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DOI: 10.1055/a-1690-6631
Komplementär- und alternativmedizinische Angebote von Lehrpraxen für Allgemeinmedizin
Complementary and Alternative Medicine Offers of Teaching Practices for General MedicineZusammenfassung
Ziel der Studie Die neue Approbationsordnung für Ärzte in Deutschland fordert verstärkt Hospitationen Medizinstudierender in allgemeinmedizinischen Lehrpraxen. Diese Studie soll einen Überblick geben, in welchem Ausmaß komplementär- und alternativmedizinischen Verfahren in deutschen Lehrpraxen angeboten werden und ob sie den Kriterien evidenzbasierter Medizin entsprechen. Orientierung an letzteren ist eine notwendige Voraussetzung für die Qualifikation zur Lehrpraxis.
Methodik Nach systematischer Suche nach anerkannten Lehrpraxen der Fakultäten wurden deren Diagnostik- und Therapieangebote über die Praxis-Webseiten erfasst und unterschieden zwischen evidenzbasierter Komplementärmedizin und Alternativmedizin ohne oder mit umstrittener Evidenzbasierung.
Ergebnisse Über die Hälfte der 4102 erfassten Lehrpraxen bot mindestens ein Verfahren aus dem komplementär- und/oder alternativmedizinischen Bereich an. Darunter waren überwiegend durch die Ärztekammer anerkannte Zusatzbezeichnungen. Alternativmedizinische Verfahren wurden in 18,2% der Praxen angeboten.
Schlussfolgerung Sammelbegriffe und strittige Evidenzlagen erschweren eine Einordnung der Verfahren. Das Angebot nicht-evidenzbasierter Therapien in Lehrpraxen wirft die Frage nach einem Widerspruch zwischen der Rekrutierung vieler neuer Lehrpraxen und der Qualität der Lehre auf. Eindeutige Angebote der Alternativmedizin sollten zur Disqualifikation als Lehrpraxis führen. Umstrittene Verfahren könnten zumindest im Rahmen der akademischen Lehre und der Facharztweiterbildung in Bezug auf EbM-Kriterien und Kommunikationskompetenz unterrichtet werden, sodass junge Mediziner und Ärzte auf die Gespräche mit den Patienten vorbereitet sind.
Abstract
Objective Germany‘s new medical licensure act has increased the importance of general practice in academic medical education. This study gives an overview of complementary and alternative medicine in general teaching practices in Germany and their adherence to evidence-based criteria which is required in order to qualify as a teaching practice.
Methods After a systematic search for German teaching practices, we assessed their diagnostic and therapeutic offers via their websites. We calculated the various frequencies of treatments and differentiated between evidence-based complementary medicine and alternative medicine with little to no evidence.
Results Of 4102 practices, more than half offered complementary and/or alternative treatment. Most of those were treatments approved of by the German medical association. Alternative medicine was offered by 18.2% of the practices.
Conclusion Collective terms and conflicting evidence complicate the classification of treatments. Teaching practices offering non-evidence-based treatment raise the question whether recruitment of additional teaching practices stands at odds with the quality of medical education. Explicit offers of alternative treatment should disqualify a teaching practice as such. Controversial treatment may be taught academically and during residency with a focus on evidence-based guidelines and communication skills in order to prepare young medical practitioners for talks with their patients about the subject.
