Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2023; 58(11/12): 660-664
DOI: 10.1055/a-2141-4052
Kasuistik

SARS-CoV-2-Infektion und „In-situ-Split“-Leberresektion mit tödlichem Verlauf

Ein FallberichtAsymptomatic SARS-CoV-2 Infection and "in situ split" Liver Resection with Fatal OutcomeA Case Report
Sarah-Helene Müller
,
Philipp Anton Holzner
,
Torsten Loop

Wir berichten über den perioperativen Verlauf eines 47-jährigen Patienten, der sich aufgrund eines bilobär metastasierten kolorektalen Karzinoms einer zweizeitigen Leberresektion unterziehen musste und 8 Tage später verstarb.

Abstract

We report the perioperative course of a 47-year-old patient who underwent a two-stage liver resection for bilobar metastatic colorectal carcinoma. The respiratory asymptomatic patient was tested positive for SARS-CoV-2 by PCR detection one day before the second surgical procedure. Postoperatively, the patient suffered cardiovascular arrest on postoperative day 8 and died despite immediately initiated resuscitative measures. With an initial clinical suspicion of vascular liver failure, postmortem pathologic examination revealed the underlying cause of death to be COVID-19-related myocarditis with acute right heart failure. Individual multidisciplinary risk assessment should be considered very critically when deviating from the „7-week rule“ because the benefit is difficult to objectify, even in oncologic patients.

Kernaussagen
  • Positiv auf SARS-CoV-2 getestete, aber klinisch asymptomatische Patientinnen und Patienten besitzen ein relevantes Risiko für schwere COVID-19-bedingte Komplikationen.

  • Perioperativ kann bei SARS-CoV-2-positiven Patienten ein erhöhtes Mortalitätsrisiko bestehen.

  • Die Entscheidung zur Abweichung von der „7-Wochen Regel“ sollte interdisziplinär, unter Abwägung und Kenntnis aller Befunde, sehr kritisch erfolgen.



Publication History

Article published online:
06 December 2023

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