B&G Bewegungstherapie und Gesundheitssport 2010; 26(4): 159-166
DOI: 10.1055/s-0030-1247453
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Gesundheitsbezogene Lebensqualität bei Arthrose der unteren Extremität – Messverfahren

Health-related quality of life in rehabilitation of osteoarthritis of the lower limb: Measurement methodsH. Ziemainz1 , S. Peters1
  • 1Institut für Sportwissenschaft und Sport, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
Further Information

Publication History

2010

2010

Publication Date:
09 August 2010 (online)

In der Rehabilitation von Arthrose der unteren Extremität spielt Bewegungstherapie eine entscheidende Rolle. Patientenrelevante Endpunkte sind dabei heutzutage entscheidende Outcome-Variablen. Dazu gehört die gesundheitsbezogene Lebensqualität, die im Assessment bei Arthrose laut internationalem Konsens empfohlen wird. Zur Messung von gesundheitsbezogener Lebensqualität existiert eine Vielzahl von Verfahren, sowohl allgemeiner als auch krankheitsspezifischer Natur. Zum Vergleich dieser Verfahren und der Instrumentenselektion für ein Assessment bietet sich die Internationale Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit (ICF) an. Für bestimmte Krankheitsgruppen existieren Core Sets, die die ICF-Kategorien beinhalten, die bei dieser Indikation von besonderer Bedeutung sind. Vergleicht man den Inhalt der Messinstrumente, die bei Arthrose der unteren Extremität eingesetzt werden sollen, so sollten diese das Core Set für diese Erkrankungsgruppe erfassen. Momentan werden in der Rehabilitationsforschung v. a. der Short Form-36 Health Survey (SF-36) sowie diverse Abwandlungen des Fragebogens und die Indikatoren des Reha-Status (IRES-3) als generische Fragebögen zur Erfassung von gesundheitsbezogener Lebensqualität eingesetzt. Bei Arthrose sind die krankheitsspezifischen Verfahren Western Ontario and McMaster Osteoarthritis Index (WOMAC) und Lequesne Index von besonderer Bedeutung. Bei der Erfassung von gesundheitsbezogener Lebensqualität bei Patienten mit Arthrose der unteren Extremität bietet sich eine Kombination aus einem generischen und einem krankheitsspezifischen Verfahren an. 

Abstract

Exercise therapy plays a major role in the rehabilitation of osteoarthritis of the lower limb. Patients-oriented variables are decisive as outcomes today.
One of them is health-related quality of life, which is recommended by international consensus to be assessed in patients with osteoarthritis. For the measurement of health-related quality of life, a great body of instruments exists: On the one hand generic and on the other hand disease-specific instruments. For their comparison and the right choice of an assessment instrument, the International Classification of Function, Disability and Health (ICF) can be chosen. For some major diseases, so called “Core Sets” exist, which include those ICF categories that are of importance for this indication. Comparing the content of measurement tools, used with osteoarthritis of the lower limb, one should check whether they capture the Core Set for the respective indication.
At the moment the Short Form-36 Health Survey (SF-36) and modified versions of it, and the Indicators of Reha-Status (IRES-3) are commonly used in rehabilitation research to capture health-related quality of life. For an assessment in osteoarthritis, the disease-specific Instruments Western Ontario and McMaster Osteoarthritis Index (WOMAC) and Lequesne Index are of great relevance.
Measuring health-related quality of life with patients who suffer from osteoarthritis of the lower limb, one should use a combination of a generic and a disease-specific instrument.

