Angewandte Nuklearmedizin 2023; 46(01): 82-87
DOI: 10.1055/a-1802-8458
Dosimetrie
Übersicht

Nuklearmedizinische Strahlenexpositionen während der Schwangerschaft

Nuclear medicine radiation exposures during pregnancy
Christian Happel
1   Klinik für Nuklearmedizin, Universitätsklinikum Frankfurt am Main, Frankfurt am Main, Deutschland
,
Markus Borowski
2   Institut für Röntgendiagnostik und Nuklearmedizin, Städtisches Klinikum Braunschweig gGmbH, Braunschweig, Deutschland (Ringgold ID: RIN39726)
,
Daniel Gröner
1   Klinik für Nuklearmedizin, Universitätsklinikum Frankfurt am Main, Frankfurt am Main, Deutschland
,
Alexandra Kamp
3   Abteilung für medizinischen und beruflichen Strahlenschutz, Bundesamt für Strahlenschutz, Neuherberg, Deutschland
,
Gunnar Brix
3   Abteilung für medizinischen und beruflichen Strahlenschutz, Bundesamt für Strahlenschutz, Neuherberg, Deutschland
,
Frank Grünwald
1   Klinik für Nuklearmedizin, Universitätsklinikum Frankfurt am Main, Frankfurt am Main, Deutschland
,
Martin Fiebich
4   Institut für Medizinische Physik und Strahlenschutz, Technische Hochschule Mittelhessen, Gießen, Deutschland
› Author Affiliations

Zusammenfassung

In medizinisch begründeten Einzelfällen oder bei unbekannter Frühschwangerschaft kann es durch die Applikation offener radioaktiver Stoffe in der Nuklearmedizin zu einer pränatalen Strahlenexposition kommen. Die von Metabolisierung und Biodistribution abhängende Dosis für das Ungeborene kann messtechnisch nicht ermittelt werden. Eine möglichst valide Abschätzung der Dosis ist daher von großer Relevanz. Die Abschätzung erfolgt üblicherweise mit den biokinetischen und dosimetrischen Modellen der ICRP. Bei der Hybridbilddiagnostik muss zusätzlich auch die Strahlenexposition durch die radiologische Komponente berücksichtigt werden. Die Aktivität der im Rahmen einer nuklearmedizinischen Diagnostik applizierten offenen radioaktiven Stoffe führt üblicherweise zu einer Dosis des Ungeborenen von weniger als 20mSv. Relevante deterministische Strahlenwirkungen sind hier auszuschließen. Es ergeben sich keine praktischen Konsequenzen für den weiteren Verlauf der Schwangerschaft. Bei höheren Dosiswerten für das Ungeborene, wie sie insbesondere bei der therapeutischen Anwendung offener radioaktiven Stoffe bei unbekannter Schwangerschaft auftreten können, kann jedoch eine Dosis von 100mSv für das Ungeborene überschritten werden, welche als Schwelle für die Induktion von anatomischen Fehlbildungen, Wachstumshemmungen und funktionellen Störungen gilt.

Abstract

In rare medically indicated cases or unknown early pregnancy, incorporation of radionuclides administered for nuclear medicine procedures may lead to prenatal radiation exposure. The dose to the unborn depends on metabolization and biodistribution and cannot be directly measured. A valid estimation of the dose is therefore highly relevant. The estimation is usually performed by means of biokinetic and dosimetric models provided by the ICRP. When hybrid diagnostics are implicated, additional radiation exposure through radiological imaging must be taken into account. The activity administered for standard diagnostic procedures in nuclear medicine results in dose estimates to the unborn below 20mSv. Relevant radiation-induced events are not expected. Dose values beyond 100mSv are expected for administration of therapeutic radiopharmaceuticals, only. This, however, refers to extremely rare situations, when applications are performed without awareness of an existing pregnancy. In these cases induction of anatomical malformation, growth restriction, and functional anomalies cannot be excluded.



