Endoscopy 1979; 11(2): 127-130
DOI: 10.1055/s-0028-1098336
Original Contributions

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Atrophic Gastritis after Billroth I Gastrectomy

G. Kliems, K. J. Paquet, H. Lindstaedt, S. Miederer
  • Department of Surgery, University of Bonn; Medical School, Bonn-Venusberg; Med. Poliklinik of the University of Bonn
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
03. Dezember 2008 (online)

Summary

The gastric mucosa of a stomach resected according to Billroth I operation is subject to a process of aging twice as intense as that of a non-resected one. Atrophy after Billroth I gastrectomy increased by 3% on an average per annum. As a result, a typical distribution of the degrees of inflammation in the region of the greater curvature became evident. Atrophic gastritis occurres especially near the anastomosis and decreases in the direction of the fornix. The possibility is discussed that resected patientsin contrast to non-resected - are afflicted with stomach cancer primarily on account of the more intense and earlier mucosal atrophy.

Zusammenfassung

Die Schleimhaut unterliegt im Magen B-I-Resezierter einer doppelt so starken Alteration als bei Nichtresezierten. Pro Jahr nahm die Atrophie nach B-I-Resektion im Mittel um 3% zu. Dabei fiel eine typische Verteilung der Entzündungsgrade im Bereich der großen Kurvatur auf. Die atrophische Gastritis trat bevorzugt in Anastomosennähe auf und nahm in Richtung Fornix ab. Es wird die Möglichkeit diskutiert, daß Magenresezierte allein aufgrund dieser stärkeren und früher als bei Nichtresezierten auftretenden Schleimhautatrophie ihren Krebs im Resektionsmagen im Gegensatz zu Nichtoperierten mit normaler Schleimhautalterung häufig noch erleben.