Subscribe to RSS

DOI: 10.1055/a-2717-7656
Validation of the Questionnaire for the Structured Assessment of the Use of Complementary Medicine Methods and Procedures in Patients from the S3 Guideline Complementary Medicine in Oncology and Practical Use of it in Patients with Gynecological Cancer
Validierung des Fragebogens für die strukturierte Bewertung der Nutzung komplementärmedizinischer Methoden und Verfahren aus der S3-Leitlinie zur Komplementärmedizin in der Onkologie und praktischer Einsatz bei Patientinnen mit gynäkologischem KrebsAuthors
Abstract
Background
For the first time, an S3 guideline on complementary medicine in oncology was published in 2021, 2024 in May version 2.0 was published. The broad spectrum of complementary and integrative medicine was presented at the highest level of evidence, the respective established interventions were comprehensively addressed, and recommendations were made in the case of sufficient data availability. The guideline also contains a questionnaire for a risk-adapted evaluation of utilized CIM (complementary and integrative medicine) interventions. In this article, the clinical validation of this questionnaire from the guideline is carried out, as well as a descriptive analysis of utilization of CIM interventions in a cohort with gynecologial cancer.
Methods
The present study is a cross-sectional study conducted at the Women’s Hospital of the University Hospital Erlangen. In a first stage, rolled out from January to February 2022, fifty patients completed the questionnaire for the structured assessment of the use of complementary medicine from the S3 guideline “Complementary Medicine in Oncology”, as well as a validation questionnaire. The latter included the comprehensibility of the questions, the time taken to complete them, as well as any problems encountered and suggestions for improvement. After successful validation of the questionnaire, in the second phase, patients with gynecologic cancer were invited to participate in the survey.
The patient population was characterized by descriptive analyses of age, educational level, lifestyle factors such as dietary habits and physical activity, as well as tumor characteristics and treatment. In addition, the frequency of complaints and the utilization of complementary interventions and procedures, classified according to their risk of interactions, were analyzed.
Results
Validation showed that forty-five out of fifty (90%) patients felt that the questionnaire was clear to understand. Forty-seven (94%) of respondents indicated that the time taken to answer the questions was reasonable. In figures, 42% needed less than five minutes and 48% less than ten minutes.
When looking at the utilization of CIM in patients with gynecological tumors, most participants were suffering from ovarian cancer (n = 61, 41.8%), followed by endometrial cancer (n = 33, 22.6%), cervical cancer (n = 32, 21.9%) and vulvar cancer (n = 20, 13.7%). In total, the utilization of a CIM intervention was described 267 times. According to the traffic light classification system in the guideline questionnaire the interventions of the green category (low risk for interaction) (n = 124, 46.4%) was the most commonly used. Therapies in the yellow category were used slightly less frequently (n = 93, 34.8%). CIM interventions of the red category were mentioned 50 times (18.7%).
Conclusion and Discussion
To date, there has been a lack of standardized surveys that explicitly include CIM.
The questionnaire published in the S3 guideline is well understandable and concise. It can therefore be used in a structured way not only in research, but also in everyday clinical practice to avoid interactions and increase patients’ safety. However, further training of oncologists is required regarding the application of the interventions mentioned in the questionnaire.
Zusammenfassung
Hintergrund
Erstmals wurde 2021 eine S3-Leitlinie zur Komplementärmedizin in der Onkologie veröffentlicht, 2024 im Mai folgte die Version 2.0. Das breite Spektrum der Komplementär- und Integrativmedizin wurde auf höchstem Evidenzniveau dargestellt, die jeweiligen etablierten Interventionen wurden umfassend behandelt und bei ausreichender Datenverfügbarkeit wurden Empfehlungen ausgesprochen. Die Leitlinie enthält auch einen Fragebogen zur risikobezogenen Bewertung der eingesetzten CIM-Interventionen (komplementäre und integrative Medizin). In diesem Artikel wird die klinische Validierung dieses Fragebogens aus der Leitlinie durchgeführt sowie eine deskriptive Analyse der Nutzung von CIM-Interventionen in einer Kohorte mit gynäkologischen Krebserkrankungen.
