RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/a-2241-4327
Ocular Trauma Characterization in a Reference Emergency Eye Centre in Colombia (FOSCAL)
Charakterisierung von Augentraumata in einem Referenz-Augennotfallzentrum in Kolumbien (FOSCAL)
Abstract
Background Ocular trauma is one of the most important causes of ocular morbidity and inadequate visual acuity in developed and developing countries. In some countries, eye trauma is the leading cause of monocular blindness. Studies conducted in developing countries like Colombia suggest that there is a lack of awareness of preventive measures. In Colombia, there is no countrywide ocular trauma registry. The purpose of the present study is to describe and analyse characteristics of ocular trauma at a tertiary ophthalmology emergency department in Colombia.
Patients/Methods and Material Patients who consulted or were referred to the ophthalmologic emergency department of FOSCAL due to eye injuries between March 1, 2022, and January 10, 2023, were included in this cross-sectional study.
Results Of 1 957 patients, 2 088 eyes were included. Men comprised 78.5% of the patients, the median age was 36 years, and 75.0% lived in urban areas. The median latency between trauma and ophthalmology consultation was 21.8 hours. Of the eyes, 1 805 (88.4%) had suffered mechanical or mixed (mechanical plus burn) trauma. Of the injuries, 87.5% were unilateral. In terms of the circumstances, 45.9% of injuries occurred during working or educational activities (in 85.6% of these cases, without eye protection), 28.2% in home accidents, and 14.0% in transportation situations. According to the Birmingham Eye Trauma Terminology System (BETT), 1 735 eyes (91.1%) were closed globe injuries, and 49 eyes (2.7%) were open globe injuries. Fifty eyes (2.8%) could not be categorised according to BETT at the initial consultation and were classified as “still to be determined”. In the Ocular Trauma Score (OTS), 85.8% were category 5. Of the ocular burn cases, 93.0% were categorised as grade I according to the Roper Hall classification.
Conclusions In line with global literature, a much higher proportion of men than women sought consultation for ocular trauma. The findings suggest a need for improvement in the referral process from institutions with the lowest level of care. Lack of awareness about eye protection is an issue. Surgical exploration or additional tests may be necessary for precise injury classification. We therefore propose adding a “still to be determined” category to the BETT initial classification. These cases may be reclassified later, thus improving the accuracy of OTS calculation.
Zusammenfassung
Hintergrund Ein Augentrauma ist eine der wichtigsten Ursachen für okuläre Morbidität und unzureichende Sehschärfe in entwickelten Ländern und Entwicklungsländern. In einigen Ländern ist das Augentrauma die Hauptursache für monokulare Erblindung. In Studien, die in Entwicklungsländern wie Kolumbien durchgeführt wurden, wurde ein Mangel an Bewusstsein für Präventivmaßnahmen beanstandet. In Kolumbien gibt es kein landesweites Register für Augentraumata. Ziel der vorliegenden Studie ist die Beschreibung und Analyse der Merkmale von Augenverletzungen in einer tertiären ophthalmologischen Notaufnahme in Kolumbien.
Patienten/Methoden und Material In diese Studie wurden Patienten aufgenommen, die zwischen dem 1. März 2022 und dem 10. Januar 2023 die augenärztliche Notaufnahme des FOSCAL wegen Augenverletzungen aufsuchten oder dorthin überwiesen wurden.
Ergebnisse 2088 Augen von 1957 Patienten wurden eingeschlossen. 78,5% waren Männer, das Durchschnittsalter betrug 36 Jahre, 75,0% lebten in städtischen Gebieten. Der Median der Zeitspanne zwischen Trauma und augenärztlicher Konsultation betrug 21,8 h. Bei 1805 Augen (88,4%) handelte es sich um ein mechanisches oder gemischtes Trauma (mechanisch plus Verbrennung). 87,5% waren unilateral. Was die Umstände betrifft, so ereigneten sich 45,9% der Verletzungen bei der Arbeit oder in der Ausbildung (in 85,6% dieser Fälle ohne Augenschutz), 28,2% bei Unfällen zu Hause und 14,0% im Verkehr. Laut BETT handelte es sich bei 1735 Augen (91,1%) um Verletzungen am geschlossenen Augapfel und bei 49 Augen (2,7%) um Verletzungen am offenen Augapfel. Bemerkenswert ist, dass 50 Augen (2,8%) bei der ersten Konsultation nicht nach BETT kategorisiert werden konnten und als „noch zu bestimmen“ eingestuft wurden. Bei den OTS waren 85,8% der Kategorie 5 zuzuordnen. 93,0% der Fälle von Augenverätzungen wurden nach der Roper-Hall-Klassifikation als Grad I eingestuft.