Literatur

  • 1 Angermeyer M C, Kilian R, Matschinger H. WHOQOL-100 und WHOQOL-BREF. Handbuch für die deutschsprachige Version der WHO Instrumente zur Erfassung der Lebensqualität. München: Hogrefe; 2000
  • 2 Angst F, Aeschlimann A, Steiner W et al. Responsiveness of the WOMAC osteoarthritis index as compared with the SF-36 in patients with osteoarthritis of the legs under­going a comprehensive rehabilitation intervention.  Ann Rheum Dis. 2001;  60 834-840
  • 3 Bartels E M, Lund H, Hagen K B et al. Aquat­ic exercise for the treatment of knee and hip osteoarthritis. Cochrane Database Syst Rev 2007; 4: Art No:CD005523.DOI: 10.1002/14651858.CD005523.pub2
  • 4 Bellamy N. WOMAC: a 20-year experiential review of a patient-centered self-reported health status questionnaire.  J Rheumatol. 2002;  29 2473-2476
  • 5 Bellamy N, Buchanan W W, Goldsmith C H et al. Validation study of WOMAC: a health status instrument for measuring clinically important patient relevant outcomes in antirheumatic drug therapy in patients with osteoarthritis of the hip or the knee.  J Rheumatol. 1988;  15 1833-1840
  • 6 Bellamy N, Kirwan J, Boers M et al. Re­commendations for a core set of out­come measures for future phase III clinical trials in knee, hip, and hand osteoarthritis. consensus development at OMERACT III.  J Rheumatol. 1997;  24 799-802
  • 7 Bengel J, Wirtz M, Zwingmann C. Diagnostische Verfahren in der Rehabilitation. Göttingen: Hogrefe; 2008
  • 8 Bengel J, Wirtz M, Zwingmann C. Einleitung „Assessmentverfahren in der Reha­bilitation“. In: Bengel J, Wirtz M, Zwingmann C, Hrsg. Diagnostische Verfahren in der Rehabilitation. Göttingen: Hogrefe; 2008: 9–15
  • 9 Bennell K, Hinman R. Exercise as a treatment for osteoarthritis.  Curr Opin Rheumatol. 2005;  17 634-640
  • 10 Böhmer S, Kohlmann T. Verfahren zur ­Bewertung von Gesundheitszuständen und Lebensqualität. In: Ravens-Sieberer U, Cieza A, Hrsg. Lebensqualität und Gesundheitsökonomie in der Medizin. Konzepte – Methoden – Anwendung. Landsberg: Ecomed Verlagsgesellschaft; 2000: 53–72
  • 11 Bowling A. Measuring Health: A Review of Quality of Life Measurement Scales. Maidenhead: Open University Press; 2005
  • 12 Bührlen B, Gerdes N, Jäckel W H. Entwicklung und psychometrische Testung eines Patientenfragebogens für die medizinische Rehabilitation (IRES-3).  Rehabilitation. 2005;  44 63-74
  • 13 Bullinger M. German translation and psychometric testing of the SF-36 Health Survey: preliminary results from the IQOLA Project. International Quality of Life Assessment.  Soc Sci Med. 1995;  41 1359-1366
  • 14 Bullinger M. Gesundheitsbezogene Lebensqualität und subjektive Gesundheit.  PPmP. 1997;  47 76-91
  • 15 Bullinger M. Erfassung der gesundheits­bezogenen Lebensqualität mit dem SF-36-Health Survey.  Bundesgesundheitsbl – Gesundheitsforsch – Gesundheitsschutz. 2000;  43 190-197
  • 16 Bullinger M. Methodische Grundlagen und Aspekte der Lebensqualität.  Dtsch Med Wochenschr. 2006;  131 5-7
  • 17 Bullinger M, Kirchberger I. SF-36 Frage­bogen zum Gesundheitszustand – Handanweisung. Göttingen: Hogrefe; 1998
  • 18 Bullinger M, Kirchberger I, Ware J. Der deutsche SF-36 Health Survey, Übersetzung und psychometrische Testung eines krankheitsübergreifenden Instrumentes zur Erfassung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität.  Z Gesundheitswiss. 1995;  1 21-36
  • 19 Bullinger M, Morfeld M, Kohlmann T et al. Der SF-36 in der rehabilitationswissenschaftlichen Forschung. Ergebnisse aus dem Norddeutschen Verbund für Rehabilitationsforschung (NVRF) im Förderschwerpunkt Rehabilitationswissenschaften.  Rehabilitation (Stuttg). 2003;  42 218-225
  • 20 Cieza A, Bickenbach J, Chatterji S. The ICF as a conceptual platform to specify and discuss health and health-related concepts.  Gesundheitswesen. 2008;  70 e47-e56
  • 21 Cieza A, Brockow T, Ewert T et al. Linking health-status measurements to the International Classification of Functioning, Disability and Health.  J Rehabil Med. 2002;  34 205-210
