Dtsch Med Wochenschr 1962; 87(30): 1496-1503
DOI: 10.1055/s-0028-1112094
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Die intravesikale Radiokobalt-Behandlung beim Harnblasenkarzinom

The treatment of bladder carcinoma by intravesical radio-cobaltPessach Paul Meilen
  • Urologischen Abteilung (P.-D. Dr. G. Mayor) der Chirurgischen Universitätsklinik Zürich (Direktor: Prof. Dr. Å. Senning)
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 April 2009 (online)

Zusammenfassung

In der Zeitperiode 1950—1960 sind 143 Patienten mit intravesikaler Applikation von Radiokobalt behandelt worden. 58 leben noch, 85 sind gestorben, davon 52% an Rezidiven und Metastasen. Bei 15% ist die Todesursache nicht sidier bekannt. 30—40% sind dementsprediend nidit an ihrer Papillomatose gestorben. Zwischen Patienten, die eine Dosis von 10000—13000 r und soldien, die 8000—10000 r erhielten, haben sich weder Unterschiede in der Dauer der Radiozystitis noch in der Häufigkeit der Bildung von Schrumpfblasen gezeigt. Von den 58 lebenden Patienten sind 50 rezidivfrei und 42 subjektiv beschwerdefrei. Wegen der heftigen, durch Röntgenstrahlen bedingten Reaktion der gesunden Blasenwand und aus praktisch-technischen Gründen ist diese Methode aufgegeben worden. Die tief infiltrierenden Tumoren werden mit dem Betatron, die oberflächlichen durch intravesikale Applikation von kolloidal gelöstem Au198 im Ballonkatheter behandelt. Es ist zu betonen, daß die intrakavitäre Co60-Bestrahlung eine rein empirische Methode ist, die auch Anlaufzeit brauchte. Die Indikationsstellung war anfänglich unschier, und die Wirkung dieser Methode wurde überbewertet. Bei zahlreichen Patienten, die sonst gestorben wären, wurde eine Heilung erreicht. Deshalb soil die intravesikale Bestrahlung nicht gänzlich abgelehnt werden.

Summary

During 1950—1960 a total of 143 patients with bladder carcinoma were treated by intravesical application of radio-cobalt; 58 are still alive. Of those that have died half of them did so from recurrences or metastases; in 15% the cause of death is unknown, in the remaining third the bladder tumour was not related to the cause of death. There was no difference either in the duration of the radiation cystitis nor in the frequency with which shrunken bladder developed between patients receiving a dose of 10,000—13,000 r and those receiving 8,000—10,000 r. Of the 58 surviving patients 50 are free of recurrence and 42 are without complaints. However, because of the severe reaction of the healthy bladder wall and for technical reasons this method has been abandoned. — The deeply infiltrating tumours are now treated with a betatron, the superficial ones by intravesical application of colloidal 198Au through a balloon catheter. The use of intracavitary 60Co radiation is a purely empirical method which required a prolonged period of observation before it could be thoroughly evalued. The indications for its use were at first uncertain and the effects of the method were overrated. However, in many patients who might otherwise have died a cure has been achieved. Intravesical radiation should therefore not be completely rejected.

Resumen

El tratamiento del carcinoma de vejiga urinaria con el radiocobalto intravesical

Durante el periodo 1950—1960 fueron tratados 143 pacientes con aplicación intravesical de radiocobalto. 58 de ellos viven todavía y 85 han fallecido, 52% de los cuales presentaron recidivas y metástasis. En 15% no pudo aclararse con seguridad la causa de la muerte. Un 30—40% no han fallecido por tanto a causa de la papilomatosis. No se han observado diferencias ni en la duración de la radiocistitis ni en la frecuencia con que se produjo una vejiga retraída entre los pacientes que recibieron dosis de 10.000—13.000 r y los que recibieron 8.000—10.000 r. De los 58 pacientes que viven, 50 no presentan recidivas y 42 se encuentran sin trastornos subjetivos. Se ha propuesto este método a causa de la intensa reacción de la pared vesical sana condicionada por la röntgenterapia y por motivos prácticos y técnicos. Los tumores que infiltran profundamente se tratan con el betatrón y los superficiales mediante aplicación intravesical de oro radiactivo (Au 198) en solución coloidal en balón-sonda. Hay que insistir en que la irradiación intracavitaria con Co 60 es un método puramente empírico que necesitó también un cierto tiempo hasta imponerse. El establecimiento de la indicación era inseguro al principio y se sobreestimó el efecto de este método. Se consiguió la curación de muchos enfermos que de otro modo hubiesen fallecido. Por consiguiente la irradiación intravesical no debe desestimarse por completo.

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