Schlussfolgerungen Im Einklang mit der weltweiten Literatur suchte ein wesentlich höherer Anteil von Männern als von Frauen eine Beratung wegen eines Augentraumas auf. Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass die Überweisungsprozesse in den Einrichtungen mit der niedrigsten Versorgungsstufe verbessert werden müssen. Das mangelnde Bewusstsein für den Schutz der Augen ist ein Problem. Für eine genaue Klassifizierung der Verletzungen können eine chirurgische Untersuchung oder zusätzliche Tests erforderlich sein; daher schlagen wir vor, die BETT-Erstklassifizierung um die Kategorie „noch zu bestimmen“ zu ergänzen. Diese Fälle können später neu klassifiziert werden, wodurch die Genauigkeit der OTS-Berechnung verbessert wird.
Schlüsselwörter
Augenverletzungen - Verbrennungen - Notfälle - Klassifizierung - Prognose - KolumbienPublikationsverlauf
Eingereicht: 19. September 2023
Angenommen: 22. Dezember 2023
Accepted Manuscript online:
09. Januar 2024
Artikel online veröffentlicht:
26. März 2024
© 2024. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
References
- 1 Woreta F. “Eye Trauma.” Eye Trauma – Symptoms, Diagnosis and Treatment. BMJ Best Practice 2020. Accessed January 19, 2024 at: https://bestpractice.bmj.com/topics/en-us/961
- 2 Kuhn F, Pieramici DJ. Ocular Trauma: Principles and Practice. New York, Stuttgart: Thieme; 2002
- 3 Simanjuntak GWS, Farinthska G, Simanjuntak GAM. et al. Risk factors for poor visual outcome in traumatic hyphema: Jakarta eye trauma study. Niger J Clin Pract 2018; 21: 921-924
- 4 Castro A, Mejia JC, Gutiérrez L. Registro de Trauma Ocular Colombiano (ReTOC). Primer reporte. Rev Soc Colombiana Oftalmol 2019; 52: 79-86
- 5 Hoskin AK, Watson SL, Mackey DA. et al. Eye injury registries – A systematic review. Injury 2019; 50: 1839-1846
- 6 [Anonymous] Formulario de ReTOC (Registro de Trauma en Colombia) – Retina Cali. Accessed January 19, 2024 at: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd-i3fmTCuv8Hb8ggG7JZXeDPVGvhmSdrVURmotLFV5kG6zLg/viewform
- 7 DʼAntone VA, Cely Quiroz L, Palencia Florez DC. Clinical profile of ocular injuries in a geographically isolated Colombian municipality. Int Emerg Nurs 2020; 52: 100909
- 8 Galvis V, Díaz AL, Ochoa ME. et al. Principales causas de consulta de urgencias oftalmológicas en un instituto de atención terciaria en Colombia. MedUNAB 2019; 22: 153-161
- 9 Kuhn F, Morris R, Witherspoon CD. et al. The Birmingham Eye Trauma Terminology system (BETT). J Fr Ophtalmol 2004; 27: 206-210
- 10 Kuhn F, Maisiak R, Mann L. et al. The Ocular Trauma Score (OTS). Ophthalmol Clin North Am 2002; 15: 163-165 vi
- 11 LimeSurvey GmbH. An Open Source Survey Tool/LimeSurvey GmbH, Hamburg, Germany. Accessed January 19, 2024 at: https://www.limesurvey.org/
- 12 Kuhn F, Morris R, Witherspoon CD. et al. A standardized classification of ocular trauma terminology. Ophthalmology 1996; 103: 240-243
- 13 Ahn JY, Ryoo HW, Park JB. et al. Epidemiologic Characteristics of Work-related Eye Injuries and Risk Factors Associated with Severe Eye Injuries: A Registry-based Multicentre Study. Ophthalmic Epidemiol 2020; 27: 105-114
- 14 Instituto Nacional de Estadística (INE). 2018. Accessed January 19, 2024 at: https://www.ine.es
- 15 Kyriakaki EDO, Detorakis ET, Bertsias AK. et al. Clinical and Social Features of Patients with Eye Injuries Admitted to a Tertiary Hospital: A Five-Year Retrospective Study from Crete, Greece. Healthcare (Basel) 2023; 11: 885
- 16 Voon LW, See J, Wong TY. The epidemiology of ocular trauma in Singapore: perspective from the emergency service of a large tertiary hospital. Eye (Lond) 2001; 15: 75-81
- 17 Fong LP, Taouk Y. The role of eye protection in work-related eye injuries. Aust N Z J Ophthalmol 1995; 23: 101-106
- 18 Neimkin MG, Custer PL. Compliance With Protective Lens Wear in Anophthalmic Patients. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 2017; 33: 61-64
- 19 Jalil Al-Bayati A, Rener AT, Listello MP. et al. PPE non-compliance among construction workers: An assessment of contributing factors utilizing fuzzy theory. J Safety Res 2023; 85: 242-253