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DOI: 10.1055/a-1849-2137
Expertenaustausch zum Einsatz von kontinuierlichem Glukosemonitoring (CGM) im Diabetesmanagement: Eine aktuelle Bestandsaufnahme und Blick in die Zukunft
Expert exchange on the use of continuous glucose monitoring (CGM) in diabetes management: a current review and a look into the futureZusammenfassung
CGM mit Darstellung der aktuellen Glukosewerte (rtCGM) ist aktuell einer der wichtigsten diagnostischen Optionen in der Diabetologie. Es ermöglicht eine umfangreiche und unmittelbare Unterstützung und Erleichterung des Diabetesmanagements, besonders wenn eine Insulintherapie angewendet wird. Weiterhin stellt rtCGM den notwendigen Systempartner für die Steuerung der automatisierten Insulinabgabe in AID-Systemen dar. In Verbindung mit Smart-Pens unterstützt ein rtCGM die korrekte Durchführung des Insulinmanagements und erinnert an Bolusinjektionen.
RtCGM-Daten sind heute das Fundament des personalisierten Datenmanagements und Alltagscoachings und stellen die Basis der Digitalisierung und telemedizinischen Intervention dar. Die Möglichkeit der interoperablen Nutzung ist aus therapeutischer Sicht eine zentrale Eigenschaft eines rtCGMs und kann zur Erweiterung der Indikationen, unabhängig von Diabetestyp oder Therapieform führen. Dies könnte auch den vorübergehenden oder intermittierenden Einsatz bei Menschen mit Typ-2-Diabetes ohne Insulinbehandlung betreffen. Kürzlich veröffentlichte internationale Leitlinien, z.B. der Amerikanischen Gesellschaft für klinische Endokrinologie (AACE) fordern auf der Basis umfangreicher Evidenz, dass die Glukosemessung mit einem rtCGM für alle Menschen mit Diabetes nutzbar und verfügbar sein sollte. Bereits in der Phase gestörter Glukosetoleranz kann ein rtCGM-System als Alltagscoaching oder Biofeedback bei Einbettung in ein Gesamtbehandlungskonzept unterstützen, mit dem Ziel aktiver und fundierter Handlungen des Anwenders im Diabetesalltag.
Die Vielfalt der Nutzungsoptionen und die immer schnelleren technischen Innovationszyklen von rtCGM-Systemen wurden mit Blick auf aktuelle Anforderungen und die notwendigen Strukturanpassungen des Gesundheitssystems von einer rtCGM-erfahrenen Expertengruppe diskutiert. Ziel war es, konkrete Lücken in der Versorgungsstruktur sowie potenzielle Handlungsfelder in der Diabetologie zu identifizierten und mögliche Indikationserweiterungen für den Einsatz von rtCGM darzustellen. Dieses, sowie die Erkenntnisse und Schlussfolgerungen der Diskussionen werden in diesem Artikel dargestellt.
Abstract
CGM with visualisation of glucose values (rtCGM) is currently one of the most important diagnostic options in diabetology. It enables extensive and immediate support and facilitation of diabetes management, especially when insulin therapy is used. Furthermore, rtCGM represents the system partner for the control of automated insulin delivery in AID systems. In combination with SmartPens, an rtCGM supports the correct execution of insulin management and reminds of bolus injections.
Today, rtCGM data is the basis of personalised data management and everyday coaching and represents the basis of digitalisation and telemedicine intervention. From a therapeutic point of view, the possibility of interoperable use is a central feature of an rtCGM and can lead to the expansion of indications, regardless of diabetes type or therapy form. This could also include temporary or intermittent use in people with type 2 diabetes without insulin treatment. Recently published international guidelines, e.g. from the American Association for Clinical Endocrinology (AACE), call for glucose measurement with an rtCGM to be usable and available for all people with diabetes, based on extensive evidence. Already in the phase of impaired glucose tolerance, an rtCGM system can support as everyday coaching or biofeedback when embedded in an overall treatment concept, with the aim of active and informed actions of the user in everyday diabetes life.
The wide variety of options for use and the ever faster technical innovation cycles of rtCGM systems were discussed by a group of experts experienced in rtCGM with a view to current requirements and the necessary structural adjustments of the health care system. The aim was to identify concrete gaps in the care structure as well as potential fields of action in diabetology and to present possible indication extensions for the use of rtCGM. This, as well as the findings and conclusions of the discussions, are presented in this article.
