,44–2,62]), hatten häufiger emotionale Probleme (1,91 [1,40–2,59]) und zeigten häufiger hyperaktives Verhalten (1,82 [1,35–2,47]) als Jungen aus Paarfamilien. Keine Unterschiede bestanden im prosozialen Verhalten. Mädchen aus Einelternfamilien zeigten häufiger Verhaltensprobleme als Mädchen aus Paarfamilien (1,36 [1,02–1,81]). Auch die Asthmaprävalenz lag hier signifikant höher (2,06 [1,29–3,30]). Jungen und Mädchen Alleinerziehender waren seltener aktiv im Sportverein; die Jungen bewegten sich auch in der Freizeit weniger. Hinsichtlich des Obst- und Gemüseverzehrs gab es keine Unterschiede. Kinder alleinerziehender Frauen waren zuhause häufiger Passivrauch ausgesetzt (2,03 [1,79–2,29]). Einelternfamilien gaben deutlich häufiger eine Beeinträchtigung durch Lärm, Luftverschmutzung und Mangel an zugänglichen Grünflächen in der Wohngegend an als Paarfamilien und lebten häufiger an Straßen mit hoher Verkehrsbelastung.
Schlussfolgerung: Die Ergebnisse belegen das höhere Gesundheitsrisiko sowie die signifikant schlechteren Wohn- und Umweltbedingungen der Kinder alleinerziehender Mütter. Zur Klärung der vermittelnden Faktoren sind weitere Analysen erforderlich.
Abstract
Background and Aim: In Germany the risk for relative poverty has increased profoundly during the last 15 years, especially among single parent families. As poverty is often associated with bad health we examined the physical and mental health as well as health-related behaviour, housing and environmental conditions in children with lone mothers versus children in couple families.
Study Population and Methods: In 3 cross-sectional surveys conducted during 2004–2007 in 3 cities and 3 rural areas in Bavaria data on 19 039 pre-school children (47% female) were collected. Health, behaviour and exposure assessment was based on parental reports. The 18 327 cases with complete information on family status were analysed. 10% of the children grew up with single mothers.
Results: Single mothers evaluated the general state of health of their children more often as moderate to very poor than couple parents (OR [95% CI]: male: 1.37 [1.07–1.77], female 1.77 [1.33–2.35]). Sons with single mothers were more often obese (1.44 [1.09–1.90]). They scored significantly higher in the SDQ total difficulties score (1.94 [1.44–2.62]), on the emotional problem scale (1.91 [1.40–2.59]) as well as on the hyperactivity scale (1.82 [1.35–2.47]) compared to boys from couple families. No difference was found in prosocial behaviour. Girls with single mothers revealed more often conduct problems 1.36 [1.02–1.81] compared to those from couple families. They also showed a significantly higher prevalence of asthma (2.06 [1.29–3.30]). Children living with their single mothers were less often members of sports clubs and the boys were less physical active. No difference was found regarding the consumption of fruits and vegetables. Single mother family was associated with children's environmental tobacco smoke exposure at home (2.03 [1.79–2.29]). Single mothers perceived higher environmental exposures to noise and air pollution, suffered more often from a lack of accessible green spaces in the neighbourhood and reported a higher traffic load on the residential street.
Conclusion: Children with single mothers reveal increased health risks and live under significantly poorer housing and environmental conditions. Further analyses are necessary to identify the mediating factors.
3
Franz M, Lensche H.
Psychosocial distress and symptoms of single mothers and their children in a large community sample.
Z Psychosom Med Psychother.
2003;
49
115-138
5
McMunn AM, Nazroo JY, Marmot MG. et al .
Children$apos;s emotional and behavioural well-being and the family environment: findings from the Health Survey for England.
Soc Sci Med.
2001;
53
423-440
6
Weitoft GR, Hjern A, Haglund B. et al .
Mortality, severe morbidity, and injury in children living with single parents in Sweden: a population-based study.
Lancet.
2003;
361
289-295
7
Fleming DM, Charlton JR.
Morbidity and healthcare utilisation of children in households with one adult: comparative observational study.
BMJ.
1998;
316
1572-1576
8
O’Connor TG, Davies L, Dunn J. et al .
Distribution of accidents, injuries, and illnesses by family type. ALSPAC Study Team. Avon Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood.
Pediatrics.