Schlüsselwörter
Medizinstudium - Komplementäre und Alternativmedizin - Evidenzbasierte Medizin - Allgemeinmedizin - LehrpraxenKey words
Education of medical students - complementary and alternative medicine - evidence-based medicine - teaching practices - general practicePublication History
Article published online:
11 January 2022
© 2021. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart,
Germany
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Literatur
- 1 Koné Pefoyo AJ, Bronskill SE, Gruneir A. et al. The increasing burden and complexity of multimorbidity. BMC Public Health 2015; 15: 415
- 2 Uijen AA, van de Lisdonk EH. Multimorbidity in primary care: prevalence and trend over the last 20 years. Eur J Gen Pract 2008; 14: 28-32
- 3 Sinnott C, Hugh SM, Browne J. et al. GPs’ perspectives on the management of patients with multimorbidity: systematic review and synthesis of qualitative research. BMJ Open 2013; 3: e003610
- 4 Dis Jvan. Where We Live: Health Care in Rural vs Urban America. JAMA 2002; 287: 108-108
- 5 Georgetown University. Rural and Urban Health. Im Internet: https://hpi.georgetown.edu/rural/ Stand: 30.05.2020
- 6 Buske L. How far away is the nearest physician?. CMAJ 1997; 157: 228
- 7 Rosenblatt RA, Hart LG. Physicians and rural America. West J Med 2000; 173: 348-351
- 8 Huenges B, Böhme K, Gulich M. et al. Stellungnahme des Ausschusses Primärversorgung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung zur verpflichtenden Famulatur im hausärztlichen Bereich. 2012 Im Internet: https://gesellschaft-medizinische-ausbildung.org/ausschuesse/primaerversorgung/ergebnisse.html Stand: 30.05.2020
- 9 Huenges B, Böhme K, Streitlein-Böhme I. Standards für Lehrpraxen im primärversorgenden Bereich. 2012 Im Internet: http://www.gha-info.de/mediapool/46/461942/data/Standards.pdf; Stand: 30.05.2020
- 10 Huenges B, Gulich M, Böhme K. et al. Empfehlungen zur Ausbildung im primärversorgenden Bereich – Positionspapier des GMA-Ausschuss Primärversorgung. GMS Z Med Ausbild 2014; 31: Doc35
- 11 Wissenschaftsrat. Neustrukturierung des Medizinstudiums und Änderung der Approbationsordnung für Ärzte – Empfehlungen der Expertenkommission zum Masterplan Medizinstudium 2020. Köln; 2018. Im Internet: https://www.wissenschaftsrat.de/download/archiv/7271-18.pdf;jsessionid=B1D9823BAFB8C533F97294AB23BB93FF.delivery2-master?__blob=publicationFile&v=1 Stand: 30.06.2020
- 12 NKLK. Nationaler kompetenzbasierter Lernzielkatalog Medizin. 2015. Im Internet: http://www.nklm.de/kataloge/nklm/lernziel/uebersicht Stand: 30.05.2020
- 13 Köbberling J. Der Begriff der Wissenschaft in der Medizin. Wuppertal: Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF). . Im Internet: https://www.awmf.org/fileadmin/user_upload/Die_AWMF/Service/Gesamtarchiv/AWMF-Konferenz/Der_Begriff_der_Wissenschaft_in_der_Medizin.pdf;Stand: 05.03.2021
- 14 Fjær EL, Landet ER, McNamara CL. et al. The use of complementary and alternative medicine (CAM) in Europe. BMC Complementary Medicine and Therapies 2020; 20: 108
- 15 Hübner J, Prott F-J, Micke O. et al. Komplementäres und Alternatives: Ohne Vorurteile prüfen. Deutsches Ärzteblatt 2015; 112: A-622 B-532/C-5185
- 16 Molassiotis A, Fernández-Ortega P, Pud D. et al. Use of complementary and alternative medicine in cancer patients: a European survey. Ann Oncol 2005; 16: 655-663
- 17 Huebner J, Micke O, Muecke R. et al. User rate of complementary and alternative medicine (CAM) of patients visiting a counseling facility for CAM of a German comprehensive cancer center. Anticancer Res 2014; 34: 943-948
- 18 Gotta M, Mayer CA, Huebner J. Use of complementary and alternative medicine in patients with multiple sclerosis in Germany. Complement Ther Med 2018; 36: 113-117
