B&G Bewegungstherapie und Gesundheitssport 2009; 25(4): 162-168
DOI: 10.1055/s-0029-1224540
WISSENSCHAFT

© Hippokrates Verlag in MVS Medizinverlage Stuttgart GmbH & Co. KG

Körperliches Training und Frakturparameter

12-Monatsergebnisse der Senioren Fitness und Präventions-Studie (SEFIPBody training and fracture parameter: 12 month results of a senior fitness and ­prevention study (SEFIP)W. Kemmler1 , S. v. Stengel1 , S. Mayer2 , K. Engelke1 , W. A. Kalender1
  • 1Institut für Medizinische Physik, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
  • 2Institut für Sportwissenschaft und Sport, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
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2009

2009

Publication Date:
12 August 2009 (online)

Problemstellung: Wir untersuchten den Effekt eines 12-monatigen komplexen, inten­sitätsorientierten Trainingsprogramms u. a. auf die Knochendichte und Sturzhäufigkeit bei selbstständig lebenden Frauen über dem 65. Lebensjahr. Methoden: Insgesamt 246 Frauen (69 ± 3 Jahre) wurden randomisiert einer Trainingsgruppe [TG] (TG: n = 123) oder einer Wellness-Kontrollgruppe (KG: n = 123) zugeteilt. Das Trainingsregime der TG sah zweimal die Woche ein 60-minütiges Training mit den Schwerpunkten Kraft- und Ausdauertraining sowie ein zweimaliges Heimtraining (20 min) vor. Der KG wurde intermittierend einmal die Woche (4 × 10 Wochen) ein 60-minütiges „Wellnessprogramm“ mit niedrigintensiven Inhalten angeboten. Die Knochendichte wurde mittels Dual-Energy X-Ray Absorptiometrie (DXA)-Methode an LWS und proximalem Femur erfasst, die Sturzhäufigkeit wurde über Trainingstagebücher und Telefoninterviews ermittelt. Ergebnisse: Nach der initialen, 12-monatigen Trainingsphase konnten die ­Daten von 117 Teilnehmern der TG und 113 Teilnehmern der KG erfasst werden. Es zeigten sich jeweils signifikante Zwischengruppenunterschiede zwischen TG und KG für die Knochen­dichte an der LWS (TG: 1,5 ± 2,3 % vs. 0 ± 2,2 %; Effect Size: d′ = ,64) und am proximalen Femur (DXA: 0,3 ± 2,1 % vs. – 0,8 ± 2,2 %; d′ = ,47). Die Sturzrate (Stürze / Gruppe / 12 Monate) lag innerhalb der TG verglichen mit der KG ca. ein Drittel niedriger (TG: 0,68 ± 0,96 vs. KG: 1,05 ± 1,10; p = ,006; d′ = ,36). Diskussion: Die Untersuchung belegt den positiven Effekt eines multimodalen körperlichen Trainings mit geringem Trainingsumfang auf Risikofaktoren der Fraktur bei selbstständig lebenden Frauen über dem 65. Lebensjahr.

Abstract

Problem statement: The study investigates the effect of an 12 month complex intensity oriented training programme, among others, on the bone density and frequency of falls by non-dependant women aged over 65 years. Methods: A total of 246 women 69 ± 3 years) were randomly put in a training group [TG] (TG: n = 123) or a wellness-control group [CG] (CG: n = 123). The training regime of the TG comprised of a 60-minute effort and endurance training as well as home training, twice daily, for 20 minutes. The CG participants were involved in an intermittent once weekly (4 × 10 week) wellness programme, with less intensive content, lasting 60 minutes. The bone density data was taken by the Dual-Energy X-Ray Absorptiometry (DXA) whereas the fall frequency data was determined by means of a training diary as well as telephone interviews. Results: After the initial 12 month training phase, data from 117 TG and 113 CG participants was recorded. There were significant differences between the groups regarding the bone density: LWS (TG: 1.5 ± 2.3 % vs. 0 ± 2.2 %; Effect Size: d = .64) and on proximal femur (DXA: 0.3 ± 2.1 % vs. – 0.8 ± 2.2 %; d′ = .47). The fall rate (falls / persons / 12 months) was one third lower within TG compared to CG (TG: 0.68 ± 0.96 vs. CG: 1.05 ± 1.10; p = .006; d′ = .36). Conclusion: The study shows a positive effect of a multi-modal body training with moderate training scope on the risk factors of fracture in non-dependant women aged over 65 years.

