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DOI: 10.1055/a-2372-6554
Krebsbedingte Schlafstörungen, Insomnie und körperliche Aktivität
Cancer-Related Sleep Disorders, Insomnia and Physical ActivityZusammenfassung
Schlafstörungen zählen zu den häufigsten Nebenwirkungen, die Krebspatient*innen erleben. Einen eingeschränkten Schlaf zu erfahren, kann onkologischen Patient*innen ab dem Zeitpunkt der Diagnose, während der medizinischen Therapie sowie viele Jahre nach Diagnosestellung begleiten und belasten. Schlafstörungen und deren Schweregrad unterliegen einer multifaktoriellen Pathogenese. Die Ursachen treten selten isoliert auf, sondern korrelieren häufig mit anderen Symptomen der Therapie und der Tumorerkrankung. Schlechter Schlaf kann einen erheblichen Einfluss auf die Alltagsfunktionalität und Lebensqualität nehmen. Langfristig beeinflussen Schlafstörungen auch das soziale und berufliche Leben der Patient*innen negativ.
Aufgrund der leichten Zugänglichkeit sind pharmakologische Behandlungen häufig die erste Wahl, jedoch sind Risiken wie Abhängigkeit und Nebenwirkungen in diesem Zusammenhang keine Seltenheit. Es bedarf einer Alternative, welche auch über einen längeren Zeitraum Einfluss auf die Schlafstruktur und -qualität nehmen kann.
Körperliche Aktivität könnte ein Schlüsselansatz sein, um die Schlafqualität multidimensional zu beeinflussen. Regelmäßige Bewegung fördert entzündungshemmende Prozesse, stabilisiert den zirkadianen Rhythmus und verbessert die Melatoninproduktion. Darüber hinaus können Depressionen und Ängste gesenkt sowie die Tagesmüdigkeit verringert werden. Mit einem wöchentlichen Umfang von drei bis vier Trainingseinheiten für 30 bis 40 Minuten haben sich Walken und Yoga als besonders wirksam erwiesen. Dabei spielt neben der Intensität der Zeitpunkt der Intervention eine entscheidende Rolle. In der Literatur werden mindestens 4 Zeitstunden zwischen Bewegung und dem Schlafengehen empfohlen. Viele Bewegungsprogramme können eigenständig und ortsunabhängig durchgeführt werden. Interventionen, welche im Rahmen von qualifiziertem Fachpersonal geplant und supervidiert angeleitet werden, können jedoch hinsichtlich der Belastungssteuerung einen höheren Einfluss auf die Schlafstörungen nehmen. Darüber hinaus kann je nach Allgemein- und Trainingszustand eine individuelle Anpassung der Trainingsprogramme erfolgen.
Abstract
Sleep disorders are some of the most common side effects experienced by cancer patients. Insufficient sleep can be a burden for oncological patients from the onset of diagnosis, during medical treatment and for many years after diagnosis. Sleep disorders and severity are characterized by multi-factorial pathogenesis. The causes rarely occur in isolation, but are often correlated with other symptoms of the therapy and the disease. Thus, poor sleep can have a significant impact on everyday functionality and quality of life. In the long term, sleep disorders also have a negative impact on the social and professional lives of patients. Although pharmacological treatment is often the first choice due to its easy accessibility, risks such as addiction and side effects are not uncommon. It is therefore necessary to find an alternative that can influence the structure and quality of sleep in the long term. In this context, physical activity could be a key strategy for influencing sleep quality in a multidimensional way. Regular exercise promotes anti-inflammatory processes, stabilizes the circadian rhythm and improves melatonin production. In addition, depression and anxiety can be lowered and daytime fatigue reduced. Walking and yoga have proven to be particularly effective with three to four training sessions lasting 30 to 40 minutes a week. In addition to the intensity, the timing of the intervention plays a decisive role. The literature recommends at least 4 hours between exercise and bedtime. Many exercise programs can be carried out independently; regardless of location. However, interventions that are planned and supervised by qualified specialist staff, in terms of exercise control, are more likely to have a greater impact on sleep disorders. Additionally, the exercises can be adapted individually to the patients capabilities.