  • 22 Cieza A, Ewert T, Berdirhan Üstün T et al. Development of ICF core sets for patients with chronic conditions.  J Rehabl Med Suppl. 2004;  44 9-11
  • 23 Cieza A, Geyh S, Chatterji S et al. ICF link­ing rules: an update based on lessons ­learned.  J Rehabil Med. 2005;  37 212-218
  • 24 Cieza A, Stucki G. Content comparison of health-related quality of life (HRQL) instruments based on the international classification of functioning, disability and health (ICF).  Qual Life Res. 2005;  14 1225-1237
  • 25 Detmar S B, Muller M J, Schornagel J H et al. Health-related quality-of-life assessments and patient-physician communication: A randomized controlled trial.  JAMA. 2002;  288 3027-3034
  • 26 Dieppe P A. Recommended methodology for assessing the progression of osteoar­thri­tis of the hip and knee joints.  Osteoarthritis Cartilage. 1995;  3 73-77
  • 27 DIMDI .ICF Internationale Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit. Köln: DIMDI; 2004
  • 28 Dreinhöfer K, Stucki G, Ewert T et al. ICF core sets for osteoarthritis.  J Rehabil Med Suppl. 2004;  44 75-80
  • 29 Ellert U, Lampert T, Ravens-Sieberer U. Messung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität mit dem SF-8. Eine Norm­stichprobe für Deutschland.  Bundes­gesundheitsbl – Gesundheitsforsch – Gesundheitsschutz. 2005;  48 1330-1337
  • 30 Engel G L. The clinical application of the biopsychosocial model.  Am J Psychiatr. 1980;  137 535-544
  • 31 Felson D T. Epidemiology of osteoarthritis. In: Brandt KD, Doherty M, Lohmander LS, Hrsg. Osteoarthritis. Oxford: University Press; 2003: 9–16
  • 32 Felson D T, Lawrence R C, Dieppe P A et al. Osteoarthritis: new insights. Part 1: The disease and its risk factors.  Ann Intern Med. 2000;  133 635-646
  • 33 Felson D T, Lawrence R C, Hochberg M C et al. Osteoarthritis: new insights. Part 2: Treatment approaches.  Ann Intern Med. 2000;  133 726-737
  • 34 Fransen M, McConnell S. Exercise for osteoarthritis of the knee. Cochrane Data­base Syst Rev 2008; 4: Art. No CD004376. DOI: 10.1002/14651858.CD004376.pub2
  • 35 Fransen M, McConnell S, Bell M. Thera­peutic exercise for people with osteoarthri­tis of the hip or knee: A systematic review.  J Rheumatol. 2002;  29 1737-1745
  • 36 Freise D, Scheibler F, Pfaff H. Der Zusammenhang zwischen Fragebogenlänge und der Höhe des Rücklaufs bei Patientenbe­fragungen.  Gesundheitswesen. 2001;  63 (A13) 8-9
  • 37 Fuhrer M J. Subjectifying quality of life as a medical rehabilitation outcome.  Disabil Rehabil. 2000;  22 481-489
  • 38 Garratt A, Schmidt L, Mackintosh A et al. Quality of life measurement: Bibliographic study of patient assessed health outcome measures.  Br Med J. 2002;  324 1417-1421
  • 39 Gentelle-Bonnassies S, Le Claire P, Me­zieres M et al. Comparison of the respon­siveness of symptomatic outcome mea­s­ures in knee osteoarthritis.  Arthritis Care Res. 2000;  13 280-285
  • 40 Gerbershagen H U, Lindena G, Korb J et al. Gesundheitsbezogene Lebensqualität bei Patienten mit chronischen Schmerzen.  Schmerz. 2002;  16 271-284
  • 41 Grimmig H, Melzer C, Ludwig F J et al. Der routinemäßige Einsatz des Lequesne-Index zur Ergebnismessung in der orthopädischen Rehabilitation bei Hüft- und Knieerkrankungen.  Z Orthop. 2002;  140 452-459
  • 42 Güthlin C. Response Shift. Alte Probleme der Veränderungsmessung, neu angewendet auf gesundheitsbezogene Lebensqualität.  Z Med Psychol. 2004;  13 165-174
  • 43 Horstmann T. Sport als Ursache – Arthrose – Sport als Therapie.  Dtsch Z Sportmed. 2006;  11/12 265
  • 44 Hurley M V. Muscle dysfunction and effective rehabilitation of knee osteoarthritis: What we know and what we need to find out.  Arthritis Rheum. 2003;  49 444-452
  • 45 Igl W, Zwingmann C, Faller H. Erste Ergebnisse zur Änderungssensivität des IRES-Fragebogens (Version 3). In: Bengel J, Jäckel WH, Hrsg. Der Einsatz des IRES-Fragebogens in der Rehabilitation. Regensburg: Roderer; 2005: 125–142
  • 46 Igl W, Zwingmann C, Faller H. Sensitivity to change of questionnaires measuring subjective health: results of a prospective comparative study.  Rehabilitation. 2006;  45 232-242
