Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-1405-5023
Evaluation eines mHealth unterstützten Heimübungsprogramms für Menschen mit Kniearthrose (mhexos) – Bedienbarkeit, Erfahrungen von Nutzer*innen und Outcome
Evaluation of a mHealth-supported Home Exercise Program for Patients with Knee Osteoarthritis (mhexos) – Usability, User Experience and OutcomeZusammenfassung
Hintergrund Kniearthrose ist einer der Hauptgründe für Behinderungen und Mobilitätseinschränkungen bei älteren Menschen, die mit Leid und hohen Krankheitskosten verbunden sind. Nicht operative Therapien wie Übungstherapie, Maßnahmen zur Steigerung der körperlichen Aktivität und zur Unterstützung des Selbstmanagements können Schmerzen verringern sowie die Funktion und gesundheitsbezogene Lebensqualität verbessern. Entsprechende Heimübungsprogramme sind ein wichtiger Baustein der Therapie, die Adhärenz ist jedoch oft nicht ausreichend. Digitale Gesundheitsanwendungen sind, insbesondere unter den Bedingungen der aktuellen COVID-19-Pandemie, eine vielversprechende Möglichkeit, um Barrieren zu überwinden.
Ziel Untersuchung der Implementierbarkeit eines mHealth-Heimübungsprogramms für Patient*innen mit Kniearthrose (mhexos) in Hinblick auf Bedienbarkeit, Erfahrungen von Nutzer*innen, Nutzungsverhalten und der Veränderung gesundheitsbezogener Endpunkte.
Methode Patient*innen mit Kniearthrose führten das mHealth Heimübungsprogramm mhexos 4 Wochen lang durch. Die Umsetzung erfolgte über ein Tablet mit insgesamt 39 Übungsvideos zur Kräftigung, Balance und Koordination, die in 3 Schwierigkeitsstufen konfiguriert werden können. Über eine App wurden Daten zur Schmerzintensität und der selbst wahrgenommenen Belastung erfasst. Es wurden leitfadengestützte Interviews durchgeführt und Fragebögen zur Erfassung der Bedienbarkeit und der Erfahrungen der Nutzer*innen sowie zu gesundheitsbezogenen Endpunkten an 2 Messzeitpunkten eingesetzt.
Ergebnisse Es wurden 10 Patient*innen und 7 Therapeut*innen eingeschlossen. Das mHealth-Heimübungsprogramm konnte in die Praxis und den Alltag der Teilnehmenden implementiert werden. Die App wurde überwiegend als bedienungsfreundlich und motivierend eingeschätzt, die Therapietreue war mit einer Übungsfrequenz von 2,7 × pro Woche (SD 0,6) hoch. In den gesundheitsbezogenen Endpunkten zeigten sich im Interventionszeitraum kleine, klinisch und statistisch nicht signifikante Veränderungen.
Schlussfolgerung: mhexos scheint geeignet, Heimübungsprogramme für Menschen mit Kniearthrose unter den Rahmenbedingungen der Routineversorgung zu unterstützen. Für eine weitergehende Beurteilung der klinischen Wirksamkeit sind kontrollierte Studien nötig.
Abstract
Background Knee osteoarthritis is one of the main causes of disability and mobility impairment in the elderly population. This is associated with suffering and high medical costs. Non-surgical therapy such as exercise therapy, physical activity interventions and self-management support can reduce pain and improve function and health-related quality of life. Home exercise programs are considered an important component of therapy, but adherence is often insufficient. Digital health applications are a promising option, especially under the conditions of the current COVID-19 pandemic to reduce this barrier.
Objective To investigate the feasibility of implementing a mHealth home exercise program for patients with knee osteoarthritis in terms of usability, user experience, user behaviour and outcome.
Method Patients with knee osteoarthritis carried out the mHealth home exercise program (mhexos) for 4 weeks. The program was implemented via tablet computer with a total of 39 exercise videos on strengthening, balance and coordination, which could be configured in 3 difficulty levels. Data on pain intensity and self-perceived exertion were recorded via the app. Guided interviews were conducted and questionnaires were used to assess usability and user experience as well as health-related outcomes at 2 measurement points.
Results 10 patients and 7 therapists were included. The mHealth home exercise programme could be implemented in the practice and the everyday life of the subjects. The app was predominantly rated as user-friendly and motivating, adherence to therapy was high with an exercise frequency of 2.7 times per week (SD 0.6). The health-related outcomes showed small, statistically non-significant and clinically not relevant changes following the intervention.
Conclusion The mhexos seems to be suitable to support home exercise programs for knee osteoarthritis under given conditions. Controlled studies are needed to assess its effectiveness.
