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DOI: 10.1055/s-0029-1237731
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Geschlechtsspezifische Unterschiede bezüglich Aufnahmeraten auf Intensivstationen, Aufenthaltsdauer und durchgeführten intensivmedizinischen Maßnahmen bei Personen im Alter ab 75 Jahren in einer Österreichischen Region
Gender Specific Differences in the Frequency of Admission to Intensive Care Units, Duration of Stay and the Application of Intensive Medical Care Measures in Men and Women Aged 75 Years and above in an Austrian RegionPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
30. September 2009 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Es war das Ziel der Studie, Aufnahmeraten, Aufenthaltsdauer und durchgeführte intensivmedizinische Maßnahmen bei Patientinnen und Patienten im Alter ab 75 Jahren auf Intensivstationen in österreichischen Spitälern auf mögliche geschlechtsspezifische Unterschiede zu analysieren.
Methodik: Analyse von Krankenhausdaten des stationären Bereiches aller Fondskrankenanstalten einer südösterreichischen Region (Bundesland Kärnten).
Ergebnisse: Im Jahr 2003 waren 4,7% der Männer und 3,2% der Frauen im Alter 75+ auf Intensivstationen in Behandlung (p<0,001). Dieser geschlechtsspezifische Unterschied war unabhängig von der Indikation des Intensivaufenthaltes. Die mittlere Dauer des Intensivstation-Aufenthaltes war höher für 75–79-jährige Männer als für gleichaltrige Frauen (6,38 vs. 4,91 Tage, p<0,01). Intensivmedizinische Leistungen wie künstliche Beatmung, künstliche Luftwege und Verabreichung vasoaktiver Substanzen wurden bei Männern signifikant häufiger angewendet als bei Frauen.
Schlussfolgerung: Bei hochbetagten Personen gibt es in Österreich deutliche geschlechtsspezifische Unterschiede in der Anwendung intensivmedizinischer Maßnahmen, insbesondere in der terminalen Lebensphase. Die Gründe für diese Unterschiede sollten Gegenstand zukünftiger Forschung sein.
Abstract
Objective: It was the aim of this study to evaluate the frequency of admission to intensive care units, duration of stay and application of intensive care treatments in patients aged 75 years and above and to analyse possible gender specific differences.
Methods: Analysis of hospital in-patient data of all hospitals of a southern Austrian region (federal state of Carinthia).
Results: In the year 2003, 4.7% of the men and 3.2% of the women aged 75 years and above were treated in intensive care units (p<0.001). This gender specific difference was independent of the reason for the intensive care admission. The mean duration of stay in intensive care units was longer for 75–79 year old men compared to women (6.38 vs. 4.91 days, p<0.01). Typical intensive care treatments like mechanical ventilation, artificial airways and vasoactive medication were applied more often to men than to women.
Conclusion: In the aged there are marked gender specific differences in the application of intensive care treatments, especially in the end-of-life state in Austria. The reasons for these differences should be subject of future research.
Schlüsselwörter
Intensivstation - Krankenhausaufenthaltsdauer - intensivmedizinische Leistungen - Krankenhausmortalität - Geschlecht
Key words
intensive care unit - duration of hospital stay - provided level of care - hospital mortality - gender
Literatur
- 1 Wild C, Narath M. Evaluating and planning ICUs: methods and approaches to differentiate between need and demand. Health Policy. 2005; 71 289-301
- 2 Angus DC, Barnato AE, Linde-Zwirble WT. Robert Wood Johnson Foundation ICU End-Of-Life Peer Group . Use of intensive care at the end of life in the United States: an epidemiologic study. Crit Care Med. 2004; 32 638-643
- 3 Valentin A, Jordan B, Lang T. et al . Gender-related differences in intensive care: a multiple-center cohort study of therapeutic interventions and outcome in critically ill patients. Crit Care Med. 2003; 31 1901-1907
- 4 Ayianian JZ, Epsein AM. Differences in the use of procedures between women and men hospitalized for coronary heart disease. N Engl J Med. 1991; 325 221-225
- 5 Jaglal SB, Goel V, Naylor CD. Sex differences in the use of invasive coronary procedures in Ontario. Can J Cardiol. 1994; 10 239-244
- 6 Schecter AD, Goldschmidt-Clermont PJ, McKee G. et al . Influence of gender, race, and education on patient preferences and receipt of cardiac catheterizations among coronary care unit patients. Am J Cardiol. 1996; 78 996-1001
- 7 Weintraub WS, Kosinski AS, Wenger NK. Is there a bias against performing coronary revascularization in women?. Am J Cardiol. 1996; 78 1154-1160
- 8 Roeters van Lennep JE, Zwinderman AH, Roeters van Lennep HW. et al . Gender differences in diagnosis and treatment of coronary artery disease from 1981 to 1997. No evidence for the Yentl syndrome. Eur Heart J. 2000; 21 911-918
- 9 Miranda DR, de Rijk A, Schaufeli W. Simplified Therapeutic Intervention Scoring System: the TISS-28 items – results from a multicenter study. Crit Care Med. 1996; 24 64-73
-
10
Statistik Austria (Hrsg.) .
Jahrbuch der Gesundheitsstatistik 2003 . Verlag Österreich Gmbh. Wien 2005 -
11 Graf U, Henning H-J, Stange K. et al .
Formeln und Tabellen der angewandten mathematischen Statistik. 3., völlig neu bearb. Aufl.1987, korr. Nachdruck 1998 . Springer-Verlag, Berlin -
12 Sachs L, Hedderich J.
Angewandte Statistik. 12. Aufl . Springer-Verlag, Berlin 2006 - 13 Brockmann H. Why is less money spent on health care for the elderly than for the rest of the population? Health care rationing in German hospitals. Soc Sci Med. 2002; 55 593-608
- 14 Sinuff T, Kahnamoui K, Cook DJ. et al . Rationing critical care beds: a systematic review. Crit Care Med. 2004; 32 1588-1597
- 15 van Oorschot B. Patientenberfügungen aus Bevölkerungs. Und Patientensicht – Eine Übersicht über empirische Studien aus dem deutschen Sprachraum. Bull Soc Sci Med Grand Duche Luxemb. 2008; 443-454
- 16 Carmel S. The will to live: gender differences among elderly persons. Soc Sci Med. 2001; 52 949-958
- 17 Escher M, Perneger TV, Heidegger CP. et al . Admission of incompetent patients to intensive care: doctors’ responsiveness to family wishes. Crit Care Med. 2009; 37 528-532
- 18 Azoulay E, Pochard F, Chevret S. et al . Half the family members of intensive care unit patients do not want to share in the decision-making process: a study in 78 French intensive care units. Crit Care Med. 2004; 32 1832-1838
- 19 Simchen E, Sprung CL, Galai N. et al . Survival of critically ill patients hospitalized in and out of intensive care units under paucity of intensive care unit beds. Crit Care Med. 2004; 32 1654-1661
- 20 Walther SM, Jonasson U. Outcome of the elderly critically ill after intensive care in an era of cost containment. Acta Anaesthesiol Scand. 2004; 48 417-422
Korrespondenzadresse
Dr. T. DornerMPH
Institut für Sozialmedizin und Epidemiologie
Medizinische Universität Graz
Universitätsstraße 6/I
8010 Graz
eMail: thomas.dorner@medunigraz.at