Methoden
Die vorliegende Studie ist eine Querschnittsstudie, die an der Frauenklinik des Universitätsklinikums Erlangen durchgeführt wurde. In einer ersten Phase, die von Januar bis Februar 2022 lief, füllten 50 Patientinnen den Fragebogen zur strukturierten Bewertung der Nutzung komplementärmedizinischer Verfahren aus der S3-Leitlinie „Komplementärmedizin in der Onkologie“ sowie einen Validierungsfragebogen aus. Letzterer umfasste die Verständlichkeit der Fragen, die für das Ausfüllen benötigte Zeit sowie eventuell aufgetretene Probleme und Verbesserungsvorschläge. Nach erfolgreicher Validierung des Fragebogens wurden in der zweiten Phase Patientinnen mit gynäkologischen Krebserkrankungen zur Teilnahme an der Umfrage eingeladen. Die Patientenpopulation wurde anhand deskriptiver Analysen zu Alter, Bildungsniveau, Lebensstilfaktoren wie Ernährungsgewohnheiten und körperlicher Aktivität sowie Tumoreigenschaften und Behandlung charakterisiert. Darüber hinaus wurden die Häufigkeit von Beschwerden und die Inanspruchnahme komplementärer Interventionen und Verfahren, klassifiziert nach ihrem Interaktionsrisiko, analysiert.
Ergebnisse
Die Validierung ergab, dass 45 von 50 (90%) Patientinnen den Fragebogen als klar verständlich empfanden. 47 (94%) der Befragten gaben an, dass die Beantwortung der Fragen einen angemessenen Zeitaufwand erforderte. In Zahlen ausgedrückt benötigten 42% weniger als 5 Minuten und 48% weniger als 10 Minuten. Bei der Betrachtung der Anwendung von CIM bei Patientinnen mit gynäkologischen Tumoren litten die meisten Teilnehmerinnen an Ovarialkarzinom (n = 61, 41,8%), gefolgt von Endometriumkarzinom (n = 33, 22,6%), Zervixkarzinom (n = 32, 21,9%) und Vulvakarzinom (n = 20, 13,7%) . Insgesamt wurde die Anwendung einer CIM-Intervention 267-mal beschrieben. Gemäß dem Ampelsystem im Leitfaden-Fragebogen wurden die Interventionen der grünen Kategorie (geringes Interaktionsrisiko) (n = 124, 46,4%) am häufigsten angewendet. Therapien der gelben Kategorie wurden etwas seltener angewendet (n = 93, 34,8%). CIM-Interventionen der roten Kategorie wurden 50-mal (18,7%) erwähnt.
Schlussfolgerung und Diskussion
Bislang gab es keinen standardisierten Fragebogen, der explizit CIM berücksichtigt. Der in der S3-Leitlinie veröffentlichte Fragebogen ist gut verständlich und prägnant. Er kann daher nicht nur in der Forschung, sondern auch in der täglichen klinischen Praxis strukturiert eingesetzt werden, um Wechselwirkungen zu vermeiden und die Sicherheit der Patienten zu erhöhen. Allerdings ist eine weitere Schulung der Onkologen hinsichtlich der Anwendung der im Fragebogen genannten Interventionen erforderlich.
