Psychother Psychosom Med Psychol
DOI: 10.1055/a-2266-3441
Originalarbeit

Die Bedeutung der Chronischen Fatigue in der Post-COVID-Sprechstunde und ihre Konsequenzen für die ambulante Rehabilitation im Kontext der gesetzlichen Unfallversicherung

The Significance of Chronic Fatigue in the Post-Covid Consultation and its Consequences for Outpatient Rehabilitation in the Context of Statutory Accident Insurance
Stefan Dalichau
1   Rehabilitation und Versorgungsforschung, BG Ambulanz Bremen, Bremen
,
Henrike Kordy
2   Abteilung Psychologische Psychotherapie, BG Ambulanz Bremen, Bremen
,
Janna Klüver
3   Abteilung Sporttherapie, BG Ambulanz Bremen, Bremen
,
Wibke Brinkmeier
4   Abteilung Neuropsychologie, BG Ambulanz Bremen, Bremen
,
Nadine Rathmann
5   Abteilung Gesundheitswissenschaften, BG Ambulanz Bremen, Bremen
,
Lacy Yorke
5   Abteilung Gesundheitswissenschaften, BG Ambulanz Bremen, Bremen
,
Jesko Kleefmann
6   Abteilung Ergotherapie, BG Ambulanz Bremen, Bremen
,
Torsten Möller
7   Chefarzt, BG Ambulanz Bremen, Bremen
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Ziel Die Post-COVID-Sprechstunde (PCS) wird im Rahmen eines umfassenden Behandlungsangebotes der gesetzlichen Unfallversicherung für Post-COVID-Patient*innen durchgeführt, um individuelle Empfehlungen für die weitere Versorgung festzulegen. Ziel der Untersuchung war die Erfassung der Hauptsymptome sowie die damit verbundenen Einschränkungen der sozialen und beruflichen Teilhabe, um Konsequenzen für die ambulante Rehabilitation abzuleiten.

Methodik Neben einer ärztlichen Untersuchung sowie einem psychologischen Konsil wurden zahlreiche Assessments zur Evaluation des biopsychosozialen Gesundheitszustands durchgeführt. 373 weibliche (82,2%) und 81 männliche Patient*innen im Alter zwischen 40 und 60 Jahren aus den Berufen der Gesundheits- und Pflegedienste, der Erziehung und Pädagogik nahmen seit April 2021 an der PCS teil.

Ergebnisse Nahezu alle untersuchten Patient*innen (98,2%) gaben Fatigue als Kardinalsymptom ihrer Post-COVID-Beschwerden an, in über 73% der Fälle in Kombination mit subjektiv erlebten Einschränkungen der Hirnleistungsfähigkeit. Die Dauer der Symptomatik persistierte dabei sowohl bei den weiblichen als auch männlichen Versicherten durchschnittlich seit 14–15 Monaten. Somit sind über 85% der Gesamtstichprobe als Fälle chronischer Erschöpfung (Fatigue Skala) einzustufen. Die Schwere der Fatigue beeinflusst zudem proportional die Lebensqualität (SF-36), Gefühle von Angst und Depression (HADS), die psychische Widerstandskraft (RS-13) sowie motorische Parameter wie die maximale Greifkraft und die Ausdauerleistungsfähigkeit. 54,3% der Versicherten erhielten zudem eine psychische Verdachtsdiagnose und 38,1% die Empfehlung zu einer weiterführenden neuropsychologischen Diagnostik.

Schlussfolgerung Zur weiteren Behandlung des Leitsymptoms der chronischen Fatigue ist eine multimodale und interdisziplinäre ambulante Rehabilitation zu empfehlen, die sich an der Behandlung der Diagnose des Chronischen Fatiguesyndroms (ME/CFS) und somit insbesondere an einem psychoedukativen und weniger an einem kurativen Therapieansatz orientieren und Nachsorgestrategien berücksichtigen sollte. Gesicherte psychische Störungen und neuropsychologische Defizite sind begleitend zu behandeln.

Abstract

Objective The post-COVID consultation (PCC) is offered as part of a comprehensive range of treatment services provided by the statutory accident insurance for post-COVID patients to determine individual recommendations for further care. The aim of the study was to record the main symptoms and the associated restrictions on social and occupational participation in order to derive consequences for outpatient rehabilitation.

Method In addition to a medical examination and a psychological consil, numerous assessments were carried out to evaluate the biopsychosocial state of health. 373 female (82.2%) and 81 male patients aged between 40 and 60 years from the professions of health and care services, education and pedagogy participated in the PCC since April 2021.

