Rofo 1978; 128(2): 135-137
DOI: 10.1055/s-0029-1230810
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Pharmacocholangiography

PharmakocholangiographieFrancis A. Burgener
  • Department of Radiology, University of Rochester School of Medicine and Dentistry, Rochester, New York
    This Work was supported in part by the National Institutes of Health grant GM 19325-01
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 July 2009 (online)

Summary

The effect of ouabain and atropine on bile flow and bile iodine concentration in intravenous cholangiography was investigated in 4 cholecystectomized dogs (20 experiments) with complete bile diversion under general anesthesia and compared to the effect of sodium taurocholate. Iodipamide was administered intravenously with an initial priming dose of 50 mg per kg followed by a constant infusion of 2 mg per min per kg. Ouabain in stepwise increasing infusion rates, .0625 to .25 μg per min per kg, had no significant effect. Atropine infusion rates from 1 to 8 μg per min per kg increased the bile iodine concentration up to 19% but already a 14% increase with a 5% reduction in bile flow was found with the smallest atropine dose. The lowest taurocholate infusion rate resulted in the highest bile iodine concentration and lowest bile flow. It is suggested that atropine premedication and low bile salt plasma levels might improve the opacification of the biliary tree particularly in hepatic dysfunction by reducing selectively specific fractions of the basal bile flow.

Zusammenfassung

Die Wirkung von g-Strophantin und Atropin auf den Gallenfluß und die Gallenjodkonzentration bei intravenöser Cholangiographie wurde an vier Hunden (20 Experimente), denen die Gallenblase entfernt worden war, bei vollständiger Ablenkung der Galle in Vollnarkose untersucht und mit der Wirkung des Natriumsalzes der Taurocholsäure verglichen. Jodipamid wurde intravenös verabreicht bei einer Anfangsdosis von 50 mg pro kg, mit nachfolgender konstanter Infusion von 2 mg/min/kg. Es wurde festgestellt, daß g-Strophanthin bei stufenweise erhöhter Infusionsgeschwindigkeit von 0,0625 bis 0,25 mg/min/kg keine signifikante Wirkung hatte. Atropin- Infusionsgeschwindigkeiten von 1 bis 8 mg/min/kg erhöhten den Gallenjodspiegel bis 19%. Es wurde jedoch bereits bei der kleinsten Atropindosis eine 14% ige Zunahme bei einer 5% igen Abnahme des Gallenflusses festgestellt. Die niedrigste Taurocholat-Infusionsgeschwindigkeit ergab die höchste Gallenjodkonzentration und den niedrigsten Gallenfluß. Der Verfasser schlägt vor, eventuell durch Prämedikation von Atropin und Erzielung niedriger Gallensalz-Plasmaspiegel die Opazifizierung der Gallengänge zu verbessern, insbesondere bei einer Dysfunktion der Leber, durch selektive Reduktion spezifischer Fraktionen des basalen Gallenflusses.

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