2000;
106
E68
10
Victorino CC, Gauthier AH.
The social determinants of child health: variations across health outcomes – a population-based cross-sectional analysis.
BMC Pediatr.
2009;
9
53
12 Bolte G. Armut, Umwelt und Gesundheit: Aspekte von Umweltgerechtigkeit in Deutschland. In: Lampert T, Hagen C , Hrsg. Armut und Gesundheit – Konzepte, Befunde, Perspektiven. Wiesbaden: VS Verlag; in Druck
13
Bolte G, Tamburlini G, Kohlhuber M.
Environmental inequalities among children in Europe – evaluation of scientific evidence and policy implications.
Eur J Public Health.
2010;
20
14-20
14 Gloger-Tippelt G, König L. Die Einelternfamilien aus der Perspektive von Kindern. Entwicklungspsychologisch relevante Befunde unter besonderer Berücksichtigung der Bindungsforschung. In: Fegert JM, Ziegenhain U, , Hrsg. Hilfen für Alleinerziehende. Die Lebenssituation von Einelternfamilien in Deutschland. Weinheim Basel Berlin: Beltz Verlag; 2003: 126-147
15
Bolte G, Heissenhuber A, von Kries R. et al .
Gesundheits-Monitoring-Einheiten (GME) in Bayern: Konzept, Ziele und thematische Schwerpunkte des 1. Survey zu Umwelt und Gesundheit von Kindern.
Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz.
2007;
50
476-483
16
Bolte G, Fromme H.
for the GME Study Group
.
Socioeconomic determinants of children$apos;s environmental tobacco smoke exposure and family$apos;s home smoking policy.
Eur J Public Health.
2009;
19
52-58
17
Lange M, Kamtsiuris P, Lange C. et al .
Messung soziodemografischer Merkmale im Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS) und ihre Bedeutung am Beispiel der Einschätzung des allgemeinen Gesundheitszustandes.
Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz.
2007;
50
578-589
18
Kromeyer-Hauschild K, Wabitsch M, Kunze D. et al .
Perzentile für den Body-Mass-Index für das Kindes- und Jugendalter unter Heranziehung verschiedener deutscher Stichproben.
Monatsschrift Kinderheilkunde.
2001;
149
807-818
19
Weiland SK, Bjorksten B, Brunekreef B. et al .
Phase II of the International Study of Asthma and Allergies in Childhood (ISAAC II): rationale and methods.
Eur Respir J.
2004;
24
406-412
22
Goodman R, Ford T, Simmons H. et al .
Using the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) to screen for child psychiatric disorders in a community sample.
Br J Psychiatry.
2000;
177
534-539
23
Bayer O, von Kries R, Strauss A. et al .
Short- and mid-term effects of a setting based prevention program to reduce obesity risk factors in children: a cluster-randomized trial.
Clin Nutr.
2009;
28
122-128
24
Bayer O, Bolte G, Morlock G. et al. .
for the GME Study Group
A simple assessment of physical activity is associated with obesity and motor fitness in pre-school children.
Public Health Nutr.
2009;
12
1242-1247
Erratum in: Public Health Nutr 2009; 1212 (1248): 1308
25
Kohlhuber M, Mielck A, Weiland SK. et al .
Social inequality in perceived environmental exposures in relation to housing conditions in Germany.
Environ Res.
2006;
101
246-255
26
Spencer N.
Does material disadvantage explain the increased risk of adverse health, educational, and behavioural outcomes among children in lone parent households in Britain? A cross sectional study.
J Epidemiol Community Health.
2005;
59
152-157
28 Suhrcke M, de Paz Nieves C, Otano C. et al .Lone parents policies in the UK: The impact of the new deal for lone parents (NDLP) on socioeconomic and health inequalities. In: London, University College London (UCL) 2009 http://www.ucl.ac.uk/gheg/.../Economics_lone_parent_policies_report
30
Kurth BM, Schaffrath Rosario A.
Die Verbreitung von Übergewicht und Adipositas bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Ergebnisse des bundesweiten Kinder- und Jugendgesundheitssurveys.
Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz.
2007;
50
736-743
31
Kleiser C, Schaffrath Rosario A, Mensink GB. et al .
Potential determinants of obesity among children and adolescents in Germany: results from the cross-sectional KiGGS Study.
BMC Public Health.