Results Nearly all patients (98.2%) reported fatigue as a cardinal symptom of their post-COVID complaints, in combination with subjectively experienced limitations in brain functioning in over 73% of cases. The duration of the symptomatology persisted for an average of 14–15 months in both female and male insured persons. Thus, over 85% of the total sample can be classified as cases of chronic fatigue (Fatigue Scale). The severity of fatigue also proportionally affects quality of life (SF-36), feelings of anxiety and depression (HADS), psychological resilience (RS-13), and motor parameters such as maximum grip strength and endurance capacity. 54.3% of the patients also received a suspected mental diagnosis and 38.1% a recommendation for further neuropsychological diagnostics.

Conclusion For further treatment of the leading symptom of chronic fatigue, a multimodal and interdisciplinary outpatient rehabilitation is recommended, which should be oriented towards the treatment of the diagnosis of chronic fatigue syndrome (ME/CFS) and thus in particular towards a psychoeducational and rather than a curative therapeutic approach, and should consider aftercare strategies. Confirmed mental disorders and neuropsychological deficits are to be treated in addition.



Publication History

Received: 19 September 2023

Accepted: 11 February 2024

Article published online:
16 March 2024

© 2024. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Koczulla AR, Ankermann T, Behrends U. et al. AWMF S1-Leitlinie Long/Post-COVID (August 2022). Im Internet: https://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/020-027l_S1_Post_COVID_Long_COVID_2022-08.pdf Stand: 15.06.2023
  • 2 World Health Organization. A clinical case definition of post COVID-19 by a Delphi consensus, 6 October 2021. World Health Organization (Oktober 2021). Im Internet: https://apps.who.int/iris/handle/10665/345824 Stand: 15.06.2023
  • 3 Nacul L, Authier FJ, Scheibenbogen C. et al. European Network on Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome (EUROMENE): Expert Consensus on the Diagnosis, Service Provision, and Care of People with ME/CFS in Europe. Medicina (Kaunas) 2021; 57: 510 DOI: 10.3390/medicina57050510.
  • 4 Brandenburg S COVID-19-Erkrankungen nach Infektion am Arbeitsplatz und ihre Folgen – aus Sicht der gesetzlichen Unfallversicherung. In: In: Frommhold J, Schüller PO, Hrsg. Post-COVID-Syndrom und Long-COVID. Berlin: MWV 2023: 251-254
  • 5 Deutsche Gesetzliche Unfallversicherung (DGUV) – Pressestelle. Fast 300.000 Verdachtsanzeigen auf COVID-19 als Berufskrankheit (22.03.2023). Im Internet: https://dguv.de/de/mediencenter/pm/pressearchiv/2023/quartal_1/index.jsp Stand: 15.06.2023
  • 6 BG Kliniken. Post-COVID-Programm. Im Internet: https://www.bg-kliniken.de/post-covid-programm (. Januar 2022 Stand: 15.06.2023
  • 7 Schwarz S, Lehnigk B, Schwittai W. Hrsg. Lungenfunktion und Spiroergometrie. 2. Aufl. Stuttgart: Thieme; 2021
  • 8 Bohannon RW, Magasi S. Identification of dynapenia in older adults through the use of grip strength T-scores. Muscle Nerve 2015; 51: 102-105
  • 9 Martin A, Staufenbiel T, Gaab J. et al. Messung chronischer Erschöpfung – Teststatistische Prüfung der Fatigue Skala (FS). Ztschr. f. Klinische Psychologie und Psychotherapie 2010; 39: 33-44
  • 10 Morfeld M, Kirchberger I, Bullinger M. SF-36. Fragebogen zum Gesundheitszustand. 2. Aufl. Göttingen: Hogrefe; 2011
  • 11 Leppert K, Koch B, Brähler E. et al. Die Resilienzskala (RS) – Überprüfung der Langform RS-25 und einer Kurzform RS-13. Klin. Diagnostik u. Evaluation 2008; 1: 226-243
  • 12 Herrmann-Lingen C, Buss U, Snaith RP. Hospital Anxiety and Depression Scale – Deutsche Version (HADS). 4. Aufl. Göttingen: Hogrefe; 2018
  • 13 Steiber N. Strong or weak handgrip? Normative values for the german population across the life course stratified by sex, age, and body height. PLoS One 2016; DOI: 10.1371/journal.prone.0163917.
