Dtsch Med Wochenschr 1970; 95(17): 948-949
DOI: 10.1055/s-0028-1108568
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Isolierte Schädigung der Erythropoese unter immunsuppressiver Therapie nach Nierentransplantation

Isolated damage of erythropoiesis during immunosuppressive treatment after renal transplantation (case report)Th. Dume, W. Pöttgen
  • I. Medizinische Klinik (Direktor: Prof. Dr. F. Grosse-Brockhoff) der Universität Düsseldorf
Further Information

Publication History

Publication Date:
17 April 2009 (online)

Zusammenfassung

Bei einem 27jährigen Patienten fand sich ein Jahr nach immunsuppressiver Therapie wegen homologer Nierentransplantation eine isolierte Schädigung der Erythropoese im Sinne einer erythroblastischen und makroblastischen erythropoetischen Hyperplasie des Knochenmarkes mit Kernteilungsstörungen bei ungestörter Myelo- und Thrombopoese. Die Immunsuppression erfolgte in üblicher Weise mit Azathioprin, Corticosteroiden und initialer Röntgen-Bestrahlung des Transplantates. Azathioprin wurde mit 2,8 mg/kg Körpergewicht dosiert. Klinisch traten erste Zeichen einer Hyperchromasie am 63. postoperativen Tag auf. Eine makrozytäre hyperchrome Anämie entwickelte sich innerhalb von fünf Monaten mit kontinuierlichem Anstieg des Hämoglobingehaltes der Einzelerythrozyten bis maximal 41 pg, Rückgang der absoluten Erythrozytenzahlen und des Hämoglobins. Diese Veränderungen zeigten nach Dosisreduktion des Azathioprins auf 1,9 mg/kg Körpergewicht deutliche Regressionstendenz. Andere Ursachen für die makrozytäre hyperchrome Anämie konnten ausgeschlossen werden.

Summary

Isolated damage to erythropoiesis (erythroblastic and macroblastic erythropoietic hyperplasia of the bone marrow with disorder of nuclear division while myelopoiesis and thrombopoiesis remain unaffected) occurred in a 27-year-old man on immunosuppressive treatment given after homologous renal transplantation. The drugs used were azathioprin, corticosteroids and initial irradiation of the transplant. Hyperchromasia first occurred on the 63rd postoperative day. Macrocytic hyperchromic anaemia developed within five months with continual rise in haemoglobin content of the individual erythrocytes to maximally 41 pg, regression of absolute erythrocyte count and haemoglobin. These changes markedly regressed after reducing the azathioprin dose to 1.9 mg/kg body-weight. However, other causes of the macrocytic hyperchromic anaemia could not be excluded.

Resumen

Lesión aislada de la eritropoyesis bajo la terapéutica inmunosupresiva después del transplante renal

En un paciente de 27 años de edad se encontró, un año después de la terapéutica inmunosupresiva debida a un transplante renal homólogo, una lesión aislada de la eritropoyesis, en el sentido de una hiperplasia eritropoyética macroblástica y eritroblástica de la médula ósea, con trastornos de la división nuclear, siendo normal la mielo y trombopoyesis. La inmunosupresión se llevó a cabo en forma habitual con azatioprina, costicosteroides e irradiación inicial con rayos X del transplante. La azatioprina se dosificó a razón de 2,8 mg/Kg de peso corporal. Los primeros signos clínicos de una hipercromasia aparecieron a los 63 días de la operación. Se desarrolló una anemia hipercroma macrocitaria en el plazo de cinco meses con incremento continuo del contenido de hemoglobina del eritrocito aislado hasta 41 pg como máximo, con regresión de las cifras absolutas de eritrocitos y de hemoglobina. Estas alteraciones mostraron una clara tendencia regresiva después de reducir la dosis de azatioprina a 1,9 mg/Kg de peso corporal. Pudieron ser excluídas otras causas de anemia hipercroma macrocitaria.