Gesundheitswesen 2011; 73(7): 409-415
DOI: 10.1055/s-0030-1255083
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Präferenzmessung von Patienten in medizinischen Versorgungszentren (MVZ) – eine Gegenüberstellung der Behandlungsqualität von MVZ und niedergelassenen Haus- und Fachärzten

Measurement of Patient Preferences in Ambulatory Health-Care Centres (MVZ) – A Comparison of Quality of Treatment between MVZ and Family General PractitionersL. Haas1 , 2
  • 1Institute for Health Economics and Management, German Research Center for Environmental Health
  • 2Department for Health Services Management, LMU Munich
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 September 2010 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie: Besteht in der Präferenzmessung von Patienten zweier medizinischer Versorgungszentren (POLIKUM Gesundheitszentren) hinsichtlich der ambulanten Versorgungsformen „medizinisches Versorgungszentrum (MVZ)“ und „niedergelassene Ärzte (NÄ)“ aufgrund der jeweils dort erfahrenen Behandlungsqualität. Es wurden Determinanten der Präferenz zugunsten eines Versorgungssettings ermittelt.

Methodik: 310 Fragebögen wurden in 2 MVZ an Patienten verteilt. Ein Qualitätsvergleich zwischen beiden ambulanten Versorgungsformen (MVZ vs. NÄ) erfolgte anhand von Qualitätsitems, welche der Literatur zur Qualitäts- und Zufriedenheitsforschung entnommen wurden. Das entwickelte und getestete Erhebungsinstrument bestand aus 17 Items mit 7-stufiger Antwortskala. T-Tests ermittelten inwieweit die erreichten Mittelwerte pro Item von einem theoretischen Testwert (MVZ ist im Vergleich zu NÄ „in etwa gleich“) abweichen. Die Determinanten der Präferenz wurden mithilfe einer schrittweisen multiplen Regressionsanalyse ermittelt.

Ergebnisse: 310 Fragebögen wurden in beiden MVZ verteilt, die Rücklaufquote lag bei 92,3% (n=286). In 15 der 17 Items wurden die MVZ im Vergleich zu NÄ signifikant besser bewertet. Als Determinanten der Präferenz konnten folgende ermittelt werden (n=286, korrigiertes R2=0,29): (1) ausreichende Zeit des Arztes für die Behandlung des Patienten, (2) die fachliche Kompetenz der Ärzte, (3) Vorsorgeuntersuchungen, auf die Patienten aufmerksam gemacht werden.

Schlussfolgerung: Die Präferenz zugunsten der MVZ könnte sich durch effizientere Organisationsstrukturen der Versorgungsform erklären lassen. Die ermittelten Determinanten der Präferenz der Patienten liefern praxisorientierte Ansätze zur Verbesserung der Präferenzposition medizinischer Leistungserbringer.

Abstract

Objective: The measurement of patient preferences on the basis of perceived quality of care in a comparison of two ambulatory health-care centres (medizinisches Versorgungszentrum, MVZ) with traditional ambulatory care consisting of single ambulatory practices was undertaken. The influence of the patients’ perceived quality of care on patients’ preference for an MVZ or traditional ambulatory care setting was analysed. Determinants of the patients’ preference were identified.

Methods: 310 questionnaires were distributed to patients in 2 MVZ. The preference measurement is derived from a comparison of 17 quality items in MVZ and traditional ambulatory care settings. Quality items were derived from the literature. The developed research instrument consists of 17 items on a 7-point Likert scale (1=much better to 7=much worse). T-Tests were used to test if the quality of care in MVZ was rated significantly differently in comparison to traditional ambulatory care. The determinants of the patients’ preference were identified using a stepwise multiple regression analysis.

Results: 310 questionnaires were handed out and the response rate was 92.3% (n=286). 15 out of 17 quality items were rated in favour of the MVZ. Determinants of the patients’ preference were the following (n=286, corrected R2=0.29): (1) time doctors take for the patient's treatment, (2) medical competence of doctors, (3) counselling regarding preventive examinations (p<0.01).

Conclusions: The judgment in favour of the ambulatory health-care centres (MVZ) could be explained by organisational structures typical of these centres, e. g., the increased information sharing and cooperation amongst doctors. The identified determinants of the patients’ “preference” indicate a practical approach for attaining a preference position in the health market, both for medical care centres as well as for single medical practices.

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Korrespondenzadresse

Dipl.-Kffr. L. Haas

Department for Health Services

Management

Helmholtz Zentrum München

German Research Center for

Environmental Health (GmbH)

Postfach 1129

85764 Neuherberg

Email: laura.haas@helmoltz-muenchen.de

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