  • 14 Chalder T, Berelowitz G, Pawlikowska T. et al. The development of a Fatigue Scale. J Psychosomatic Research 1993; 37: 147-153
  • 15 Ceban F, Ling S, Lui LMW. et al. Fatigue and cognitive impairment in Post-COVID-19 Syndrome: A systematic review and meta-analysis. Brain Behaviour and Immunity 2022; 101: 93-135 DOI: 10.1016/j.bbi.2021.12.020.
  • 16 Nguyen NN, Hoang VT, Dao TL. et al. Clinical patterns of systematic symptoms in patients suffering from post-acute long COVID: a systematic review. Eur J Clin Microbiol Infect Dis 2022; 41: 515-545 DOI: 10.1007/s10096-022-04417-4.
  • 17 Natarajan A, Shetty A, Delanerolle G. et al. A systematic review an meta-analysis of long COVID symptoms. Syst Rev 2023; 12: 88 DOI: 10.1186/s13643-023-023-02250-0.
  • 18 Ranucci M, Baryshnikova E, Anguissola M. et al. The very Long COVID: persistence of symptoms after 12-18 months from the onset of infection and hospitalization. J Clin Med 2023; 12: 1915 DOI: 10.3390/jcm12051915.
  • 19 NIHR-National Institute of Health Research. Living with COVID 19 second review_16.03.2021 DOI: 10.3310/themedreview_45225 Stand: 15.08.2023
  • 20 Nienhaus A, Reimers N, Harth V. Covid-19 – Arbeitsfähigkeit und Fehlzeiten im Gesundheitswesen. In: Frommhold J, Schüller PO, Hrsg. Post-COVID-Syndrom und Long-COVID. Diagnostik, Therapie und Verlauf. Berlin: MWV 2023: 245-250
  • 21 Brown LF, Kroenke K. Cancer-related fatigue and its associations with depression and anxiety: a systematic review. Psychosomatics 2009; 50: 440-447 DOI: 10.1176/appi.psy.50.5.440.
  • 22 de Vries U, Reif K, Petermann F. Tumorbedingte Fatigue und ihre psychosozialen Belastungen. Schmerz 2012; 26: 85-93 DOI: 10.1007/s00482-011-1143-z.
  • 23 Curt GA, Breitbart W, Cella D. et al. Impact of cancer-related fatigue on the lives of patients: new findings from the fatigue coalition. Oncologist 2000; 5: 353-360 DOI: 10.1634/theoncologist.5-5-353.
  • 24 Gloeckl R, Leitl D, Schneeberger T. et al. Rehabilitative interventions in patients with persistent post COVID-19 symptoms – a review of recent advances and future perspectives. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 2023; DOI: 10.1007/s00406-023-01631-9.
  • 25 Davis HE, Assaf GS, McCorkell L. et al. Characterizing long COVID in an international cohort: 7 months of symptoms and their impact. EClinicalMed 2021; 38: 1-19 DOI: 10.1016/j.eclinm.2021.101019.
  • 26 Barker-Davies RM, O’Sullivan O, Senaratne KPP. et al. The Stanford Hall consensus statement for post-COVID-19 rehabilitation. Br J Sports Med 2020; 54: 949-959 DOI: 10.1136/bjsports-2020-102596.
  • 27 Fugazzaro S, Contri A, Esseroukh O. et al. Rehabilitation interventions for post-acute COVID-19 syndrome: a systematic review. Int J Environ Res Public Health 2022; 19: 5185 DOI: 10.3390/ijerph19095185.
  • 28 Kupferschmitt A, Etzrodt F, Kleinschmidt J. et al. Nicht nur multimodal, sondern auch interdisziplinär: Ein Konzept für fächerübergreifende Zusammenarbeit in der Rehabilitation des Post-COVID-Syndroms. Psychother Psych Med 2023; 73: 34-41 DOI: 10.1055/a-1838-3055.
  • 29 Marshall-Andon T, Walsh S, Berger-Gillam T. et al. Systematic review of post-COVID-19 syndrome rehabilitation guidelines. Integ Health J 2023; 4: e000100 DOI: 10.1136/ihj-2021-000100.
  • 30 Nopp S, Moik F, Klik FA. et al. Outpatient pulmonary rehabilitation in patients with Long COVID improves exercise capacity, functional status, dyspnea, fatigue and quality of life. Respiration 2022; 101: 593-601 DOI: 10.1159/000522118.
  • 31 Müller K, Poppele I, Ottiger M. et al. Impact of rehabilitation on physical and neuropsychological health of patients acquired COVID-19 in the workplace. Int J Environ Res Public Health 2023; 20: 1468 DOI: 10.3390/ijerph20021468.
  • 32 Kupferschmitt A, Langheim E, Tüter H. et al. First results from post-COVID inpatient rehabilitation. Front Rehabil Sci 2023; 3: 1093871 DOI: 10.3389/fresc.2022.1093871.
