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DOI: 10.1055/a-2151-2422
Ultrasonography in Children With Congenital Pyriform Sinus Fistula: Analysis of 31 Cases
Ultraschalluntersuchung bei Kindern mit angeborener Sinus-pyriformis-Fistel: Analyse von 31 Fällen Funding Information This work was supported by Guangdong High-level Hospital Construction Fund.Abstract
Objectives Congenital pyriform sinus fistula (CPSF) is a rare disease that can be easily misdiagnosed. This study investigates the value of ultrasonography in the early diagnosis and treatment of CPSF in children.
Methods Clinical features and ultrasonography images of 31 CPSF pediatric patients confirmed by operation were retrospectively analyzed, different sonographic features during the infection period and the quiescence period were summarized and the consistency test of ultrasonic recognition and diagnosis between observers was conducted.
Results In this study, 25 CPSF children had thick-walled cystic masses during the infection period, and cystic masses of 8 cases showed gas echo inside; after the modified valsalva maneuver, gas echo was found in another 5 cases. The detection rate of gas can be enhanced through the modified valsalva maneuver and infants’ cry so as to provide an important basis for the diagnosis of pyriform sinus fistula. During the quiescent period of inflammation of 6 cases, fistula can be completely shown, and the wall structure has not been completely destroyed, so that the running position of fistula can be clearly seen. Ultrasonography boasted a good inter-observer consistency in identification and determination (Kappa:0.799–0.857; P<0.001).
Conclusion Ultrasonography could clearly reveal the position and direction of CPSF fistula. Different ultrasonic characteristics in different periods could provide relevant information for the selection of clinical operation timing and evaluate the post-operative effects.
Zusammenfassung
Zielsetzung Die kongenitale pyriforme Sinusfistel (CPSF) ist eine seltene Erkrankung, die leicht fehldiagnostiziert werden kann. In dieser Studie wird der Wert der Ultraschalluntersuchung bei der Frühdiagnose und Behandlung von CPSF bei Kindern untersucht.
Methoden Klinische Merkmale und Ultraschallbilder von 31 pädiatrischen CPSF-Patienten, die durch eine Operation bestätigt wurden, wurden retrospektiv analysiert, verschiedene sonografische Merkmale während der Infektions- und der Ruhephase wurden zusammengefasst und der Konsistenztest der Ultraschallerkennung und -diagnose zwischen Beobachtern wurde durchgeführt.
Ergebnisse In dieser Studie wiesen 25 CPSF-Kinder während der Infektionsperiode dickwandige zystische Massen auf, und die zystischen Massen von 8 Fällen zeigten ein Gasecho im Inneren; nach dem modifizierten Valsalva-Manöver wurde in weiteren 5 Fällen ein Gasecho gefunden. Die Gasnachweisrate kann durch das modifizierte Valsalva-Manöver und den Schrei des Säuglings erhöht werden, so dass sie eine wichtige Grundlage für die Diagnose der pyriformen Sinusfistel darstellt. In der Ruhephase der Entzündung kann in 6 Fällen die Fistel vollständig dargestellt werden, und die Wandstruktur ist nicht vollständig zerstört, so dass die Lauflage der Fistel deutlich zu erkennen ist. Die Ultraschalluntersuchung wies eine gute Übereinstimmung zwischen den Beobachtern bei der Identifizierung und Bestimmung auf (Kappa:0,799–0,857; P<0,001).
Schlussfolgerung Mit Hilfe der Ultraschalluntersuchung konnte die Lage und Richtung der CPSF-Fistel eindeutig festgestellt werden. Unterschiedliche Ultraschallcharakteristika in verschiedenen Zeiträumen könnten relevante Informationen für die Auswahl des klinischen Operationszeitpunkts und die Bewertung der postoperativen Auswirkungen liefern.
Publication History
Article published online:
07 September 2023
© 2023. The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution-NonDerivative-NonCommercial-License, permitting copying and reproduction so long as the original work is given appropriate credit. Contents may not be used for commercial purposes, or adapted, remixed, transformed or built upon. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).
