Psychiatr Prax 2010; 37(8): 397-400
DOI: 10.1055/s-0030-1248518
Kurze Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Stadt statt Land

Evaluation der Auswirkungen eines strukturellen Faktors auf die Gemeindenähe und Niederschwelligkeit der AkutpsychiatrieMoving into the CommunityEvaluation of the Effects of a Structural Factor on Community Based Psychiatry and Low-Threshold PsychiatryConstanze  Reim Gautier1 , Ina  Spycher1 , Andreas  Andreae2
  • 1Departement für Angewandte Psychologie, Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
  • 2Integrierte Psychiatrie Winterthur – Zürcher Unterland (ipw)
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
11. August 2010 (online)

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Zusammenfassung

Anliegen Im Rahmen des Umzugs psychiatrischer Akutstationen vom Land (Rheinau) in die Stadt (Winterthur) im Jahr 2005 wurde der Zusammenhang zwischen Gemeindenähe und Niederschwelligkeit untersucht. Methoden Aus der Basisdokumentation der kantonalen Psychiatriestatistik wurden die Items Eintritt per fürsorgerischen Freiheitsentzug (FFE) und Schweregrad der Krankheit sowie Items aus dem Zürcher Fragebogen zur Patientenzufriedenheit über einen 1-jährigen Zeitraum zwischen den 2 Standorten Rheinau und Winterthur retrospektiv miteinander verglichen. Ergebnisse Die durchschnittliche Distanz zwischen Wohnort der Patienten und Behandlungsort sank signifikant um 73 %. Die Einweisungen mittels FFE reduzierten sich um 10 %. Die Patientenzufriedenheit nahm deutlich zu. Der Schweregrad der Krankheit bei Eintritt war am neuen Standort höher als am alten. Schlussfolgerungen Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass der Umzug der Akutstationen vom Land in die Stadt eine verbesserte Gemeindenähe (geringere Distanz) sowie eine vermehrte Niederschwelligkeit (weniger FFE, größere Zufriedenheit) zur Folge hatte. Eine Einschränkung der Studie bestand allerdings im retrospektiven Untersuchungsdesign.

Abstract

Objective In 2005 the ipw acute care units were relocated from the rural area of Rheinau into the outskirts of Winterthur, the second largest city in the canton Zurich. The objective of the present study is to answer the question whether relocation has made a verifiable contribution to community based psychiatry and low-threshold psychiatry. Methods The analysed data were taken from selected items of the cantonal psychiatric basis documentation and the ZÜPAZ questionary of patient contentment. For each location, Rheinau and Winterthur, a sample was taken containing data of 12 months. The corresponding data was analysed retrospectively with Chi-Square statistics and paired T-Tests. Results The distance between patients’ residence and the psychiatric institution was reduced significantly by 73 %. Compulsory admission decreased overall by 10 %, with affective disorders showing the most explicit reduction (28 %). Regarding patient’s contentment with the clinical treatment, there was a considerable increase. The degree of illness severity at the patient’s admission was higher in Winterthur than in Rheinau. Conclusions The results indicate that relocation of the acute care units from a rural to an urban area has enhanced community based psychiatry (shorter distance) as well as low-threshold psychiatry (lower rate of compulsory admission, increase in patient’s contentment). Nevertheless, there is a major limitation regarding the present study: the two concepts community based psychiatry and low-threshold psychiatry have been operationalised retrospectively. Further prospective empirical evaluations are needed to disclose the relation between community based psychiatry and low-threshold psychiatry.