- 19 Ebel M-D, Rudolph I, Keinki C. et al. Perception of cancer patients of their disease, self-efficacy and locus of control and usage of complementary and alternative medicine. J Cancer Res Clin Oncol 2015; 141: 1449-1455
- 20 Firkins R, Eisfeld H, Keinki C. et al. The use of complementary and alternative medicine by patients in routine care and the risk of interactions. J Cancer Res Clin Oncol 2018; 144: 551-557
- 21 Bundesärztekammer. Weiterbildung. Im Internet: https://www.bundesaerztekammer.de/aerzte/aus-weiter-fortbildung/weiterbildung/;Stand: 05.06.2020
- 22 ÄrzteZeitung. Kammer streicht Homöopathie aus Weiterbildungsordnung. AerzteZeitung.de. Im Internet: https://www.aerztezeitung.de/Politik/Kammer-streicht-Homoeopathie-aus-Weiterbildungsordnung-410557.html Stand: 07.03.2021
- 23 Grunewald D, Pilic L, Bödecker A-W. et al. Die praktische Ausbildung des medizinischen Nachwuchses – Identifizierung von Lehrpraxen-Charakteristika in der Allgemeinmedizin. Gesundheitswesen 2020; 82: 601-606
- 24 Singhal S, Roy V. Awareness, practice and views about integrating AYUSH in allopathic curriculum of allopathic doctors and interns in a tertiary care teaching hospital in New Delhi, India. J Integr Med 2018; 16: 113-119
- 25 Park YL, Huang CW, Sasaki Y. et al. Comparative Study on the Education System of Traditional Medicine in China, Japan, Korea, and Taiwan. Explore (NY) 2016; 12: 375-383
- 26 Pierantozzi AM, Steel A, Seleem M. Integrating complementary and alternative medicine into medical intern teaching: preliminary findings from an Australian Hospital. Complement Ther Clin Pract 2013; 19: 237-242
- 27 Costi JM, da Silva JBG, Min LS. et al. Teaching acupuncture: the Brazilian Medical Residency Programme. Acupunct Med 2012; 30: 350-353
- 28 Benn R, Maizes V, Guerrera M. et al. Integrative medicine in residency: assessing curricular needs in eight programs. Fam Med 2009; 41: 708-714
- 29 Dossett ML, Kohatsu W, Nunley W. et al. A medical student elective promoting humanism, communication skills, complementary and alternative medicine and physician self-care: an evaluation of the HEART program. Explore (NY) 2013; 9: 292-298
- 30 Maizes V, Horwitz R, Lebensohn P. et al. The evolution of integrative medical education: the influence of the University of Arizona Center for Integrative Medicine. Journal of Integrative Medicine 2015; 13: 356-362
- 31 Locke AB, Gordon A, Guerrera MP. et al. Recommended integrative medicine competencies for family medicine residents. Explore (NY) 2013; 9: 308-313
- 32 Ott I, Münstedt K, Micke O. et al. Attitude of oncology/hematology nurses from German speaking countries towards complementary and alternative medicine. Trace Elements and Electrolytes 2014; 32
- 33 Templeman K, Robinson A, McKenna L. Advancing medical education: connecting interprofessional collaboration and education opportunities with integrative medicine initiatives to build shared learning. J Complement Integr Med 2016; 13: 347-355
- 34 Hempstead LK, Harper DM. Incorporating Osteopathic Curriculum Into a Family Medicine Residency. Fam Med 2015; 47: 794-798
- 35 Rubeor A, Nothnagle M, Taylor JS. Introducing osteopathic medical education in an allopathic residency. J Am Osteopath Assoc 2008; 108: 404-408
- 36 Crawford P, Helms J. Outcomes of “Think Acupuncture First”: An acupuncture-training program during Family Medicine Residency. EXPLORE (NY) 2019; 15: 429–431
- 37 Lebensohn P, Dodds S, Brooks AJ. et al. Increasing resident recruitment into family medicine: effect of a unique curriculum in integrative medicine. Explore (NY) 2014; 10: 187-192