Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0030-1261927
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Young Adults With Fetal Alcohol Syndrome (FAS): Social, Emotional and Occupational Development
Junge Erwachsene mit Fetalem Alkoholsyndrom (FAS): Emotionale, soziale und berufliche EntwicklungPublication History
Publication Date:
30 July 2010 (online)
Abstract
Background: Maternal alcohol abuse during pregnancy causes physical, cognitive and behavioural impairments in the child. Deficits are irreversible and persist into adulthood. It was the objective of this study to investigate the specific problems and challenges faced by young adults with Fetal Alcohol Syndrome (FAS).
Patients: We examined the biographical development and living situation of 60 adult patients with FAS. In their childhood, all the patients had been diagnosed with FAS in the Muenster University hospital.
Methods: Using a structured interview, we asked for the occupational career, health and social problems as well as the current living conditions of the patients.
Results: Most patients lived in dependent circumstances. The occupational development was characterized by disruption and failure, and severe social problems were common in patients. 3 in 4 patients were victims of physical and sexual abuse.
Conclusions: Due to the variety of impairments caused by prenatal alcohol exposure and the persisting inability to live independently, adults with FAS need intense care, support and assistance.
Zusammenfassung
Hintergrund: Mütterlicher Alkoholmissbrauch in der Schwangerschaft führt beim Kind zu körperlichen und geistigen Beeinträchtigungen sowie zu sozialen und emotionalen Störungen, die irreversibel sind. Für junge Erwachsene mit Fetalem Alkoholsyndrom (FAS) ergeben sich aufgrund der vorgeburtlichen Alkoholschädigung persistierende Folgen, die bislang unzureichend erfasst werden.
Patienten: Erfasst wurden biografische Verlaufsdaten von 60 jungen Erwachsenen mit FAS. Die Patienten waren bereits in ihrer Kindheit in der Universitätskinderklinik Münster diagnostiziert worden.
Methode: Im strukturierten Interview wurden Angaben zu Berufsweg, Gesundheit, sozialen Störungen sowie die aktuelle Lebenssituation der Patienten erfragt.
Ergebnisse: Die Erwachsenen mit FAS erreichten überwiegend keine Verselbstständigung. Der schulische und berufliche Werdegang der Patienten war durch häufige Wechsel und Abbrüche gekennzeichnet. Soziale und emotionale Probleme blieben bis in das Erwachsenenalter bestehen. 3 von 4 Erwachsenen mit FAS wurden bereits Opfer von (sexuellem) Missbrauch.
Schlussfolgerung: Aufgrund ihrer überdauernden Arglosigkeit und mangelnden Selbstständigkeit, die sich auf alle Lebensbereiche auswirkt, sind Erwachsene mit FAS dauerhaft auf Hilfe, Betreuung und Schutz angewiesen.
Key words
prenatal alcohol exposition - pattern of malformation - behavioural problems - occupational career - victimization
Schlüsselwörter
vorgeburtliche Alkoholexposition - Fehlbildungssyndrom - Verhaltensauffälligkeiten - berufliche Integration - Viktimisierung
References
- 1 Baer JS, Sampson PD, Barr HM. et al . A 21-year longitudinal analysis of the effects of prenatal alcohol exposure on young adult drinking. Arch Gen Psychiatr. 2003; 60 377-385
- 2 Carmichael Olson H, Feldman JJ, Streissguth AP. et al . Neuropsychological deficits in adolescents with fetal alcohol syndrome: clinical findings. Alcohol Clin Exp Res. 1998; 22 1998-2012
- 3 Feldmann R, Löser H, Weglage J. Fetales Alkoholsyndrom (FAS). Monatsschr Kinderheilkd. 2007; 155 853-865
- 4 Grant T, Huggins J, Connor P. et al . A pilot community intervention for young women with fetal alcohol spectrum disorders. Community Ment Health J. 2004; 40 499-511
- 5 Jones KL, Smith DW. Recognition of the fetal alcohol syndrome in early infancy. Lancet. 1973; 2 999-1001
- 6 Jones KL, Smith DW, Ulleland CN. et al . Pattern of malformation in offspring of chronic alcoholic mothers. Lancet. 1973; 1 1267-1271
- 7 LaDue RA, Streissguth AP, Randels SP. Clinical considerations pertaining to adolescents and adults with fetal alcohol syndrome.. The Johns Hopkins University Press, Baltimore, London; 1992
- 8 Lemoine P, Harousseau H, Borteyru JP. et al . Les enfants de parents alcooliques : anomalies observeés à propos de 127 cas. Ouest Médical. 1968; 25 476-492
- 9 Löser H. Alkoholembryopathie und Alkoholeffekte.. Gustav Fischer, Stuttgart; 1995
- 10 Löser H, Bierstedt T, Blum A. Alkoholembryopathie im Erwachsenenalter – eine Langzeitstudie. Dtsch Med Wochenschr. 1999; 124 412-418
- 11 Mattson SN, Riley EP. A review of the neurobehavioral deficits in children with fetal alcohol syndrome or prenatal exposure to alcohol. Alcohol Clin Exp Res. 1998; 22 279-294
- 12 Mattson SN, Riley EP, Gramling L. et al . Heavy prenatal alcohol exposure with or without physical features of fetal alcohol syndrome leads to IQ deficits. J Pediatrics. 1997; 131 718-721
- 13 Schonfeld AM, Mattson SN, Riley EP. Moral maturity and delinquency after prenatal alcohol exposure. J Stud Alcohol. 2005; 66 545-554
- 14 Spohr HL, Willms J, Steinhausen HC. Fetal alcohol spectrum disorders in young adulthood. J Pediatrics. 2007; 142 175-179
- 15 Streissguth AP. Fetal alcohol syndrome – a guide for families and communities.. Brookes Publishing Company, Baltimore, London, Toronto, Sydney; 1997
- 16 Streissguth AP, Aase JM, Clarren SK. et al . Fetal alcohol syndrome in adolescents and adults. Journal Am Med Ass. 1991; 265 1961-1967
- 17 Streissguth AP, Bookstein FL, Barr HM. et al . Risk factors for adverse life outcomes in fetal alcohol syndrome and fetal alcohol effects. Dev Behav Pediatr. 2004; 25 228-238
- 18 Thomas SE, Kelly SJ, Mattson SN. et al . Comparison of social abilities of children with fetal alcohol syndrome to those of children with similar IQ scores and normal controls. Alcohol Clin Exp Res. 1998; 22 528-533
- 19 Yates WR, Cadoret RJ, Troughton EP. et al . Effect of fetal alcohol exposure on adult symptoms of nicotine, alcohol, and drug dependence. Alcohol Clin Exp Res. 1998; 22 914-992
Correspondence
Dr. Reinhold Feldmann
University Hospital Pediatrics
Albert-Schweitzer-Straße 33
48149 Münster
Germany
Phone: +49/251/8356439
Fax: +49/251/8349594
Email: feldrei@uni-muenster.de