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DOI: 10.1055/a-1441-0661
Ambulante Palliativversorgung von Patienten mit Migrationshintergrund in der Städteregion Aachen – Perspektiven von Behandelnden und Angehörigen
Outpatient Palliative Care of Patients with Migration Background in Städteregion Aachen – Perceptions of Professionals and Relatives of Patients with Migration Background in the Palliative Home Care ContextZusammenfassung
Die Integration von kultureller Kompetenz gewinnt in der Palliativversorgung zunehmend an Aufmerksamkeit. Ziel ist eine gleichberechtigte Versorgung, die sich für die gleichwertige Behandlung aller ethnischen Gruppen und die Akzeptanz der kulturellen Bedürfnisse der Patienten ausspricht.
In der vorliegenden Studie wurden die Erfahrungen von Professionellen mit der ambulanten Palliativversorgung von Patienten mit Migrationshintergrund und den Erfahrungen ihrer Angehörigen mit einer solchen Versorgung in der Städteregion Aachen erfasst. In der Städteregion Aachen, einem Kommunalverband mit über 550 000 Einwohnern im Westen Deutschlands, haben 30 % der Bürger einen Migrationshintergrund. Die Ergebnisse von Fragebogen- und Interviewanteilen zeigen teilweise unterschiedliche Wahrnehmungen der Professionellen und Angehörigen. In der Untersuchung stach die Diskrepanz zwischen der Eigen- und Fremdwahrnehmung der Professionellen bezüglich des kultursensiblen Umganges mit den Patienten hervor. Bei den Behandelnden zeigte sich eine von Unsicherheit geprägte Grundhaltung, während die Angehörigen sie als kompetent beurteilten. Die Erfahrungen der Angehörigen erwiesen sich als durchweg positiv und von Dankbarkeit sowie Zufriedenheit gekennzeichnet. Sie betonten die Wichtigkeit von Empathie und der grundsätzlichen Offenheit der Professionellen im Kontakt. Die absolvierten Fortbildungen der Behandelnden zu kultureller Kompetenz wurden jedoch wegen thematischer Beschränkungen auf Rituale unterschiedlicher Religionen am Lebensende als optimierungsbedürftig beschrieben. Ein Kritikpunkt war dabei die Vermittlung allgemeinen Faktenwissens und eine fehlende individualisierte Herangehensweise. Schlüsselelemente zur Optimierung der Weiterbildungen waren vermehrte Selbstreflexion und Patienten-Partnering-Programme, die eine reale, direkte Interaktion von Patienten und Professionellen im Rahmen von Trainingseinheiten beinhalten und somit die Individualität wie auch die Patientenbegegnung selbst in den Fokus rücken.
Abstract
Cultural Competence (CC) has become an integral part of palliative care concepts in the treatment of patients with migration background. This concept is based on a respectful and egalitarian attitude in care aiming to the reduction of socio-ethnic disparities. A central aspect is the professionals’ acceptance of different cultural needs. In the city and region of Aachen, a local government association with 550 000 inhabitants, 30 % of the local citizens have migration background. This study aimed to explore the perceptions of professionals and relatives of patients with migrant background in the palliative home care context. The results of the questionnaire- and interview-based study revealed differences in their perceptions. The disparity in self- and external perceptions of the professionals regarding their cultural competence and sensitivity in dealing with CALD patients (culturally and linguistically diverse) was striking. Professionals rated their cultural competence as low, whereas relatives emphasized that CC was not the essential part of care. They assessed the general care as very good, also mentioning to be thankful and highly satisfied. Relatives rated empathy and open-mindedness as most essential factors in care. The professionals’ evaluation of their cultural competence trainings showed a potential for improvement by integrating more elements of self-reflection and patient-partnering-programs creating a real and direct interaction between patients and professionals in the context of training sessions. The training sessions appeared to address mainly religious end-of-life rituals and traditions which stated the major criticism of the professionals who criticized a lack of individualism in care.
Publication History
Article published online:
28 April 2021
© 2021. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
- 1 http://www.integrationsmonitoring.nrw.de/integrationsberichterstattung_nrw/Integration_kommunal/Integrationsprofile/Integrationsprofile---St_dteregion-Aachen.pdf
- 2 https://www.charta-zur-betreuung-sterbender.de/die-charta_leitsaetze_2.html
- 3 Jansky M, Owusu-Boakye S, Nauck F. Palliative Versorgung von Menschen mit türkischem oder arabischem Migrationshintergrund in Niedersachsen – Eine Befragung spezialisierter Palliativversorger. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2017; 60: 45-54 DOI: 10.1007/s00103-016-2473-x.
- 4 Migala S, Flick U. Cultural and Individual Barriers to Palliative Care From Different Angles: Data Triangulation in Practice. Qualitative Inquiry. Sagepub 2019; 25: 786-798 DOI: 10.1177/1077800418809475.
- 5 Jansky M, Owusu-Boakye S, Nauck F. “An odyssey without receiving proper care” – experts’ views on palliative care provision for patients with migration background in Germany. BMC Palliative Care 2019; 18 DOI: 10.1186/s12904-019-0392-y.
- 6 Henke O, Behzadi A. Bedürfnisse von Patienten mit Migrationshintergrund am Lebensende: Ergebnisse einer Befragung von ostasiatischen Palliativ- und Hospizpatienten und ihren Angehörigen zu transkultureller Pflegeerfahrung in Berlin. HeilberufeScience 2018; 9: 66-76 DOI: 10.007/s00735-019-1010-1.