2009;
9
46
33
Cook DG, Strachan DP.
Health effects of passive smoking. 3. Parental smoking and prevalence of respiratory symptoms and asthma in school age children.
Thorax.
1997;
52
1081-1094
34
Spencer N.
Maternal education, lone parenthood, material hardship, maternal smoking, and longstanding respiratory problems in childhood: testing a hierarchical conceptual framework.
J Epidemiol Community Health.
2005;
59
842-846
35
Schlaud M, Atzpodien K, Thierfelder W.
Allergic diseases. Results from the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS).
Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz.
2007;
50
701-710
36
Kamtsiuris P, Atzpodien K, Ellert U. et al .
Prevalence of somatic diseases in German children and adolescents. Results of the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS).
Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz.
2007;
50
686-700
37
Chase-Lansdale PL, Cherlin AJ, Kiernan KE.
The long-term effects of parental divorce on the mental health of young adults: a developmental perspective.
Child Dev.
1995;
66
1614-1634
39
Wille N, Bettge S, Ravens-Sieberer U.
Risk and protective factors for children$apos;s and adolescents’ mental health: results of the BELLA study.
Eur Child Adolesc Psychiatry.
2008;
17
(S 01)
133-147
40
Dunn J, Deater-Deckard K, Pickering K. et al .
Siblings, parents, and partners: family relationships within a longitudinal community study. ALSPAC study team. Avon Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood.
J Child Psychol Psychiatry.
1999;
40
1025-1037
41
Holling H, Schlack R.
Psychosoziale Risiko- und Schutzfaktoren für die psychische Gesundheit im Kindes- und Jugendalter. Ergebnisse aus dem Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS).
Gesundheitswesen.
2008;
70
154-163
42
Holling H, Erhart M, Ravens-Sieberer U. et al .
Verhaltensauffälligkeiten bei Kindern und Jugendlichen. Erste Ergebnisse aus dem Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS).
Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz.
2007;
50
784-793
43
Dopfner M, Breuer D, Wille N. et al .
How often do children meet ICD-10/DSM-IV criteria of attention deficit-/hyperactivity disorder and hyperkinetic disorder? Parent-based prevalence rates in a national sample–results of the BELLA study.
Eur Child Adolesc Psychiatry.
2008;
17
(S 01)
59-70
44
Schlack R, Holling H, Kurth BM. et al .
Die Prävalenz der Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS) bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Erste Ergebnisse aus dem Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS).
Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz.
2007;
50
827-835
45
Dunn J, Deater-Deckard K, Pickering K. et al .
Children$apos;s adjustment and prosocial behaviour in step-, single-parent, and non-stepfamily settings: findings from a community study. ALSPAC Study Team. Avon Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood.
J Child Psychol Psychiatry.
1998;
39
1083-1095
1GME-Studiengruppe der ersten 3 Surveys 2004–2007
Bayerisches Landesamt für Gesundheit und Lebensmittelsicherheit,Oberschleißheim und München (Gabriele Bolte, Hermann Fromme, Annette Heißenhuber, Lana Hendrowarsito, Martina Kohlhuber, Christine Mitschek,Gabriele Morlock, Michael Mosetter, Uta Nennstiel-Ratzel, Dorothee Twardella, Manfred Wildner); Gesundheitsamt,Landratsamt Bamberg (Wiltrud Doerk,Rosemarie Sittig, Winfried Strauch, Heidi Thamm); Gesundheitsamt, Landratsamt Günzburg (Tatjana Frieß- Hesse, Dagmar Rudolph, Roland Schmid, Gudrun Winter);Gesundheitsamt, Stadt Ingolstadt (Christine Gampenrieder,Margot Motzet, Elisabeth Schneider, Traudl Tontsch, Gerlinde Woelk); Referat für Gesundheit und Umwelt, Stadt München (Sylvia Kranebitter, Heidi Mayrhofer,Gertraud Rohrhirsch, Brigitte Weise); Gesundheitsamt,Landratsamt Schwandorf (Kornelia Baranek,Gitte Koch-Singer, Maximilian Kühnel); Institut für Soziale Pädiatrie und Jugendmedizin, Ludwig-Maximilians-Universität München (Ladan Baghi, Rüdiger von Kries); Bayerisches Staatsministerium für Umwelt und Gesundheit (Bernhard Liebl).