Rofo 1979; 130(5): 576-578
DOI: 10.1055/s-0029-1231333
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Areae gastricae and gastritis in double contrast barium meal

Areae gastricae und Gastritis bei Verabreichung von Doppelkontrast-BariumbreiP. Keto, H. Suoranta, S. Tarpila
  • Department of Diagnostic Radiology, University Central Hospital, Helsinki, Finland
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 July 2009 (online)

Summary

The areae gastricae were studied in patients with different forms of gastritis and with normal gastric mucosa. The material consisted of 57 patients. First gastroscopy was done and biopsies were taken. The stomach was studied on the following day by the double contrast barium meal. The material was divided according to the gastroscopic and biopsy findings into the following groups: normal, superficial gastritis, mixed gastritis, and atrophic gastritis. In the analysis of the surface pattern, special attention was paid to the shape, size and defects of areae gastricae. Corpus and antrum were dealt with separately. In the normal material the areae gastricae were regular in shape, and the size was usually 1—3 mm. Irregular shape, bigger size and more frequent defect areas seemed to point to gastritis. Such changes were especially clear in atrophic gastritis. The significance of the areae gastricae in practice is discussed.

Zusammenfassung

Die Areae gastricae wurden bei Patienten mit verschiedenen Arten von Gastritis und normaler Magenschleimhaut untersucht. Das Krankengut bestand aus 57 Patienten. Es wurde zuerst eine Gastroskopie durchgeführt und Biopsien vorgenommen. Am folgenden Tag wurde der Magen mittels Doppelkontrast-Bariumbrei untersucht. Je nach den gastroskopischen und Biopsiebefunden wurde das Material in zwei Gruppen unterteilt: normale, oberflächliche Gastritis; Gastritis in Mischform; atrophische Gastritis. Bei der Analyse der Oberflächenbeschaffenheit richtete sich das Augenmerk auf die Form, Größe und Defekte der gastrischen Bezirke. Corpus und Antrum wurden getrennt untersucht. Beim normalen Material waren die gastrischen Felder regelmäßig geformt und meist 1—3 mm groß. Unregelmäßige Gestalt, größere Ausdehnung und häufigere Defektstellen schienen auf eine Gastritis hinzudeuten. Solche Veränderungen waren bei der atrophischen Gastritis besonders deutlich. Die Signifikanz der Areae gastricae für die Praxis wird etöttett.

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