  • 47 Jordan K M, Arden N K, Doherty M et al. EULAR recommendations 2003: an evidence based approach to the management of knee osteoarthritis: report of a task force of the standing committee for international clinical studies including ther­apeutic trials (ESCISIT).  Ann Rheum Dis. 2003;  62 1145-1155
  • 48 Kirchberger I. Der SF-36-Fragebogen zum Gesundheitszustand. Anwendung, Auswertung und Interpretation. In: Ravens-Sieberer U, Cieza A, Hrsg. Lebensqualität und Gesundheitsökonomie in der Medizin. Konzepte – Methoden – Anwendung. Landsberg: Ecomed Verlagsgesellschaft; 2000: 73–85
  • 49 Kuhl H C, Farin E, Follert P. Die Messung von Rehabilitationsergebnissen mit dem IRES und dem SF-12. Vor- und Nachteile unterschiedlich umfangreicher Erhebungsinstrumente in der Qualitätssicherung.  Phys Med Rehab Kuror. 2004;  14 236-242
  • 50 Lange A K, Vanwanseele B, Fiatarone Singh M A. Strength training for treatment of ­osteoarthritis of the knee: a systematic ­review.  Arthritis Rheum. 2008;  59 1488-1494
  • 51 Leigh H, Reiser M F. The patient: Biological, psychological and social dimension of med­ical practice. New York: Plenum Press; 1980
  • 52 Lequesne M, Samson M, Gérard P et al. Indices algo-fonctionnels pour le suivi des arthroses de la hanche et du genou.  Rev Rhumatisme. 1990;  57 32-36
  • 53 Ludwig F J, Melzer C, Grimmig H et al. Kulturelle Adaptation des Lequesne-Index für Hüft- und Kniegelenkserkrankungen im deutschen Sprachraum.  Rehabilitation. 2002;  41 249-257
  • 54 Maurischat C, Morfeld M, Kohlmann T et al. Lebensqualität. Nützlichkeit und Psychometrie des Health Survey SF-36 / SF-12 in der medizinischen Rehabilitation. Lengerich: Pabst Science Publishers; 2004
  • 55 McDowell I. Measuring Health: A Guide to rating Scales and Questionnaires. New York: Oxford University Press; 2006
  • 56 Moock J, Kohlmann T, Zwingmann C. Pa­tient-reported outcomes in rehabilitation research: instruments and current devel­op­ments in Germany.  J Public Health. 2006;  14 333-342
  • 57 Neuner R, Pilz C. Externe Validierung des IRES-3 – Sensitivität und Spezifität. In: ­Bengel J, Jäckel WH, Hrsg. Der Einsatz des IRES-Fragebogens in der Rehabilitation. Regensburg: Roderer; 2005: 143–154
  • 58 Nicolakis P, Kopf A. Rehabilitation der Arthrosen. In: Fialka-Moser V, Hrsg. Kompendium physikalische Medizin und Rehabilitation. Wien: Springer; 2005: 139–148
  • 59 Patrick D L, Deyo R A. Generic and disease-specific measures in assessing health status and quality of life.  Med Care. 1989;  27 (Suppl 3) 217-232
  • 60 Patrick D L, Erickson P. Assessing health-related quality of life for clinical decision making. In: Walker S, Rosser RM, Hrsg. Quality of Life: Assessment and application. Lancaster: MTP Press; 1988: 9–49
  • 61 Patrick D L, Erickson P. Health status and health policy. New York: Oxford University Press; 1993
  • 62 Pedroni G, Zweifel P. Wie misst man Gesundheit?. Basel: Pharma Information; 1990
  • 63 Peyron J G. Is osteoarthritis a preventable disease?.  J Rheumatol. 1991;  18 (Suppl 27) 2-3
  • 64 Pollard B, Johnston M, Dixon D. Theoretical framework and methodological devel­opment of common subjektive health outcome measures in osteoarthritis: a critical review.  Health Qual Life Outcomes. 2007;  5 14
  • 65 Quittan M. Die Internationale Klassifikation der Funktionsfähigkeit. In: Fialka-Moser V, Hrsg. Kompendium physikalische Medizin und Rehabilitation. Wien: Springer; 2005: 21–34
  • 66 Radoschewski M. Gesundheitsbezogene Lebensqualität – Konzepte und Maße. Entwicklungen und Stand im Überblick.  Bundesgesundheitsbl – Gesundheitsforsch – Gesundheitsschutz. 2000;  43 190-197
  • 67 Ravens-Sieberer U, Cieza A. Lebensqualitätsforschung in Deutschland. Forschungsstand, Methoden, Anwendungsbeispiele und Implikationen. In: Ravens-Sieberer U, Cieza A, Hrsg. Lebensqualität und Gesundheitsökonomie in der Medizin. Konzepte – Methoden – Anwendung. Landsberg: Ecomed Verlagsgesellschaft; 2000: 25–49