Schlüsselwörter
Kontinuierliches Glukosemonitoring - Diabetesmanagement - Indikationserweiterung - Interoperabilität - diabetologische VersorgungsstrukturKeywords
Continuous glucose monitoring - Diabetes management - Extension of indications - Interoperability - diabetic care structurePublication History
Received: 27 April 2022
Accepted: 09 May 2022
Article published online:
15 July 2022
© 2022. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
- 1 Rebrin K, Steil GM, van Antwerp WP. et al. Subcutaneous glucose predicts plasma glucose independent of insulin: implications for continuous monitoring. Am J Physiol 1999; 277: E561-E571 DOI: 10.1152/ajpendo.1999.277.3.E561. (PMID: 10484370)
- 2 Heinemann L, Freckmann G, Ehrmann D. et al. Real-time continuous glucose monitoring in adults with type 1 diabetes and impaired hypoglycaemia awareness or severe hypoglycaemia treated with multiple daily insulin injections (HypoDE): a multicentre, randomised controlled trial. Lancet 2018; 391: 1367-1377 DOI: 10.1016/S0140-6736(18)30297-6.. (PMID: 29459019)
- 3 van Beers CA, DeVries JH, Kleijer SJ. et al. Continuous glucose monitoring for patients with type 1 diabetes and impaired awareness of hypoglycaemia (IN CONTROL): a randomised, open-label, crossover trial. Lancet Diabetes Endocrinol 2016; 4: 893-902 DOI: 10.1016/S2213-8587(16)30193-0. (PMID: 27641781)
- 4 Acciaroli G, Welsh JB, Akturk HK. Mitigation of Rebound Hyperglycemia with Real-Time Continuous Glucose Monitoring Data and Predictive Alerts. J Diabetes Sci Technol 2021; DOI: 10.1177/1932296820982584.
- 5 Bergenstal RM, Garg S, Weinzimer SA. et al. Safety of a Hybrid Closed-Loop Insulin Delivery System in Patients With Type 1 Diabetes. JAMA 2016; 316: 1407-1408 DOI: 10.1001/jama.2016.11708. (PMID: 27629148)
- 6 Cappon G, Vettoretti M, Sparacino G. et al. Continuous Glucose Monitoring Sensors for Diabetes Management: A Review of Technologies and Applications. Diabetes Metab J 2019; 43: 383-397 DOI: 10.4093/dmj.2019.0121. (PMID: 31441246)
- 7 Galindo RJ, Aleppo G. Continuous glucose monitoring: The achievement of 100 years of innovation in diabetes technology. Diabetes Res Clin Pract 2020; 170: 108502 DOI: 10.1016/j.diabres.2020.108502. (PMID: 33065179)
- 8 Rodbard D. Glucose Time In Range, Time Above Range, and Time Below Range Depend on Mean or Median Glucose or HbA1c, Glucose Coefficient of Variation, and Shape of the Glucose Distribution. Diabetes Technol Ther 2020; 22: 492-500 DOI: 10.1089/dia.2019.0440. (PMID: 31886733)
- 9 Bergenstal RM, Beck RW, Close KL. et al. Glucose Management Indicator (GMI): A New Term for Estimating A1C From Continuous Glucose Monitoring. Diabetes Care 2018; 41: 2275-2280 DOI: 10.2337/dc18-1581. (PMID: 30559104)
- 10 Bergenstal RM, Ahmann AJ, Bailey T. et al. Recommendations for standardizing glucose reporting and analysis to optimize clinical decision making in diabetes: the Ambulatory Glucose Profile (AGP). Diabetes Technol Ther 2013; 15: 198-211 DOI: 10.1089/dia.2013.0051. (PMID: 23448694)
- 11 Kröger J, Reichel A, Siegmund T. et al. AGP-Fibel – Das ambulante Glukoseprofil strukturiert auswerten. Mainz: Kirchheim-Verlag; 2018. ISBN: 9783874096706
- 12 Danne T, Nimri R, Battelino T. et al. International Consensus on Use of Continuous Glucose Monitoring. Diabetes Care 2017; 40: 1631-1640 DOI: 10.2337/dc17-1600. (PMID: 29162583)
- 13 Battelino T, Danne T, Bergenstal RM. et al. Clinical Targets for Continuous Glucose Monitoring Data Interpretation: Recommendations from the International Consensus on Time in Range. Diabetes Care 2019; 42: 1593-1603 DOI: 10.2337/dci19-0028. (PMID: 31177185)
- 14 Holt RIG, DeVries JH, Hess-Fischl A. et al. The Management of Type 1 Diabetes in Adults. A Consensus Report by the American Diabetes Association (ADA) and the European Association for the Study of Diabetes (EASD). Diabetes Care 2021; 44: 2589-2625 DOI: 10.2337/dci21-0043. (PMID: 34593612)
- 15 Kelly Close Report (16.09.2021). Diabetes Technology, Industry Roundup 2Q21.