- 7 Henke A, Thuss-Patience P, Behzadi A. et al. End-of-life care for immigrants in Germany. An epidemiological appraisal of Berlin. PLOS ONE DOI: 10.1371/journal.pone.0182033.
- 8 Broom A, Good P, Kirby E. et al. Negotiating palliative care in the context of culturally and linguistically diverse patients. Intern Med J 2013; 43: 1043-1046 DOI: 10.1111/imj.12244.
- 9 Wallen GR, Berger A. Mixed methods: in search of truth in palliative care medicine. J Palliat Med 2004; 7: 403-404 DOI: 10.1089/1096621041349509.
- 10 Wisdom JP, Cavaleri MA, Onwuegbuzie AJ. et al. Methodological reporting in qualitative, quantitative, and mixed methods health services research articles. Health Serv Res 2012; 47: 721-745 DOI: 10.1111/j.1475-6773.2011.01344.x.
- 11 McQuilan R, Van Doorslaer O. Indigenious ethnic minorities and palliative care exploring the views of Irish Travellers and palliative care staff. Palliat Med 2007; 21: 635-641
- 12 Gläser J, Laudel G. Experteninterviews und qualitative Inhaltsanalyse als Instrumente rekonstruierender Untersuchungen. 4. Auflage Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften; 2010. ISBN: 978-3-531-17238-5
- 13 Marc M, Bartosiewicz A, Burzynska J. et al. A nursing shortage – a prospect of global and local policies. Int Nurs Rev 2018; DOI: 10.1111/inr.12473.
- 14 Jarrar M, Rahman HA, Minai MS. et al. The function of patient-centered care in mitigating the effect of nursing shortage on the outcomes of care. Int J Health Plann Manage 2018; 33: e464-e473 DOI: 10.1002/hpm.2491.
- 15 Johnson KS. Racial and ethnic disparities in palliative care. J Palliat Med 2013; 16: 1329-1334 DOI: 10.1089/jpm.2013.9468.
- 16 Delphin-Rittmon ME, Andres-Hyman R, Flanagan EH. et al. Seven essential strategies for promoting and sustaining systemic cultural competence. Psychiatr Q 2013; 84: 53-64 DOI: 10.1007/s11126-012-9226-2.
- 17 Bellamy G, Gott M. What are the priorities for developing culturally appropriate palliative and end-of-life care for older people? The views of healthcare staff working in New Zealand. Health Soc Care Community 2013; 21: 26-34 DOI: 10.1111/j.1365-2524.2012.01083.x.
- 18 Weech-Maldonado R, Carle A, Weidmer B. et al. The Consumer Assessment of Healthcare Providers and Systems (CAHPS) cultural competence (CC) item set. Med Care 2012; 50 (Suppl. 02) S22-31 DOI: 10.1097/MLR.0b013e318263134b.
- 19 Barclay JS, Blackhall LJ, Tulsky JA. Communication strategies and cultural issues in the delivery of bad news. J Palliat Med 2007; 10: 958-977 DOI: 10.1089/jpm.2007.9929.
- 20 Aysola J, Harris D, Huo H. et al. Measuring Organizational Cultural Competence to Promote Diversity in Academic Healthcare Organizations. Health Equity 2018; 2: 316-320 DOI: 10.1089/heq.2018.0007.
- 21 Kai J, Beavan J, Faull C. et al. Professional uncertainty and disempowerment responding to ethnic diversity in health care: a qualitative study. PLoS Med 2007; 4: e323 DOI: 10.1371/journal.pmed.0040323.
- 22 Dauvrin M, Lorant V. Leadership and cultural competence of healthcare professionals: a social network analysis. Nurs Res 2015; 64: 200-210 DOI: 10.1097/NNR.0000000000000092.
- 23 Aleksejuniene J, Zed C, Marino R. Self-perceptions of cultural competence among dental students and recent graduates. J Dent Educ 2014; 78: 389-400 PMID: 24609341
- 24 Mayo RM, Sherrill WW, Truong KD. et al. Preparing for patient-centered care: assessing nursing student knowledge, comfort, and cultural competence toward the Latino population. J Nurs Educ 2014; 53: 305-312 DOI: 10.3928/01484834-20140428-01.
- 25 Shahid S, Taylor EV, Cheetham S. et al. Key features of palliative care service delivery to Indigenous peoples in Australia, New Zealand, Canada and the United States: a comprehensive review. BMC Palliat Care 2018; 17: 72 DOI: 10.1186/s12904-018-0325-1.
- 26 Hemberg JAV, Vilander S. Cultural and communicative competence in the caring relationship with patients from another culture. Scand J Caring Sci 2017; 31: 822-829 DOI: 10.1111/scs.12403.
- 27 Purnell TS, Marshall JK, Olorundare I. et al. Provider Perceptions of the Organizationʼs Cultural Competence Climate and Their Skills and Behaviors Targeting Patient-Centered Care for Socially At-Risk Populations. J Health Care Poor Underserved 2018; 29: 481-496 DOI: 10.1353/hpu.2018.0032.
- 28 Epner DE, Baile WF. Patient-centered care: the key to cultural competence. Ann Oncol 2012; 23 (Suppl. 03) 33-42 DOI: 10.1093/annonc/mds086.