Z Orthop Unfall 2009; 147(4): 487-492
DOI: 10.1055/s-0029-1185622
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Operative Therapie intraspinaler Empyeme: Eine retrospektive Untersuchung von 23 Patienten

Operative Therapy for Intraspinal Empyema: A Retrospective Study of 23 patientsC. Ewald1 , J. Gartemann1 , S. A. Kuhn1 , J. Walter1 , R. Kalff1
  • 1Klinik für Neurochirurgie, Universitätsklinikum der Friedrich-Schiller-Universität Jena
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 June 2009 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Das spontane intraspinale Empyem bleibt ein seltenes Problem in der Wirbelsäulenchirurgie. Mit dieser Studie möchten wir die Ergebnisse nach Operation von 23 Patienten untersuchen. Methoden: Es handelt sich um eine retrospektive Studie über 23 Patienten mit spontanen intraspinalen Empyemen. Die Daten wurden anhand der vorliegenden Krankenakten bezüglich klinischer, radiologischer und mikrobiologischer Befunde erhoben. Ergebnisse: 18 Patienten litten unter neurologischen Ausfällen verschiedener Schweregrade, von einem umschriebenen sensiblen Defizit bis hin zur Paraplegie (n = 3). Die Operation erfolgte als interlaminäre Fensterung entweder in 1 (n = 13), 2 (n = 8) oder 3 (n = 2) Höhen mit Anlage eines intraspinalen Katheters zur Drainage und Spülung. Staphylococcus aureus war der häufigste Erreger. Nach einem Follow-up von 7 Monaten war 1 Patient an septischen Komplikationen verstorben. Die neurologischen Defizite besserten sich bei 14 Patienten, aber in 3 Fällen blieben die Patienten im Alltag auf umfassende Hilfe angewiesen. Schlussfolgerung: Auch weiterhin ist das intraspinale Empyem eine Herausforderung. Bleibende neurologische Defizite und letale Komplikationen machen es zu einem ernst zu nehmenden Problem. Die Behandlung umfasst die rasche chirurgische Sanierung, gefolgt von der gezielten antibiotischen Therapie.

Abstract

Objective: Intraspinal empyema is a rare entity in spinal surgery. This study analyses the results after operating in 23 patients. Material and Methods: This is a retrospective study of 23 patients suffering from intraspinal empyema treated operatively in our department. The data were obtained by analysing the patient documents including the radiological and microbiological data. Results: 18 patients suffered from different neurological deficits ranging from isolated mild hypaesthesia to paraplegia (n = 3). The operation was done as a one-level (n = 13), two-level (n = 8) or three-level (n = 2) microsurgical fenestration followed by irrigation and drainage of the pus. Staphylococcus aureus was the most frequent triggering organism. After a follow-up of 7 months 1 patient had died because of septic complications. Neurological deficits improved in 14 patients but 3 patients were still disabled in their daily life. Conclusion: Epidural spinal empyema remains a challenge in spine surgery. Persistent neurological deficits and lethal complications make it a severe problem. Management comprises urgent surgical evacuation of the pus followed by targeted antibiotic therapy.