- 16 Kelly Close Report (27.11.2021). Diabetes Technology, Industry Roundup 3Q21.
- 17 Bundesministerium für Gesundheit: Bekanntmachung eines Beschlusses des Gemeinsamen Bundesausschusses über eine Änderung der Richtlinie Methoden vertragsärztliche Versorgung: Kontinuierliche interstitielle Glukosemessung mit Real-Time-Messgeräten (rtCGM) zur Therapiesteuerung bei Patientinnen und Patienten mit insulinpflichtigem Diabetes mellitus vom 16. Juni 2016. In: Bundesministerium der Justiz und für Verbraucherschutz, Hrsg. Bundesanzeiger (06.09.2016). Accessed May 10, 2022 at: https://www.g-ba.de/downloads/39–261–2623/2016–06–16_MVV-RL_rtCGM_BAnz.pdf?msclkid=ddce3b8ad03111ec9258e12d62f0496e
- 18 Grunberger G, Sherr J, Allende M. et al. American Association of Clinical Endocrinology Clinical Practice Guideline: The Use of Advanced Technology in the Management of Persons With Diabetes Mellitus. Endocr Pract 2021; 27: 505-537 DOI: 10.1016/j.eprac.2021.04.008.. (PMID: 34116789)
- 19 Aktualisierte Stellungnahme der DDG Arbeitsgemeinschaft Diabetes und Technologie (AGDT) zum Ersatz von Blutglukosemessungen durch Messungen mit Systemen zum kontinuierlichen real-time Glukosemonitoring (rtCGM) oder mit intermittierendem Scannen (iscCGM) Revidierte Version vom 28. Mai 2019. Accessed May 10, 2022 at: https://www.diabetes-technologie.de/aktualisierte-stellungnahme-der-agdt-zum-ersatz-von-blutglukosemessungen-durch-messungen-mit-rtcgm-oder-isccgm/
- 20 Waldenmaier D, Freckmann G, Pleus S. et al. Therapy adjustments in people with type 1 diabetes with impaired hypoglycemia awareness on multiple daily injections using real-time continuous glucose monitoring: a mechanistic analysis of the HypoDE study. BMJ Open Diab Res Care 2021; 9: e001848 DOI: 10.1136/bmjdrc-2020-001848.. (PMID: 33863716)
- 21 Beck RW, Riddlesworth T, Ruedy K. et al. Effect of Continuous Glucose Monitoring on Glycemic Control in Adults With Type 1 Diabetes Using Insulin Injections: The DIAMOND Randomized Clinical Trial. JAMA 2017; 317: 371-378 DOI: 10.1001/jama.2016.19975. (PMID: 28118453)
- 22 Beck RW, Riddlesworth TD, Ruedy K. et al. Continuous glucose monitoring versus usual care in patients with type 2 diabetes receiving multiple daily insulin injections: a randomized trial. Ann. Intern. Med 2017; 167: 365-374 DOI: 10.7326/M16-2855. (PMID: 28828487)
- 23 Lind M, Polonsky W, Hirsch IB. et al. Continuous Glucose Monitoring vs Conventional Therapy for Glycemic Control in Adults With Type 1 Diabetes Treated With Multiple Daily Insulin Injections: The GOLD Randomized Clinical Trial. JAMA 2017; 317: 379-387 DOI: 10.1001/jama.2016.19976. (PMID: 28118454)
- 24 American Food and Drug Administration. Integrated continuous glucose monitoring system (27.03.2018). DEN170088.