  • 33 Dalichau S. Post-COVID im berufsgenossenschaftlichen Kontext unter besonderer Berücksichtigung von Diagnostik, Rehabilitation und beruflicher Teilhabe. In: Stößel U, Reschauer G, Michaelis M, Hrsg. Arbeitsmedizin im Gesundheitsdienst (Bd.36). Freiburg: Edition FFAS; 2023: 117-128
  • 34 National Institute for Health and Care Excellence (NICE). Myalgic encephalomyelitis (or encephalopathy)/chronic fatigue syndrome: diagnosis and management. NICE guideline (Oktober 2021). Im Internet: www.nice.org.uk/guidance/ng206; Stand: 15.06.2023
  • 35 Polster HR, Scheibenbogen C. Post-COVID-Syndrom mit Fatigue und Belastungsintoleranz: Myalgische Enzephalomyelitis bzw. Chronisches Fatigue-Syndrom. Innere Medizin 2022; 63: 830-839 DOI: 10.1007/s00108-022-01369-x.
  • 36 Retornaz F, Rebaudet S, Stavris C. et al. Long-term neuromuscular consequences of SARS-Cov-2 and their similarities with myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome: results of the retrospective CoLGEM study. J Transl Med 2022; 20: 429 DOI: 10.1186/s12967-022-03638-7.
  • 37 Ryabkova VA, Gavrilova N, Fedotkina TV. et al. Myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome and post-COVID syndrome: a common neuroimmune ground?. Diagnostics 2023; 13: 66 DOI: 10.3390/diagnostics13010066.
  • 38 Sukocheva OA, Maksoud R, Beeraka NM. et al. Analysis of post COVID-19 condition and its overlap with myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome. J Adv Res 2022; 40: 179-196 DOI: 10.1016/j.are.2021.11.013.
  • 39 Parker M, Sawant HB, Flannery T. et al. Effect of using a structured pacing protocol on post-exertional symptom exacerbation and health status in a longitudinal cohort with the post-COVID-19-syndrome. J Med Virol 2022; e28373 DOI: 10.1002/jmv.28373.
  • 40 Kuut TA, Müller F, Csorba I. et al. Efficacy of Cognitive-Behavioral Therapy targeting severe faitigue following coronavirus disease 2019: results of a randomized controlled trial. Clin Infect Dis 2023; ciad257 DOI: 10.1093/cid/ciad257.
  • 41 Heald A, Barber L, Jones HL. et al. Service based comparisonof group cognitive behavior therapy to waiting list control for chronic fatigue syndrome with regard to symptom reduction and positive psychological dimensions. Medicine (Baltimore) 2019; 98: e16720 DOI: 10.1097/MD.0000000000016720.
  • 42 Geraghty KJ, Blease C. Cognitive behavioural therapy in the treatment of chronic fatigue syndrome: a narrative review on efficacy and informed consent. J Health Psychol 2018; 23: 127-138 DOI: 10.1177/1359105316667798.
  • 43 Wittwer U. Fördernde und hemmende Faktoren bei der Kooperation zwischen Reha-Leistungsträgern und Berufsförderungswerken. Rehabilitation 2001; 40: 111-115
  • 44 Dolan N, Simmonds-Buckley M, Kellett S. et al. Effectiveness of stress control large group psychoeducation for anxiety and depression: systematic review and meta-analysis. Br J Clin Psychol 2021; 60: 375-399 DOI: 10.1111/bjc.1288.
  • 45 Engelhardt HD, Trojan A, Nickel S. Leistungen von Selbsthilfegruppen und deren ökonomische Bewertung. Bundesgesundheitsbl. Gesundheitsforsch. Gesundheitsschutz 2009; 52: 64-70 DOI: 10.1007/s00103-009-0749-0.
  • 46 Bundesarbeitsgemeinschaft für Rehabilitation e.V. (BAR) (eds.). Rehabilitationssport und Funktionstraining. Rahmenvereinbarung. Frankfurt a.M.: BAR. 2022
  • 47 Valverde-Martinez MÁ, López-Liria R, Martínez-Cal J. et al. Telerehabilitation, a viable option in patients with persistent post-COVID syndrome: a systematic review. Healthcare 2023; 11: 187 DOI: 10.3390/healthcare11020187.
  • 48 Rinn R, Gao L, Schoeneich S. et al. Digital interventions for treating Post-COVID or Long-COVID symptoms. Scoping review. J Med Internet Res 2023; 25: e4571 DOI: 10.2196/45711.
  • 49 Reimertz C, Benner S. Hoffmann. Stationäre und ambulante Heilverfahren der Deutschen Gesetzlichen Unfallversicherung. Rehabilitation 2023; 62: 48-59 DOI: 10.1055/a-1987-9345.