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DOI: 10.1055/a-1833-8917
Increased Seroprevalence of Campylobacter jejuni, but not HEV, in healthcare workers in gastroenterological endoscopy
Erhöhte Seroprävalenzrate für Campylobacter jejuni, aber nicht für HEV bei Mitarbeitern der gastroenterologischen Endoskopie Supported by: Deutsche ForschungsgemeinschaftAbstract
Background The exposure of healthcare workers (HCW) to fecal-orally transmitted pathogens like hepatitis E Virus (HEV), Campylobacter jejuni or Helicobacter pylori is still not known. The potential risk for employees or patients to acquire these infections through asymptomatic infected healthcare personnel has not yet been studied. Physicians and nurses in gastroenterology working in endoscopic workspaces were recruited. Employees from cardiology, presumed to possess a lower exposure, served as controls. The cytomegalovirus (CMV) seroprevalence was analyzed as a control pathogen without fecal-oral route of transmission. This study provides an objective view onto the potential exposure risk for HCW and patients in endoscopic workspaces. We hypothesize that HCW in gastroenterological endoscopy show a higher seroprevalence for fecal-oral pathogens like HEV, C. jejuni and H. pylori compared to HCW in cardiology.
Objective Primary objective was the assessment of antibody titers against HEV, C. jejuni and H. pylori in serum of HCW from gastroenterological endoscopy as well as cardiology. As a secondary objective we analyzed the seroprevalence against CMV.
Methods 65 HCW were from gastroenterological endoscopy (n=42) and cardiology (n=23) in three medical centers in the German federal states of Brandenburg, Hamburg and Schleswig-Holstein and were prospectively studied. Antibody titers were determined via ELISA in serum.
Results HCW in gastroenterological endoscopy showed a significantly higher C. jejuni seroprevalence for IgG (19.1 %) compared to HCW from the field of cardiology (8.7 %; p=0.04). IgA titers against C. jejuni were negligible. HEV seroprevalence for IgG did not differ significantly between HCW in gastroenterological endoscopy (7.1 %) and cardiology (8.7 %), respectively. IgA and IgM titers against HEV were also negligible. All other antibody titers against CMV and H. pylori showed no significant difference.
Conclusions Only the C. jejuni seroprevalence was significantly increased in HCW from the field of gastroenterological endoscopy. HEV seroprevalence showed no differences. The results for CMV and H. pylori were without pathological findings. However, there is no elevated risk for HEV exposure in medical staff working at an endoscopy unit, but for C. jejuni the protective measures might need to be improved.
Zusammenfassung
Hintergrund Die Exposition medizinischen Fachpersonals gegenüber fäkal-oral übertragenen Infektionserregern wie dem Hepatitis-E-Virus (HEV), Campylobacter jejuni oder Helicobacter pylori ist bisher nicht bekannt. Eine mögliche Gefährdung von Personal und Patienten durch Fachpersonal mit asymptomatischer Infektion wurde bisher nicht untersucht. Es wurde Ärzten sowie Pflegepersonal der Fachbereiche Gastroenterologie und Kardiologie Blut entnommen. Studienteilnehmer aus der Kardiologie dienten als Kontrollgruppe mit vermutet geringerer Exposition. Die Untersuchung der Seroprävalenz des Zytomegalievirus (CMV) als nicht fäkal-oral übertragenem Infektionserreger diente als Kontrolle. Die Studie soll ein objektives Hilfsmittel zur Beurteilung einer möglichen Gefährdung von medizinischem Personal und Patienten in endoskopischen Arbeitsbereichen sein. Wir vermuten, dass klinisches Personal in der Endoskopie eine höhere Seroprävalenz für fäkal-orale Pathogene wie HEV, C. jejuni und H. pylori aufweist als Personal der Kardiologie.
Ziele Primärer Endpunkt war die Bestimmung spezifischer Antikörper gegen HEV, C. jejuni und H. pylori im Blut von Ärzten sowie Pflegepersonal der Fachbereiche Kardiologie und gastroenterologischer Endoskopie. Sekundär wurde die Seroprävalenz gegen CMV untersucht.
Methodik Es wurden 65 Studienteilnehmer aus den Fachbereichen gastroenterologische Endoskopie (n=42) und Kardiologie (n=23) aus 3 klinischen Zentren in Brandenburg, Hamburg und Schleswig-Holstein rekrutiert. Antikörpertiter wurden mittels ELISA aus Serum bestimmt.
Ergebnis Studienteilnehmer der gastroenterologischen Endoskopie wiesen eine signifikant höhere C. jejuni-Seroprävalenz für IgG (19,1 %) auf als der Fachbereich Kardiologie (8,7 %; p=0,04). IgA-Titer gegen C. jejuni waren vernachlässigbar. Die HEV-Seroprävalenz für IgG unterschied sich nicht signifikant zwischen Studienteilnehmern aus den Fachbereichen Kardiologie (8,7 %) und gastroenterologischer Endoskopie (7,1 %). IgA- und IgM-Titer gegen HEV waren vernachlässigbar. Alle weiteren Antikörpertiter für CMV und H. pylori waren ebenfalls unauffällig und unterschieden sich nicht signifikant.
Schlussfolgerung Die C. jejuni-Seroprävalenz war bei Mitarbeitern der gastroenterologischen Endoskopie als einziges signifikant erhöht. Die HEV-Seroprävalenz unterschied sich nicht. Die Ergebnisse für CMV und H. pylori waren auch unauffällig. Beruflich besteht somit keine relevante HEV-Infektionsgefahr bei den aktuellen gültigen Schutzmaßnahmen in endoskopischen Arbeitsbereichen, aber für C. jejuni sollten die Schutzmaßnahmen neu evaluiert werden.
Publication History
Received: 07 July 2021
Accepted after revision: 15 April 2022
Article published online:
13 June 2022
© 2022. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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