Neuropediatrics 1978; 9(4): 312-319
DOI: 10.1055/s-0028-1091491
Original article

© 1978 by Thieme Medical Publishers, Inc.

Removal of Craniopharyngioma by Subnasal-Transsphenoidal Operation

J. Hamer
  • Department of Neurosurgery, University of Heidelberg
Further Information

Publication History

1978

1978

Publication Date:
18 November 2008 (online)

Abstract

Two children with transsphenoidal microneurosurgical extirpation of a craniopharyngioma are presented. The value of this relatively new surgical approach is demonstrated, and the indication for transsphenoidal microsurgery in selected cases of craniopharyngioma is discussed in relation to the hitherto few similar case reports in the pertinent literature. The subnasal-transsphenoidal approach is the operative method of choice in purely or mainly intrasellar craniopharyngioma. This operation is also indicated in combined intra- and supra-sellar craniopharyngiomas where the solid portion of the tumor is located intrasellarly and where the cystic part extends suprasellarly. In addition, the transsphenoidal operation may be a safe procedure in emergency cases with rapid loss of vision provided that the craniopharyngioma does not have a purely supra- and parasellar expansion. The essential prerequisite for transsphenoidal neurosurgery in craniopharyngioma is an enlarged sella turcica. The importance of computerized cranial tomography with regard to preoperative differential diagnosis of a predominantly solid or cystic lesion and to postoperative control of radical tumor excision is emphasized.lt is assumed that 25% of all patients with craniopharyngioma could benefit from transsphenoidal operation.

Zusammenfassung

Es wird über zwei Kraniopharyngiom-Kinder berichtet, bei denen der Tumor auf subnasalem, transsphenoidalem Wege entfernt wurde. Die Bedeutung dieses mikroneurochirurgischen Zuganges und die Indikationsstellung zu diesem Eingriff werden im Zusammenhang mit den wenigen bislang in der Literatur mitgeteilten transsphenoidal operierten Kraniopharyngiom-Fällen erörtert. Der subnasale, transsphenoidale Zugang ist die Methode der Wahl bei den rein oder vorwiegend intrasellären Kraniopharyngiomen. Diese Operation ist auch indiziert bei teils intra-, teils suprasellären Kraniopharyngiomen, wenn der solide Tumoranteil intrasellär und der zystische Teil suprasellär gelegen sind. Schließlich stellt die transsphenoidale mikrochirurgische Operation ein sicheres Verfahren dar bei Notfällen mit raschem Visusverlust, vorausgesetzt, daß das Kraniopharyngiom nicht ausschließlich supra- oder parasellär liegt. Die wesentliche Voraussetzung für den transsphenoidalen Eingriff bei Kraniopharyngiomen ist eine erweiterte Sella turcica. Die Bedeutung der axialen Schädelcomputertomographie im Hinblick auf die präoperative Differentialdiagnose eines vorwiegend soliden bzw. zystischen Tumors und hinsichtlich der postoperativen Kontrolle des Ausmaßes der Geschwulstentfernung wird besonders hervorgehoben. Wahrscheinlich können 25% aller Patienten mit einem Kraniopharyngiom mit gutem Erfolg transsphenoidal operiert werden.

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