Georg Thieme Verlag
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart,
Germany
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References
- 1 Yolmo D, Madana J, Kalaiarasi R. et al. Retrospective case review of pyriform sinus fistulae of third branchial arch origin commonly presenting as acute suppurative thyroiditis in children. The Journal of laryngology and otology 2012; 126: 737-742
- 2 Mukerji S, Parmar H, Ibrahim M. et al. An unusual cause of recurrent pediatric neck abscess: Pyriform sinus fistula. Clinical imaging 2007; 31: 349-351
- 3 Fu YH, Min X, Long P. The anatomic characteristics and surgical treatment of congenital pyriform sinus fistula. Lin Chung Er Bi Yan Hou Tou Jing Wai Ke Za Zhi 2018; 32: 984-987
- 4 Gong XX, Chen LS, Xu MM. et al. Clinical anatomic study on the segment and adjacent of tract of congenital pyriform sinus fistula. Zhonghua Er Bi Yan Hou Tou Jing Wai Ke Za Zhi 2018; 53: 604-609
- 5 Chaudhary N, Gupta A, Motwani G. et al. Fistula of the fourth branchial pouch. Am J Otolaryngol 2003; 24: 250-252
- 6 Cuestas G, Rodríguez V, Bellia Munzón P. et al. Retropharyngeal abscess due to a congenital pyriform sinus fistula in a teenager. Arch Argent Pediatr 2020; 118: e81-e84
- 7 Luscan R, Eveno T, Thierry B. Congenital pyriform sinus fistula: Diagnosis and endoscopic treatment with video. Eur Ann Otorhinolary 2021; 138: 25-26
- 8 Dongbin A, Joon LG, Ho SJ. Ultrasonographic Characteristics of Pyriform Sinus Fistulas Involving the Thyroid Gland. J Ultrasound Med 2018; 37: 2631-2636
- 9 Abbas PI, Roehm CE, Friedman EM. et al. Successful endoscopic ablation of a pyriform sinus fistula in a child: case report and literature review. Pediatr Surg Int 2016; 32: 623-627
- 10 Bi J, Chen X, Zhou Z. et al. Diagnosis and treatment of deep neck abscess due to congenital piriform sinus fistula in children. Braz J Otorhinolar 2021; 87: 655-660
- 11 Xia L, Lin Z, Lin X. et al. The treatment of congenital pyriform sinus fistula: a single-center experience. Pediatr Surg Int 2020; 36: 779-788
- 12 Cuestas G, Doormann F, Rodríguez V. et al. Endoscopic electrocauterization for congenital pyriform sinus fistula treatment in paediatrics. Case series. Acta Otorrinolaringol Esp (Engl Ed) 2017; 68: 220-225
- 13 Zhang S, Yuan Z, Xia Z. et al. Clinical Features and Treatment of Congenital Pyriform Sinus Fistula: Analysis of 12 Cases. Ent-ear Nose Throat 2022; 14: 53-56
- 14 Xiao X, Zheng S, Zheng J. et al. Endoscopic-assisted surgery for pyriform sinus fistula in children: experience of 165 cases from a single institution. J Pedeatr Surg. 2014; 49: 618-621
- 15 Sheng Q, Lv Z, Xu W. et al. Differences in the diagnosis and management of pyriform sinus fistula between newborns and children. Sci Rep 2019; 9: 17-18
- 16 Li L, Zhao DJ, Yao TY. et al. Imaging Findings in Neonates With Congenital Pyriform Sinus Fistula: A Retrospective Study of 45 Cases. Front Pediatr 2021; 9: 21-28
- 17 Guo Y, Gao X, Deng H. et al. Clinical analysis of treatment and postoperative efficacy in neonatal congenital pyriform sinus fistula. Lin Chung Er Bi Yan Hou Tou Jing Wai Ke Za Zhi 2021; 35: 444-448
- 18 Wang L, Sang J, Zhang Y. et al. Evaluation of endoscopic coblation treatment for obliteration of congenital pyriform sinus fistula. Acta Otolaryngol 2018; 138: 574-578
- 19 Ishinaga H, Kobayashi M, Qtsu K. et al. Endoscopic electrocauterization of pyriform sinus fistula. Eur Arch Otorhinolaryngol 2017; 274: 3927-3931