Z Geburtshilfe Neonatol
DOI: 10.1055/a-2267-4555
Kasuistik

Digitale Konzepte für die Versorgung von Neugeborenen mit kraniofazialen Anomalien

Digital Concepts for the Care of Newborns with Craniofacial Anomalies
Albert Hülsbeck
1   Poliklinik für Kieferorthopädie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland
,
Lisa-Marie Northoff
1   Poliklinik für Kieferorthopädie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland
,
Bärbel Kahl-Nieke
1   Poliklinik für Kieferorthopädie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Die Behandlung von Neugeborenen mit kraniofazialen Fehlbildungen wie Lippen-Kiefer- und/oder Gaumenspalten stellt Behandler:innen vor besondere Herausforderungen. Oft ist die interdisziplinäre Zusammenarbeit eines Teams aus Pädiater:innen, Kieferorthopäd:innen und Mund-Kiefer-Gesichtschirurg:innen erforderlich. Eine Therapie mit Trink- und/oder Stimulationsplatten kann die Nahrungsaufnahme verbessern und den orofazialen Muskeltonus stärken. Die Behandlung von Patient:innen mit Lippen-Kiefer-Gaumenspalten mithilfe konventionell hergestellter Trinkplatten sowie die Behandlung von Patient:innen mit verringertem orofazialen Muskeltonus im Rahmen einer Therapie mit Stimulationsplatten sind etablierte und vielerorts angewandte Verfahren. Jedoch können bei der konventionellen Herstellung dieser Plattenapparaturen schwerwiegende Komplikationen wie das Verschlucken von Abformmaterial sowie die Verlegung der Atemwege durch Aspiration auftreten. Durch einen innovativen, vollständig digitalen Workflow mittels Computer-Aided-Design und -Manufacturing der Apparaturen im 3D-Drucker werden Risiken minimiert und Zeit sowie Kosten gespart. In diesem Artikel soll anhand zweier Kasuistiken der digitale Workflow der Behandlung von Neugeborenen mit 3D-CAD/CAM Trink- und Stimulationsplatten erläutert werden.

Abstract

The treatment of newborns with craniofacial abnormalities such as cleft lip and/or palate poses special challenges for healthcare providers. Often, the collaboration of an interdisciplinary team of pediatricians, orthodontists, and oral and maxillofacial surgeons is necessary. Therapy using feeding or stimulation plates can improve feeding and strengthen orofacial muscle tone. The treatment of patients with cleft lip and palate using conventionally manufactured feeding plates as well as the treatment of patients with reduced orofacial muscle tone through stimulation plates therapy are established and widely used methods. The conventional production of these plate appliances can lead to serious complications such as swallowing of impression material and airway obstruction due to aspiration. Through an innovative, entirely digital workflow using computer-assisted design and manufacturing of the appliances in a 3D printer, risks can be minimized and time and costs can be saved. This article aims to explain the digital workflow of treating newborns with 3D CAD/CAM feeding and stimulation plates through two case studies.



Publication History

Received: 30 October 2023

Accepted: 01 February 2024

Article published online:
22 March 2024

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  • Literatur

  • 1 Hotz MM, Gnoinski WM. Effects of early maxillary orthopaedics in coordination with delayed surgery for cleft lip and palate. J Maxillofac Surg 1979; 7: 201-210 DOI: 10.1016/s0301-0503(79)80041-7.
  • 2 Mishima K, Sugahara T, Mori Y, Sakuda M. Three-dimensional comparison between the palatal forms in complete unilateral cleft lip and palate with and without Hotz plate from cheiloplasty to palatoplasty. Cleft Palate Craniofac J 1996; 33: 312-317 DOI: 10.1597/1545-1569_1996_033_0312_tdcbtp_2.3.co_2.
  • 3 Mishima K, Mori Y, Sugahara T. et al. Comparison between palatal configurations in UCLP infants with and without a Hotz plate until four years of age. Cleft Palate Craniofac J 2000; 37: 185-190 DOI: 10.1597/1545-1569_2000_037_0185_cbpciu_2.3.co_2.
  • 4 Sabarinath VP, Hazarey PV, Ramakrishna Y. et al. Caring for cleft lip and palate infants: Impression procedures and appliances in use. The Journal of Indian Prosthodontic Society 2009; 9: 76-80
  • 5 Xepapadeas AB, Weise C, Frank K. et al. Technical note on introducing a digital workflow for newborns with craniofacial anomalies based on intraoral scans - part I: 3D printed and milled palatal stimulation plate for trisomy 21. BMC Oral Health 2020; 20: 20 DOI: 10.1186/s12903-020-1001-4.
  • 6 Krey KF, Ratzmann A, Metelmann PH. et al. Fully digital workflow for presurgical orthodontic plate in cleft lip and palate patients. Int J Comput Dent 2018; 21: 251-259
  • 7 Karch DG-SG, Pietz J, Schlack H-G. Orofaziale Regulationstherapie nach Castillo Morales. Monatsschr Kinderheilkd 2005; 153: 782-785
  • 8 Morales RC. Die Orofaziale Regulationstherapie München: Pflaum. 1991
  • 9 Korbmacher H, Limbrock J, Kahl-Nieke B. Orofacial development in children with Down’s syndrome 12 years after early intervention with a stimulating plate. J Orofac Orthop 2004; 65: 60-73 DOI: 10.1007/s00056-004-0229-y.
  • 10 Berli C, Thieringer FM, Sharma N. et al. Comparing the mechanical properties of pressed, milled, and 3D-printed resins for occlusal devices. J Prosthet Dent 2020; 124: 780-786 DOI: 10.1016/j.prosdent.2019.10.024.