  • 68 Rejeski W J, Brawley L R, Shumaker S A. Physical activity and health-related quality of life.  Exerc Sport Sci Rev. 1996;  24 71-108
  • 69 Rejeski W J, Mihalko S L. Physical activity and quality of life in older adults.  J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2001;  56 23-35
  • 70 Roddy E, Zhang W, Doherty M et al. Evidence-based recommendations for the role of exercise in the management of osteoarthritis of the hip or knee – the MOVE consensus.  Rheumatology. 2005;  44 67-73
  • 71 Salaffi F, Carotti M, Grassi W. Health-related quality of life in patients with hip or knee osteoarthritis: comparison of generic and disease-specific instruments.  Clin Rheumatol. 2005;  24 29-37
  • 72 Sangha O, Stucki G. Patienten-zentrierte Evaluation der Krankheitsauswirkungen bei muskuloskelettalen Erkrankungen. Übersicht über die wichtigsten Outcome-Instrumente.  Z Rheumatol. 1997;  56 322-333
  • 73 Schöffski O. Lebensqualität als Ergebnisparameter in gesundheitsökonomischen Studien. In: Schöffski O, Schulenburg J-MG, Hrsg. Gesundheitsökonomische Evaluationen. Berlin: Springer; 2007: 321–334
  • 74 Schulenburg J-MG, Claes C H, Greiner W et al. Die deutsche Version des EuroQOL-Fragebogens.  Z Gesundheitswiss. 1998;  6 3-20
  • 75 Schumacher J, Klaiberg A, Brähler E. Diagnostische Verfahren zu Lebensqualität und Wohlbefinden. Göttingen: Hogrefe; 2003
  • 76 Schuntermann M F. Einführung in die ICF. Grundkurs, Übungen, offene Fragen. Landsberg: Ecomed Verlagsgesellschaft; 2007
  • 77 Schwartz C E, Sprangers M AG. Method­o­log­ical approaches for assessing response-shift in longitudinal health-related quality-of-life research.  Soc Sci Med. 1999;  48 1531-1548
  • 78 Stucki G, Meier D, Stucki S et al. Evalua­tion of a German version of WOMAC (Western Ontario and McMaster Universities). Arthrosis Index.  Z Rheumatol. 1996;  55 40-49
  • 79 Stucki G, Meier D, Stucki S et al. Evaluation of a German questionnaire-format of the Lequesne algo-functional osteoarthritis indices for the hip and knee.  Z Rheumatol. 1996;  55 50-57
  • 80 Stucki G, Sangha O, Stucki S et al. Com­parison of the WOMAC (Western Ontario and McMaster Universities) osteoarthritis index and a self-report format of the self-administered Lequesne-Algofunctional index in patients with knee and hip osteoarthritis.  Osteoarthritis Cartilage. 1998;  6 79-86
  • 81 The EuroQol Group . Euroqol: a new facility for the measurement of health-related quality of life.  Health Policy. 1990;  16 199-208
  • 82 Theiler R, Sangha O, Schaeren S et al. Superior responsiveness of the pain and function sections of the Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index (WOMAC) as compared to the Lequesne-algofunctional Index in patients with osteoarthritits of the lower extremities.  Osteoarthritis Cartilage. 1999;  7 515-519
  • 83 Tulsky D S, Chiaravalloti N D. Measuring Quality of Life in Rehabilitation Medicine. In: DeLisa JA, Gans BM, Walsh NE, Hrsg. Physical Medicine and Rehabilitation: Principles and Practice. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2004: 1193–1204
  • 84 Van Baar M E, Assendelft W J, Dekker J et al. Effectiveness of exercise therapy in patients with osteoarthritis of the hip or knee: a systematic review of randomized clinical trials.  Arthritis Rheum. 1999;  42 1361-1369
  • 85 Weigl M, Cieza A, Harder M et al. Linking osteoarthritis-specific health-status mea­s­ures to the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF).  Osteoarthritis Cartilage. 2003;  11 519-523
  • 86 Weigl M, Schwarzkopf S R, Stucki G. Anwendung der ICF in der rheumatologischen Rehabilitation.  Z Rheumatol. 2008;  7 565-574
  • 87 Westhoff G. Handbuch psychosozialer Messinstrumente. Göttingen: Hogrefe; 1993
  • 88 Wirtz M, Farin E, Bengel J et al. IRES-24 Patientenfragebogen. Entwicklung der Kurzform eines Assessmentinstruments in der Rehabilitation mittels der Mixed-Rasch-Analyse.  Diagn. 2005;  51 75-87

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