Open Access
CC BY 4.0 · Aktuelle Urol 2025; 56(06): 552-568
DOI: 10.1055/a-2669-8781
Übersicht

Therapiemanagement des mCRPC bei Kombinationen mit PARP-Inhibitoren in der klinischen Praxis

Therapy Management of PARP Inhibitor Combinations in mCRPC Clinical Practice

Authors

  • Margitta Retz

    1   Urologische Klinik und Poliklinik, TUM Universitätsklinikum Rechts der Isar, München, Deutschland
  • Angelika Borkowetz

    2   Klinik und Poliklinik für Urologie, Universitätsmedizin Rostock, Rostock, Deutschland (Ringgold ID: RIN39071)
  • Katja Wittenzellner

    3   Medical Affairs Oncology, Pfizer Pharma GmbH, Berlin, Deutschland (Ringgold ID: RIN42230)
  • Heja Aga-Barfknecht

    3   Medical Affairs Oncology, Pfizer Pharma GmbH, Berlin, Deutschland (Ringgold ID: RIN42230)
  • Gunhild von Amsberg

    4   Onkologisches Zentrum/ Martini-Klinik, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland (Ringgold ID: RIN37734)

Pfizer Pharma GmbH

Zusammenfassung

Innovative Therapieansätze wie die Poly-(ADP-Ribose)-Polymerase-Inhibitoren (PARPi) haben beim metastasierten kastrationsresistenten Prostatakarzinom (mCRPC), insbesondere in Kombination mit Androgenrezeptorblockern (ARPi), vielversprechende Ergebnisse gezeigt. Patienten profitieren – unabhängig von HRR-Genmutationen – von verbesserten radiologischen progressionsfreien Überlebensraten und einem längeren Gesamtüberleben. Der Erfolg der Kombinationstherapie mit PARPi und ARPi hängt maßgeblich von einem effektiven Therapie- und dem Nebenwirkungsmanagement ab. Häufige hämatologische Nebenwirkungen sind Anämie, Leukopenie und Thrombozytopenie, während bei den nicht-hämatologischen Reaktionen insbesondere Fatigue, Diarrhö, Übelkeit und Obstipation von Bedeutung sind. Neben der Basisdiagnostik und präventiven Maßnahmen können, abhängig vom Schweregrad der Nebenwirkungen, Dosisanpassungen oder Therapiepausen erforderlich sein. Bei Anämie, der häufigsten Nebenwirkung, können unterstützende Maßnahmen wie Bluttransfusionen notwendig werden, um eine optimale Patientenversorgung sicherzustellen. Dieser Leitfaden bietet Uro-Onkologen praxisorientierte Handlungsempfehlungen für den klinischen Alltag.

Abstract

Innovative therapeutic approaches, including poly(ADP-ribose)polymerase inhibitors (PARPi), have shown promising results in metastatic castration-resistant prostate cancer (mCRPC), particularly when combined with androgen receptor inhibitors (ARPi). Irrespective of HRR gene mutations, patients benefit from improved radiological progression-free survival and overall survival. The success of PARPi/ARPi combination therapy relies heavily on the effective management of both treatment administration and the associated side-effects. Common haematological side-effects include anaemia, leukopenia, and thrombocytopenia, whereas non-haematological reactions – particularly fatigue, diarrhea, nausea, and constipation – are also clinically relevant. In addition to basic diagnostics and preventive measures, dose adjustments or temporary discontinuation may be required depending on the severity of the side-effects. For anaemia, the most common side-effect, supportive measures such as blood transfusions may be necessary to ensure optimal patient care. This guide provides uro-oncologists with practical recommendations for daily clinical practice.



Publication History

Received: 14 May 2025

Accepted after revision: 01 August 2025

Article published online:
27 October 2025

© 2025. The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution License, permitting unrestricted use, distribution, and reproduction so long as the original work is properly cited. (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).

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