Literatur

  • 1 Ptaszynski A E, Hooten W M, Huntoon M A. The incidence of spontaneous epidural abscess in Olmsted County from 1990 through 2000: a rare cause of spinal pain.  Pain Med. 2007;  8 338-343
  • 2 Boström A, Oertel M, Ryang Y. et al . Treatment strategies and outcome in patients with non-tuberculous spinal epidural abscess – a review of 46 cases.  Minim Invasive Neurosurg. 2008;  51 36-42
  • 3 Chuo C Y, Fu Y C, Lu Y M. et al . Spinal infection in intravenous drug abusers.  J Spinal Disord Tech. 2007;  20 324-328
  • 4 Curry Jr W T, Hoh B L, Amin-Hanjani S. et al . Spinal epidural abscess: clinical presentation, management, and outcome.  Surg Neurol. 2005;  63 364-371
  • 5 Davis D P, Wold R M, Patel R J. et al . The clinical presentation and impact of diagnostic delays on emergency department patients with spinal epidural abscess.  J Emerg Med. 2004;  26 285-291
  • 6 González Hernández A, López Fernández J, Fabre Pi O. et al . Epidural spinal abscesses. Review of a clinical serie.  Neurologia. 2008;  23 85-90
  • 7 Kumar K, Hunter G. Spinal epidural abscess.  Neurocrit Care. 2005;  2 245-251
  • 8 Lange M, Tiecks F, Schielke E. et al . Diagnosis and results of different treatment regimens in patients with spinal abscesses.  Acta Neurochir (Wien). 1993;  125 105-114
  • 9 Lu C H, Chang W N, Lui C C. et al . Adult spinal epidural abscess: clinical features and prognostic factors.  Clin Neurol Neurosurg. 2002;  104 306-310
  • 10 Mauer U M, Kunz U. Spinal epidural empyema. Limited surgical treatment combined with continuous irrigation and drainage.  Unfallchirurg. 2007;  110 250-254
  • 11 Reihsaus E, Waldbaur H, Seeling W. Spinal epidural abscess: a meta-analysis of 915 patients.  Neurosurg Rev. 2002;  23 175-204
  • 12 Bhigjee A I. Neurological manifestations of HIV infection in Kwazulu-Natal South Africa.  J Neurovirol. 2005;  11 (Suppl. 1) 17-21
  • 13 Görgülü A, Albayrak B S, Görgülü E. et al . Spinal epidural abscess due to Brucella.  Surg Neurol. 2006;  66 141-146
  • 14 Grewal S, Hocking G, Wildsmith J A. Epidural abscesses.  Br J Anaesth. 2006;  96 292-302
  • 15 Löhr M, Reithmeier T, Ernestus R I. et al . Spinal epidural abscess: prognostic factors and comparison of different surgical treatment strategies.  Acta Neurochir (Wien). 2005;  147 159-166
  • 16 Jack E S, Scott N B. The risk of vertebral canal complications in 2837 cardiac surgery patients with thoracic epidurals.  Acta Anaesthesiol Scand. 2007;  51 722-725
  • 17 Phillips J M, Stedeford J C, Hartsilver E. et al . Epidural abscess complicating insertion of epidural catheters.  Br J Anaesth. 2002;  89 778-782
  • 18 Ravicovitch M A, Spallone A. Spinal epidural abscesses. Surgical and parasurgical management.  Eur Neurol. 1982;  21 347-357
  • 19 Guerrero I C, Slap G B, MacGregor R R. et al . Anaerobic spinal epidural abscess. Case report.  J Neurosurg. 1978;  48 465-469
  • 20 Panagiotopoulos V, Konstantinou D, Solomou E. et al . Extended cervicolumbar spinal epidural abscess associated with paraparesis successfully decompressed using a minimally invasive technique.  Spine. 2004;  29 E300-E303
  • 21 Chang W C, Tsou H K, Kao T H. et al . Successful treatment of extended epidural abscess and long segment osteomyelitis: a case report and review of the literature.  Surg Neurol. 2008;  69 117-120
  • 22 Kohshi K, Abe H, Mizoguchi Y. et al . Successful treatment of cervical spinal epidural abscess by combined hyperbaric oxygenation.  Mt Sinai J Med. 2005;  72 381-384
  • 23 Lyu R K, Chen C J, Tang L M. et al . Spinal epidural abscess successfully treated with percutaneous, computed tomography-guided, needle aspiration and parenteral antibiotic therapy: case report and review of the literature.  Neurosurgery. 2002;  51 509-512
  • 24 Siddiq F, Chowfin A, Tight R. et al . Medical vs. surgical management of spinal epidural abscess.  Arch Intern Med. 2004;  164 2409-2412

Dr. Jan Walter

Klinik für Neurochirurgie
Universitätsklinikum der Friedrich-Schiller-Universität Jena

Erlanger Allee 101

07747 Jena

Phone: 0 36 41/9 32 30 11

Fax: 0 36 41/9 32 30 12

Email: jan.walter@med.uni-jena.de

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