Publication History

Article published online:
21 March 2023

© 2023. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 DGMP- und DRG-Bericht 7: Pränatale Strahlenexposition aus medizinischer Indikation. Dosisermittlung, Folgerungen für die Ärztin/den Arzt und Schwangere. DGMP-Bericht Nr. 7; Überarbeitete und ergänzte Neuauflage 2019.
  • 2 Otake M, Schull WJ, Lee S. Threshold for radiation-related severe mental retardation in prenatally exposed A-bomb survivors: a re-analysis. Int J Radiat Biol 1996; 70: 755-763 DOI: 10.1080/095530096144644. (PMID: 8980673)
  • 3 Russell JR, Stabin MG, Sparks RB. et al. Radiation absorbed dose to the embryo/fetus from radiopharmaceuticals. Health Phys 1997; 73: 756-769
  • 4 Streffer C, Shore R, Konermann G. et al. Biological effects after prenatal irradiation (embryo and fetus). A report of the International Commission on Radiological Protection. Ann ICRP 2003; 33: 5-206 (PMID: 12963090)
  • 5 Wakeford R, Little MP. Risk coefficients for childhood cancer after intrauterine irradiation: a review. Int J Radiat Biol 2003; 79: 293-309 DOI: 10.1080/0955300031000114729. (PMID: 12943238)
  • 6 Brent RL. Saving lives and changing family histories: appropriate counseling of pregnant women and men and women of reproductive age, concerning the risk of diagnostic radiation exposures during and before pregnancy. Am J Obstet Gynecol 2009; 200: 4-24 DOI: 10.1016/j.ajog.2008.06.032. (PMID: 19121655)
  • 7 Stabin MG. Radiation dose and risks to fetus from nuclear medicine procedures. Phys Med 2017; 43: 190-198 DOI: 10.1016/j.ejmp.2017.04.001. (PMID: 28454782)
  • 8 Stabin MG. New-generation fetal dose estimates for radiopharmaceuticals. J Nucl Med 2018; 59: 1005-1006 DOI: 10.2967/jnumed.117.204214. (PMID: 29269568)
  • 9 Minkov V, Nekolla EA, Noßke D. et al. Nuclear-medical irradiation during pregnancy – Risk assessment for the offspring. Nuklearmedizin 2009; 48: 10-16 (PMID: 19212606)
  • 10 Guilbaud L, Beghin D, Dhombres F. et al. Pregnancy outcome after first trimester exposure to ionizing radiations. European Journal of obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology 2019; 232: 18-21 DOI: 10.1016/j.ejogrb.2018.11.001. (PMID: 30453167)
  • 11 Lowe SA. Ionizing radiation for maternal medical indications. Prenatal Diagnosis 2020; 40: 1150-1155
  • 12 Blanc-Durand P, Milliner M, Huchet V. et al. 18F-FDG Whole-body PET/MRI of a 30-week Pregnant Woman With Breast Cancer Revealed Interesting Fetal Findings. Clin Nucl Med 2019; 44: 818-820 DOI: 10.1097/RLU.0000000000002663. (PMID: 31205152)
  • 13 Mazzola R, Corradini S, Eidemüeller M. et al. Modern radiotherapy in cancer treatment during pregnancy. Critical Reviews in Oncology/Hematology 2019; 136: 13-19 DOI: 10.1016/j.critrevonc.2019.02.002. (PMID: 30878124)
  • 14 Flanagan E, Bell S. Abdominal Imaging in pregnancy (maternal and foetal risks). Best Practice & Research Clinical Gastroenterology 2020; 44-45 DOI: 10.1016/j.bpg.2019.101664. (PMID: 32359678)
  • 15 Fiebich M, Block A, Borowski M. et al. Prenatal radiation exposure in diagnostic and interventional radiology. Röfo 2021; 193: 778-786
  • 16 Gumprecht D, Kind A. Wirkungen nach pränataler Bestrahlung. Veröffentlichungen der Strahlenschutzkommission, Band 2. Gustav Fischer Verlag; Stuttgart, New York: 1989
  • 17 ICRP Publication 90: Biological effects after prenatal irradiation (embryo and fetus), United Nations. New York. 1990
  • 18 ICRP Publication 84: Pregnancy and medical radiation. Annals of the ICRP, Vol. 30 No. 1, Pergamon. New York. 2000
  • 19 Happel C, Gröner D, Borowski M. et al. Radiojodtherapie bei unbekannter Frühschwangerschaft: Bestimmung der Uterusdosis bei einer Patientin mit Schilddrüsenkarzinom. Nuklearmedizin 2021; 60: 110-112
  • 20 Happel C, Borowski M, Kamp A. et al. Prenatal radiation exposure in nuclear medicine. Nuklearmedizin 2021; 60: 233-239 DOI: 10.1055/a-1365-7954. (PMID: 33572000)
  • 21 UNSCEAR. Genetic and somatic effects of ionizing radiation. United Nations. New York. 1986
  • 22 Mole RH. Antenatal irradiation and childhood cancer: causation or coincidence? Br. J. Cancer 1974; 30: 199-208 DOI: 10.1038/bjc.1974.182. (PMID: 4476218)
  • 23 Baumgarten J, Happel C, Groener D. et al. Retrospective analysis of the development of human thyroglobulin during pregnancy in patients with treated non-necurrent differentiated thyroid cancer. Curr Oncol 2022; 29: 4012-4019 DOI: 10.3390/curroncol29060320. (PMID: 35735429)
  • 24 Malheiro E, Chabbert-Buffet N, Talbot JN. et al. Hyperparathyroidism in pregnancy and 99mTc-MIBI scintigrafy. European Annals of Otorhinolaryngology, Head and Neck diseases 2019; 136: 501-503
  • 25 Dietlein M, Grünwald F, Schmidt M. et al. DGN-Handlungsempfehlung (S1-Leitlinie): Radioiodtherapie bei benignen Schilddrüsenerkrankungen (Version 5). Stand: 10/2015 – AWMF-Registernummer: 031-003 .
  • 26 Bundesamt für Strahlenschutz. Bekanntmachung der aktualisierten diagnostischen Referenzwerte für nuklearmedizinische Untersuchungen vom 15. Juni . BAnz AT 06.07.2021 B4.
  • 27 Borowski M, Pirl L, Happel C. et al. Frequency and radiation exposure of nuclear medicine examinations in Germany. Der Nuklearmediziner 2021; 44: 384-394
  • 28 Brix G. Risks and safety issues related to MR examinations. In: Magnetic Resonance Tomography. Reiser M, Semmler W, Hricak H. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag; 2007
  • 29 Brix G, Nekolla EA, Nosske D. Risks and safety aspects of MR-PET. In: PET/MRI: Methodology and Clinical Applications. Carrio I, Ros P. Berlin, Heidelberg, New York: Springer-Verlag; 2014