Rofo 1979; 130(4): 461-464
DOI: 10.1055/s-0029-1231309
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Zur Frage unspezifischer sklerosierender Spondylodiscitiden

Comments on the problem of nonspecific sclerosing spondylodiscitidesW. Pohl
  • Klinik Wendelstein der Bundesversicherungsanstalt für Angestellte, Bad Aibling (Leitender Arzt: Dr. med. habil. W. Pohl)
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 July 2009 (online)

Zusammenfassung

Nach einem Überblick über ursächlich bekanntere Wirbelkörpersklerosierungen und diskusnahe Spondylodiscitiden werden 2 Beobachtungen von chronisch-progredienter sklerosierender Spondylodiscitis ausführlich kasuistisch dargestellt. Die primäre Manifestation (LWS) äußert sich neben einer Discitis in einer relativ früh einsetzenden, schließlich homogenen Spongiosasklerosierung. Der Verlauf ist extrem protrahiert, nach 1–5 Jahren werden auch andere Wirbelsäulenabschnitte in ähnlicher Weise betroffen. Entzündliche Parameter sind eindeutig gegeben, die nosologische Nachbarschaft zur Spondylitis ankylosans wird diskutiert. Bei Fehlen sonstiger Hinweise erscheint die Annahme einer unspezifischen chronisch-progredienten sklerosierenden Spondylodiscitis berechtigt, die monostisch beginnt und polyostisch verlaufen kann.

Summary

After reviewing types of sclerosis of the vertebral bodies and spondylodiscitides occurring near the vertebral discs, the causes of which are relatively well known, two observations of cases of chronic progressive sclerosing spondylodiscitis are described in detail together with their case history. The primary manifestation (in the lumbar vertebral column) is seen, apart from a discitis, in a relatively early and eventually homogeneous sclerosing of the spongiosa. The course of the disease is extremely protracted; after 1–5 years, other parts of the vertebral column are affected in a similar manner. Inflammatory parameters are definitely involved, and the nosological neighbourhood to angylosing spondylitis is discussed. In the absence of any other hints, it appears justified to assume nonspecific chronic progressive sclerosing spondylodiscitis which begins monostotically and can proceed according to a polyostotic pattern.

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