Publication History
Article published online:
07 October 2024
© 2024. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
- 1 Berger AM, Parker KP, Young-McCaughan S. et al. Sleep wake disturbances in people with cancer and their caregivers: state of the science. Oncol Nurs Forum 2005; 32: E98-E126 DOI: 10.1188/05.ONF.E98-E126.
- 2 Fiorentino L, Ancoli-Israel S. Insomnia and its treatment in women with breast cancer. Sleep Med Rev 2006; 10: 419-429 DOI: 10.1016/j.smrv.2006.03.005.
- 3 Palesh O, Peppone L, Innominato PF. et al. Prevalence, putative mechanisms, and current management of sleep problems during chemotherapy for cancer. Nat Sci Sleep 2012; 4: 151-162 DOI: 10.2147/NSS.S18895.
- 4 Gooneratne NS, Dean GE, Rogers AE. et al. Sleep and quality of life in long-term lung cancer survivors. Lung Cancer 2007; 58: 403-410 DOI: 10.1016/j.lungcan.2007.07.011.
- 5 Strøm L, Danielsen JT, Amidi A. et al. Sleep During Oncological Treatment - A Systematic Review and Meta-Analysis of Associations With Treatment Response, Time to Progression and Survival. Front Neurosci 2022; 16: 817837 DOI: 10.3389/fnins.2022.817837.
- 6 Campbell KL, Winters-Stone KM, Wiskemann J. et al. Exercise Guidelines for Cancer Survivors: Consensus Statement from International Multidisciplinary Roundtable. Med Sci Sports Exerc 2019; 51: 2375-2390 DOI: 10.1249/MSS.0000000000002116.
- 7 Bernard P, Savard J, Steindorf K. et al. Effects and moderators of exercise on sleep in adults with cancer: Individual patient data and aggregated meta-analyses. J Psychosom Res 2019; 124: 109746 DOI: 10.1016/j.jpsychores.2019.109746.
- 8 Fang Y-Y, Hung C-T, Chan J-C. et al. Meta-analysis: Exercise intervention for sleep problems in cancer patients. Eur J Cancer Care (Engl) 2019; 28: e13131 DOI: 10.1111/ecc.13131.
- 9 Gleeson M, Bishop NC, Stensel DJ. et al. The anti-inflammatory effects of exercise: mechanisms and implications for the prevention and treatment of disease. Nat Rev Immunol 2011; 11: 607-615 DOI: 10.1038/nri3041.
- 10 Gururaj R, Samuel SR, Kumar KV. et al. Effect of exercise based interventions on sleep and circadian rhythm in cancer survivors-a systematic review and meta-analysis. PeerJ 2024; 12: e17053 DOI: 10.7717/peerj.17053.
- 11 Chen H-M, Tsai C-M, Wu Y-C. et al. Effect of walking on circadian rhythms and sleep quality of patients with lung cancer: a randomised controlled trial. Br J Cancer 2016; 115: 1304-1312 DOI: 10.1038/bjc.2016.356.
- 12 Steindorf K, Wiskemann J, Ulrich CM. et al. Effects of exercise on sleep problems in breast cancer patients receiving radiotherapy: a randomized clinical trial. Breast Cancer Res Treat 2017; 162: 489-499 DOI: 10.1007/s10549-017-4141-8.
- 13 Datta K, Bhutambare A, V L M et al. Improved sleep, cognitive processing and enhanced learning and memory task accuracy with Yoga nidra practice in novices. PLoS One 2023; 18: e0294678 DOI: 10.1371/journal.pone.0294678.
- 14 Chen H-M, Cheung DST, Lin Y-Y. et al. Relationships of exercise timing with sleep, fatigue and rest-activity rhythms of lung cancer patients in Taiwan: An exploratory study. Eur J Cancer Care (Engl) 2020; 29: e13233 DOI: 10.1111/ecc.13233.
- 15 Baron K, Bardsley L, Reid KJ. et al. 0060 Role Of Circadian Timing and Alignment In The Timing And Intensity Of Physical Activity. Sleep 2018; 41: A24-A24 DOI: 10.1093/sleep/zsy061.059.