Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0029-1237100
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Kasuistik interaktiv – Respiratorische Insuffizienz bei 102–Jährigem: Intubation vs. NIV in der Präklinik
Prehospital noninvasive ventilation in a 102–years old patientPublication History
Publication Date:
23 July 2009 (online)
Zusammenfassung
Die nicht invasive Ventilation (NIV) ist innerklinisch eine leitliniengerechte Therapie bei akuter respiratorischer Insuffizienz durch kardiogenes Lungenödem und exazerbierter chronisch obstruktiver Atemwegserkrankung. Eine Reduktion von Intubationshäufigkeit, Krankenhausverweildauer und Mortalität durch innerklinische NIV ist belegt. Erste Ergebnisse sind ermutigend, die NIV bereits im Rettungswesen zu beginnen.
Wir berichten über einen 102–jährigen Patienten mit kardiogenem Lungenödem, der präklinisch erfolgreich mit NIV behandelt wurde.
Abstract
Guidelines for the therapy of cardiogenic pulmonary edema or acute exacerbation of COPD imply the use of noninvasive ventilation (NIV). Clinical studies show a decrease in intubation frequency, mortality and length of stay with inhospital NIV. First prehospital reports show a safe and feasible use of NIV in this setting.
We report the case of a 102–year old patient who was successfully treated with preclinical NIV.
Schlüsselwörter
präklinische Ventilation - kardiales Lungenödem - nicht invasive Beatmung - NIV - CPAP
Keywords
cardiogenic pulmonary edema - noninvasive ventilation - NIV - CPAP - prehospital ventilation
-
Ergänzendes Material
- Supporting Information_Literature
Literatur
- 1 Schoenhofer B, Kuhlen R, Neumann P, Westhoff M, Berndt C, Sitter H.. Nicht invasive Beatmung bei akuter respiratorischer Insuffizienz. Dtsch Arztebl. 2008; 105 424-433
- 2 Lightowler JV, Wedzicha JA, Elliott MW, Ram FS.. Non–invasive positive pressure ventilation to treat respiratory failure resulting from exacerbations of chronic obstructive pulmonary disease: Cochrane systematic review and meta–analysis. BMJ. 2003; 326 185
- 3 Plaisance P, Pirracchio R, Berton C, Vicaut E, Payen D.. A randomized study of out–of–hospital continuous positive airway pressure for acute cardiogenic pulmonary oedema: physiological and clinical effects. Eur Heart J. 2007; 28 2895-2901
- 4 Weitz G, Struck J, Zonak A, Balnus S, Perras B, Dodt C.. Prehospital noninvasive pressure support ventilation for acute cardiogenic pulmonary edema. Eur J Emerg Med. 2007; 14 276-279
- 5 Evans TW.. International Consensus Conferences in Intensive Care Medicine: non–invasive positive pressure ventilation in acute respiratory failure. Organised jointly by the American Thoracic Society, the European Respiratory Society, the European Society of Intensive Care Medicine, and the Société de Reanimation de Langue Francaise, and approved by the ATS Board of Directors December 2000. Intensive Care Med. 2001; 27 166-178
- 6 Collins SP, Mielniczuk LM, Whittingham HA, Boseley ME, Schramm DR, Storrow AB.. The use of noninvasive ventilation in emergency department patients with acute cardiogenic pulmonary edema: a systematic review. Ann Emerg Med. 2006; 48 260-269
- 7 Masip J, Betbese AJ, Paez J, Vecilla F, Canizares R, Padro J, Paz MA, de J Otero, Ballus J.. Non–invasive pressure support ventilation versus conventional oxygen therapy in acute cardiogenic pulmonary oedema: a randomised trial. Lancet. 2000; 356 2126-2132
- 8 Moritz F, Brousse B, Gellee B, Chajara A, L'Her E, Hellot MF, Benichou J.. Continuous positive airway pressure versus bilevel noninvasive ventilation in acute cardiogenic pulmonary edema: a randomized multicenter trial. Ann Emerg Med. 2007; 50 666-675
- 9 Agarwal R, Aggarwal AN, D D Gupta, S SK. K Jindal. Non–invasive ventilation in acute cardiogenic pulmonary oedema. Postgrad Med J. 2005; 81 637-643
- 10 Krakowka B, Atzbach U.. Präklinischer Einsatz der nicht–invasiven CPAP–Beatmung beim kardialen Lungenödem. Rettungsdienst. 2002; 25 562-565
- 11 Roessler M.. Die nicht invasive Beatmung in der Notfallmedizin – Pro. Anaesthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther. 2008; 4 264-266
- 12 Heller G.. Die nicht invasive Beatmung in der Notfallmedizin – Contra. Anaesthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther. 2008; 4 267-268
- 13 Chelluri L, Im KA, Belle SH, Schulz R, Rotondi AJ, Donahoe MP, Sirio CA, Mendelsohn AB, Pinsky MR.. Long–term mortality and quality of life after prolonged mechanical ventilation. Crit Care Med. 2004; 32 61-69
Dr. med. Timur Sellmann
Dr. med. Tanja A. Meyer–Treschan
Dr. med. Frank Marx
Prof. Dr. med. Joerg Meyer
Email: timur.sellmann@med.uni-duesseldorf.de
Email: tanja.treschan@med.uni-duesseldorf.de
Email: feuerwehr.notarzt@stadt-duisburg.de
Email: jmeyerkrhs@bethesda.de
- Literaturverzeichnis