Publication History
Received: 16 March 2025
Accepted after revision: 02 September 2025
Article published online:
20 November 2025
© 2025. The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution-NonDerivative-NonCommercial-License, permitting copying and reproduction so long as the original work is given appropriate credit. Contents may not be used for commercial purposes, or adapted, remixed, transformed or built upon. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
-
References
- 1 Huebner J, Micke O, Muecke R. PRIO (Working Group Prevention and Integrative Oncology of the German Cancer Society). User rate of complementary and alternative medicine (CAM) of patients visiting a counseling facility for CAM of a German comprehensive cancer center. Anticancer Res 2014; 34: 943-948
- 2 Keene MR, Heslop IM, Sabesan SS. et al. Complementary and alternative medicine use in cancer: A systematic review. Complement Ther Clin Pract 2019; 35: 33-47
- 3 Horneber M, Bueschel G, Dennert G. et al. How many cancer patients use complementary and alternative medicine: a systematic review and metaanalysis. Integr Cancer Ther 2012; 11: 187-203
- 4 Johnson SB, Park HS, Gross CP. et al. Use of Alternative Medicine for Cancer and Its Impact on Survival. J Natl Cancer Inst 2018;
- 5 Cramer H, Cohen L, Dobos G. et al. Integrative oncology: best of both worlds-theoretical, practical, and research issues. Evid Based Complement Alternat Med 2013; 2013: 383142
- 6 Stub T, Quandt SA, Arcury TA. et al. Attitudes and knowledge about direct and indirect risks among conventional and complementary health care providers in cancer care. BMC Complement Altern Med 2018; 18: 44
- 7 McCune JS, Hatfield AJ, Blackburn AA. et al. Potential of chemotherapy-herb interactions in adult cancer patients. Support Care Cancer 2004; 12: 454-462
- 8 Tempfer C, Brucker S, Juhasz-Boess I. et al. Statement of the Uterus Commission of the Gynecological Oncology Working Group (AGO) on the Use of Primary Chemoimmunotherapy to Treat Patients with Locally Advanced or Recurrent Endometrial Cancer. Geburtshilfe Frauenheilkd 2023; 83: 1095-1101
- 9 Pöschke P, Gass P, Krückel A. et al. Clinical and Surgical Evaluation of Sentinel Node Biopsy in Patients with Early-Stage Endometrial Cancer and Atypical Hyperplasia. Geburtshilfe Frauenheilkd 2024; 84: 470-476
- 10 Theuser AK, Hack CC, Fasching PA. et al. Patterns and Trends of Herbal Medicine Use among Patients with Gynecologic Cancer. Geburtshilfe Frauenheilkd 2021; 81: 699-707
- 11 Grimm D, Voiss P, Paepke D. et al. Gynecologists’ attitudes toward and use of complementary and integrative medicine approaches: results of a national survey in Germany. Arch Gynecol Obstet 2021; 303: 967-980
- 12 D’Andrea GM. Use of antioxidants during chemotherapy and radiotherapy should be avoided. CA Cancer J Clin 2005; 55: 319-321
- 13 Ekor M. The growing use of herbal medicines: issues relating to adverse reactions and challenges in monitoring safety. Front Pharmacol 2014; 4: 177
- 14 de Almeida Andrade F, Schlechta Portella CF. Research methods in complementary and alternative medicine: an integrative review. J Integr Med 2018; 16: 6-13
- 15 Hack CC, Hüttner NB, Fasching PA. et al. Development and Validation of a Standardized Questionnaire and Standardized Diary for Use in Integrative Medicine Consultations in Gynecologic Oncology. Geburtshilfe Frauenheilkd 2015; 75: 377-383
- 16 Deutsche Krebsgesellschaft, AWMF. Komplementärmedizin in der Behandlung von onkologischen PatientInnen, Langversion 1.0. AWMF Registernummer: 032/055OL. 2021 Accessed October 20, 2023 at: https://www.leitlinienprogramm-onkologie.de/leitlinien/komplementaermedizin/
- 17 Ben-Arye E, Lavie O, Heyl W. et al. Integrative Medicine for Ovarian Cancer. Curr Oncol Rep 2023; 25: 559-568
- 18 García-Padilla P, García-Padilla D, Ramírez-Castro MF. et al. Patient-doctor interactions around alternative and complementary medicine in the context of oncology care in a Latin American country. Complement Ther Med 2023; 78: 102986
- 19 Asher GN, Gerkin J, Gaynes BN. Complementary Therapies for Mental Health Disorders. Med Clin North Am 2017; 101: 847-864
- 20 Lorenc A, Feder G, MacPherson H. et al. Scoping review of systematic reviews of complementary medicine for musculoskeletal and mental health conditions. BMJ Open 2018; 8: e020222
- 21 Urits I, Schwartz RH, Orhurhu V. et al. A Comprehensive Review of Alternative Therapies for the Management of Chronic Pain Patients: Acupuncture, Tai Chi, Osteopathic Manipulative Medicine, and Chiropractic Care. Adv Ther 2021; 38: 76-89
- 22 Link AR, Gammon MD, Jacobson JS. et al. Use of Self-Care and Practitioner-Based Forms of Complementary and Alternative Medicine before and after a Diagnosis of Breast Cancer. Evid Based Complement Alternat Med 2013; 2013: 301549
- 23 Boon HS, Olatunde F, Zick SM. Trends in complementary/alternative medicine use by breast cancer survivors: comparing survey data from 1998 and 2005. BMC Womens Health 2007; 7: 4