Literatur

  • 1 Altman D G, Schulz K F, Moher D et al. The revised CONSORT statement for reporting randomized trials: explanation and elaboration.  Ann Intern Med. 2001;  134(8) 663-694
  • 2 Bonaiuti D, Shea B, Iovine R et al. Exercise for preventing and treating osteoporosis in postmenopausal women. Cochrane Database Syst Rev. 2002; (3), CD000333
  • 3 Buchman A L. Population-based screening for celiac disease: improvement in mor­bidity and mortality from osteoporosis?.  Arch Intern Med. 2005;  165(4) 370-372
  • 4 Carter N D, Kannus P, Khan K M. Exercise in the prevention of falls in older people: a systematic literature review examining the rationale and the evidence.  Sports Med. 2001;  31 (6) 427-438
  • 5 Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associate; 1988
  • 6 Gillespie L D, Gillespie W J, Robertson M C et al. Interventions for preventing falls in elderly people. The Cochrane Collaboration. 2007; 1–112
  • 7 Gillespie L D, Robertson M C, Gillespie W J et al. Interventions for preventing falls in older people living in the community. Cochrane Database Syst Rev. 2009; (2): CD007146
  • 8 Jadad A R, Moore R A, Carroll D et al. Assessing the quality of reports of randomized clinical trials: is blinding necessary?.  Control Clin Trials. 1996;  17(1) 1-12
  • 9 Johnell O. Advances in osteoporosis: better identification of risk factors can reduce morbidity and mortality.  J Intern Med. 1996;  239(4) 299-304
  • 10 Kelley G A, Kelley K A, Tran Z V. Aerobic exercise and resting blood pressure: a meta-analytic review of randomized, controlled trials.  Prev Cardiol. 2001;  4(2) 73-80
  • 11 Kelley G A, Kelley K A, Tran Z V. Aerobic exercise and lipids and lipoproteins in women: a meta analysis of randomized controlled trials.  Journal of Women’s Health. 2004;  13(10) 1148-1164
  • 12 Kelley G A, Kelley K A, Tran Z V. Exercise and lumbar spine bone mineral density in postmenopausal women: A meta-analysis of individual patient data.  J Gerontol. 2002;  57A (9) M599-M604
  • 13 Kemmler W, Engelke K, Lauber D et al. Impact of intense exercise on physical fitness, quality of life, and bone mineral density in early postmenopausal women. Year 2 results of the Erlangen Fitness Osteoporosis Prevention Study (EFOPS).  Arch Int Med. 2004;  164 1084-1091
  • 14 Kemmler W, von Stengel S, Engelke K et al. Exercise effects on multiple risk factors and cost effectiveness in older females. A randomized controlled study.  JAMA. 2009;  ,  [eingereicht]
  • 15 Kemmler W, von Stengel S, Engelke K et al. Einfluss körperlichen Trainings auf Herz-Kreislauf-Risikofaktoren bei älteren Frauen mit metabolischem Syndrom.  Sportwissenschaft. 2008;  38(1) 65-81
  • 16 Kemmler W, von Stengel S, Engelke K et al. Exercise decreases the risk of metabolic syndrome in elderly females. A randomized controlled study.  Med Sci Sports Exerc. 2009;  41(2) 297-305
  • 17 Kemmler W, von Stengel S, Lauber D et al. Umsetzung leistungssportlicher Prinzipien in der Osteoporose-Prophylaxe – Zusammenfassende Ergebnisse der Erlangen Fitness und Osteoporose Präventions-Studie (EFOPS).  Dtsch Z Sportmed. 2007;  58(12) 427-432
  • 18 Kemmler W, Weineck J, Hensen J et al. Empfehlungen für ein körperliches Trai­ning zur Verbesserung der Knochenfestigkeit: Schlussfolgerungen aus Tiermodellen und Untersuchungen an Leistungssportlern.  Dtsch Z Sportmed. 2003;  54(11) 306-316
  • 19 Lamb S E, Jorstad-Stein E C, Hauer K et al. Development of a common outcome data set for fall injury prevention trials: the Prevention of Falls Network Europe consensus.  J Am Geriatr Soc. 2005;  53(9) 1618-1622
  • 20 Marcus R. Exercise: moving in the right direction.  J Bone Miner Res. 1998;  13(12) 1793-1796
  • 21 Province M A, Hadley E C, Hornbrook M C et al. The effects of exercise on falls in ­elderly patients. A preplanned meta-analysis of the FICSIT Trials. Frailty and Injuries: Cooperative Studies of Intervention Techniques.  JAMA. 1995;  273(17) 1341-1347
  • 22 Stewart K J, Bacher A C, Turner K et al. Exercise and risk factors associated with metabolic syndrome in older adults.  Am J Prev Med. 2005(1);  28 9-18
  • 23 Tesch-Römer C. Zukunftsfähige Altersvorsorge – deutsche und internationale Perspektiven. Paper presented at the „Lebenslagen älterer Menschen in Deutschland“, Berlin; 2004
  • 24 Vuori I M. Dose-response of physical activ­ity and low back pain, osteoarthritis, and osteoporosis.  Med Sci Sports Exerc. 2001;  33(6) 551-586
  • 25 Wallace B A, Cumming R G. Systematic review of randomized trials of the effect of exercise on bone mass in pre- and postmenopausal women.  Calcif Tissue Int. 2000;  67 (1) 10-18
  • 26 Wiesner G, Bittner E. Zur Inzidenz und ­Prävalenz von Mehrfachkrankheiten in Deutschland.  Arbeitsmed Sozialmed Umweltmed. 2005;  40(9) 490

1 Der Effekt unseres Trainingsprogrammes auf diese Parameter wurde bereits veröffentlicht [15] [16] .

2 4-tägiges Ernährungsprotokoll.

3 Stufentest bis zur subjektiven Ausbelastung.

4 T-Score der Knochendichte an LWS oder Schenkelhals <- 2,5 SD.

5 Time under tension.

6 Insgesamt 4 Trainingsblöcke über 18 Monate Gesamtstudiendauer.

Korrespondenzadresse

PD Dr. W. Kemmler

Institut für Medizinische Physik · Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg

Henkestr. 91

91052 Erlangen

Phone: 0 91 31 / 8 52 39 99

Fax: 0 91 31 / 8 52 28 24

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