Z Orthop Unfall 2009; 147(5): 600-602
DOI: 10.1055/s-0029-1186108
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Erstbeschreibung eines intraduralen Bandscheibenvorfalls in Höhe C7/TH1

First Description of an Intradural Disc Herniation at the C7-T1 LevelD. Woischneck1 , B. Schmitz2 , T. Kapapa3
  • 1Klinik für Neurochirurgie, Klinikum Landshut
  • 2Sektion für Neuroradiologie, Universitätsklinikum Ulm
  • 3Klinik für Neurochirurgie, Universitätsklinikum Ulm
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 October 2009 (online)

Zusammenfassung

Bisher wurden 41 Fälle intraduraler zervikaler Bandscheibenvorfälle beschrieben, keiner in Höhe C7/TH1. Unsere Patientin entwickelte nach Sturz eine Myelopathie mit Gangataxie. Zudem bestanden eine einseitige Zervikobrachialgie und Hypästhesie im Dermatom C8. In der Kernspintomografie fand sich eine intradurale Raumforderung C7/TH1 mit Tumorverdacht. Nach dorsolateralem Zugang fand sich ein intraduraler Bandscheibensequester. Sechs Monate nach Operation ist die Patientin beschwerdefrei.

Abstract

41 cases of cervical intradural disc herniation have been reported in the literature, none at the C7-T1 level. We describe a case of myelopathy after a fall. The female patient suffered an ataxia of the legs in combination with unilateral C8 cervicocephalgia and hypaesthesia. Magnetic resonance imaging revealed a space-occupying lesion at C7-T1, so we suspected a tumour. After a dorsolateral approach, an intradural disc herniation was found. Six months after the operation, the patient is free of complaints.

Literatur

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  • 3 Neroni M, Gazzeri R, Galarza M et al. Intradural cervical disc herniation in a Klippel-Feil patient.  Spine. 2007;  32 E608-E610
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PD Dieter Woischneck

Klinik für Neurochirurgie
Klinikum Landshut

Robert-Koch-Straße 1

84034 Landshut

Phone: 08 71/6 98 37 50

Fax: 08 71/69 83 44 49

Email: dieter.woischneck@klinikum-landshut.de

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