- 25 Donahue RP, Abbott RD, Reed DM. et al. Postchallenge glucose concentration and coronary heart disease in men of Japanese ancestry. Honolulu Heart Program. Diabetes 1987; 36: 689-692 DOI: 10.2337/diab.36.6.689. (PMID: 3569669)
- 26 The DECODE study group. Glucose tolerance and mortality: comparison of WHO and American Diabetes Association diagnostic criteria. European Diabetes Epidemiology Group. Diabetes Epidemiology: Collaborative analysis Of Diagnostic criteria in Europe. Lancet 1999; 354: 617-621
- 27 Wei M, Gibbons LW, Mitchell TL. et al. Low fasting plasma glucose level as a predictor of cardiovascular disease and all-cause mortality. Circulation 2000; 101: 2047-2052 DOI: 10.1161/01.cir.101.17.2047. (PMID: 10790345)
- 28 Piconi L, Quagliaro L, Da Ros R. et al. Intermittent high glucose enhances ICAM-1, VCAM-1, E-selectin and interleukin-6 expression in human umbilical endothelial cells in culture: the role of poly(ADP-ribose) polymerase. J Thromb Haemost 2004; 2: 1453-1459 DOI: 10.1111/j.1538-7836.2004.00835.x. (PMID: 15304054)
- 29 Risso A, Mercuri F, Quagliaro L. et al. Intermittent high glucose enhances apoptosis in human umbilical vein endothelial cells in culture. Am J Physiol Endocrinol Metab 2001; 281: E924-E930 DOI: 10.1152/ajpendo.2001.281.5.E924. (PMID: 11595647)
- 30 Monnier L, Mas E, Ginet C. et al. Activation of oxidative stress by acute glucose fluctuations compared with sustained chronic hyperglycemia in patients with type 2 diabetes. JAMA 2006; 295: 1681-1687 DOI: 10.1001/jama.295.14.1681. (PMID: 16609090)
- 31 Nagel KE, Dearth-Wesley T, Herman AN. et al. Diabetes distress and glycaemic control in young adults with type 1 diabetes: Associations by use of insulin pumps and continuous glucose monitors. Diabet Med 2021; 38: e14660 DOI: 10.1111/dme.14660. (PMID: 34309061)
- 32 Schlüter S, Deiss D, Gehr B. et al. Glukosemessung und -kontrolle bei Patienten mit Typ-1- oder Typ-2-Diabetes. Praxisempfehlungen der Deutschen Diabetesgesellschaft. Diabetologie 2021; 16 (Suppl. 02) S119-S141
- 33 Ehrhardt N, Al Zaghal E. Continuous Glucose Monitoring As a Behavior Modification Tool. Clin Diabetes 2020; 38: 126-131 DOI: 10.2337/cd19-0037. (PMID: 32327884)
- 34 Monnier L, Colette C, Dunseath GJ. et al. The loss of postprandial glycemic control precedes stepwise deterioration of fasting with worsening diabetes. Diabetes Care 2007; 30: 263-269 DOI: 10.2337/dc06-1612. (PMID: 17259492)
- 35 Jung R, Köth D, Cornel B. et al. Untersuchungen zur kontinuierlichen Glukosemessung in Echtzeit (rtCGM) im stationären Bereich im Vergleich zur herkömmlichen blutigen Glukosemessung in Bezug auf Stoffwechseleinstellung, zeitliche Personalbelastung und Wohlbefinden des Patienten. Diabetologie und Stoffwechsel 2021; 16 (Suppl. 01) S64 DOI: 10.1055/s-0041-1727496.
- 36 Renner H, Burri Y. MDR – neue gilt ab dem 26. Mai 2021. BRAND-AKTUELL 2021; 3: 5-6
- 37 Tidepool. Accessed May 10, 2022 at: https://www.tidepool.org
- 38 Schlüter S, Freckmann G, Heinemann L. et al. Evaluierung des SPECTRUM-Schulungs- und Behandlungsprogramms zum rtCGM: eine multizentrische, prospektive Studie aus der Praxis bei 120 Erwachsenen mit Diabetes. Diabetes, Stoffwechsel und Herz 2021; 30: 85-94
- 39 Park C, Le QA. The Effectiveness of Continuous Glucose Monitoring in Patients with Type 2 Diabetes: A Systematic Review of Literature and Meta-analysis. Diabetes Technol Ther 2018; 20: 613-621 DOI: 10.1089/dia.2018.0177. (PMID: 30095980)
- 40 Bergenstal RM, Layne JE, Zisser H. et al. Remote Application and Use of Real-Time Continuous Glucose Monitoring by Adults with Type 2 Diabetes in a Virtual Diabetes Clinic. Diabetes Technol Ther 2021; 23: 128-132 DOI: 10.1089/dia.2020.0396. (PMID: 33026839)
- 41 Jackson MA, Ahmann A, Shah VN. Type 2 Diabetes and the Use of Real-Time Continuous Glucose Monitoring. Diabetes Technol Ther 2021; 23 (Suppl. 01) S27-34 DOI: 10.1089/dia.2021.0007. (PMID: 33534631)
- 42 Lin R, Brown F, James S. et al. Continuous glucose monitoring: A review of the evidence in type 1 and 2 diabetes mellitus. Diabet Med 2021; 38: e14528 DOI: 10.1111/dme.14528. (PMID: 33496979)
- 43 Majithia AR, Kusiak CM, Armento Lee A. et al. Glycemic Outcomes in Adults With Type 2 Diabetes Participating in a Continuous Glucose Monitor-Driven Virtual Diabetes Clinic: Prospective Trial. J Med Internet Res 2020; 22: e21778 DOI: 10.2196/21778.