Publication History
Received: 02 March 2021
Accepted: 02 December 2021
Article published online:
22 February 2022
© 2022. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Safiri S, Kolahi AA, Cross M. et al. Prevalence, Deaths, and Disability-Adjusted Life Years Due to Musculoskeletal Disorders for 195 Countries and Territories 1990–2017. Arthritis Rheumatol 2021; 73: 702-714
- 2 Cross M, Smith E, Hoy D. et al. The global burden of hip and knee osteoarthritis: estimates from the global burden of disease 2010 study. Ann Rheum Dis 2014; 73: 1323-1330
- 3 Pereira D, Peleteiro B, Araujo J. et al. The effect of osteoarthritis definition on prevalence and incidence estimates: a systematic review. Osteoarthritis Cartilage 2011; 19: 1270-1285
- 4 Postler A, Ramos AL, Goronzy J. et al. Prevalence and treatment of hip and knee osteoarthritis in people aged 60 years or older in Germany: an analysis based on health insurance claims data. Clin Interv Aging 2018; 13: 2339-2349
- 5 Busija L, Buchbinder R, Osborne RH. A grounded patient-centered approach generated the personal and societal burden of osteoarthritis model. J Clin Epidemiol 2013; 66: 994-1005
- 6 DESTATIS, Hrsg. Krankheitskosten: Deutschland, Jahre, Krankheitsdiagnosen (ICD-10), Geschlecht, Altersgruppen. Wiesbaden: Statistisches Bundesamt; 2017. Im Internet (Stand: 20.01.2022): www.genesis.destatis.de/genesis/online/data;jsessionid=E302908B007535084E7B97BFE9110B24.tomcat_GO_1_1?operation=abruftabelleAbrufen&selectionname=23631-0003&levelindex=0&levelid=1500366903693&index=3
- 7 OECD, Hrsg. Hip and knee replacement. In: Health at a Glance 2011: OECD Indicators: OECD Publishing; 2011. Im Internet (Stand 20.01.2022): http://dx.doi.org/10.1787/health_glance-2011-en
- 8 Bitzer EM, Grobe T, Neusser S. et al Barmer GEK Gesundheitsreport 2010. In: Schriftenreihe zur Gesundheitsanalyse. Sankt Augustin; 2010. Im Internet (Stand 20.01.2022): www.barmer.de/blob/38604/6dd4cc42fd1d4acc9aa9d8201bec2b75/data/gesundheitsreport-2010-pdf.pdf
- 9 Fransen M, McConnell S, Harmer Alison R. et al. Exercise for osteoarthritis of the knee. Cochrane Database of Systematic Reviews 2015;
- 10 Pisters MF, Veenhof C, Schellevis FG. et al. Exercise adherence improving long-term patient outcome in patients with osteoarthritis of the hip and/or knee. Arthritis Care Res (Hoboken) 2010; 62: 1087-1094
- 11 Fischer F, Aust V, Krämer A. eHealth: Hintergrund und Begriffsbestimmung. In: Fischer F, Krämer A. Hrsg. eHealth in Deutschland: Anforderungen und Potenziale innovativer Versorgungsstrukturen. Berlin: Springer Verlag; 2016
- 12 Schäfer AGM, Zalpour C, von Piekartz H. et al. The Efficacy of Electronic Health-Supported Home Exercise Interventions for Patients With Osteoarthritis of the Knee: Systematic Review. J Med Internet Res 2018; 20: e152
- 13 Granja C, Janssen W, Johansen MA. Factors Determining the Success and Failure of eHealth Interventions: Systematic Review of the Literature. J Med Internet Res 2018; 20: e10235
- 14 AWMF, Hrsg. S2k-Leitlinie. Gonarthrose. Berlin: AWMF; 2017. Im Internet (Stand 20.01.2022): www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/033-004l_S2k_Gonarthrose_2018-01_1-verlaengert.pdf
- 15 Royal Dutch Society for Physical Therapy, Hrsg. KNGF Guideline for Physical Therapy in patients with Osteoarthritis of the hip and knee. KNGF; 2018. Im Internet (Stand 20.01.2022): www.kngf2.nl/binaries/content/assets/kennisplatform/onbeveiligd/guidelines/artrose-heup-knie-2018-prl-en-toelichting-eng_def.pdf
- 16 Anwer S, Alghadir A, Brismee JM. Effect of Home Exercise Program in Patients With Knee Osteoarthritis: A Systematic Review and Meta-analysis. J Geriatr Phys Ther 2016; 39: 38-48
- 17 Ageberg E, Roos EM. Neuromuscular exercise as treatment of degenerative knee disease. Exercise and sport sciences reviews 2015; 43: 14-22
- 18 Felson DT. Osteoarthritis as a disease of mechanics. Osteoarthritis Cartilage 2013; 21: 10-15
- 19 Heldmann P, Schöttker-Königer T, Schäfer A. Cross-cultural Adaptation and Validity of the “Patient Specific Functional Scale”. Int J Health Prof 2015; 2: 73-82
- 20 Stucki G, Meier D, Stucki S. et al. Evaluation of a German version of WOMAC (Western Ontario and McMaster Universities) Arthrosis Index. Z Rheumatol 1996; 55: 40-49
- 21 Kazis LE, Selim A, Rogers W. et al. Dissemination of methods and results from the veterans health study: final comments and implications for future monitoring strategies within and outside the veterans healthcare system. J Amb Care Manage 2006; 29: 310-319
- 22 Dresing T, Pehl T. Praxisbuch Interview, Transkription und Analyse. Anleitungen und Regelsysteme für qualitativ Forschende. 6. Aufl.. Marburg: Eigenverlag; 2015
- 23 Field A. Discovering Statistics using SPSS. 5. Aufl.. London: Sage Publications; 2017
- 24 Mayring P, Brunner E. Qualitative Textanalyse – Qualitative Inhaltsanalyse. In: Flaker V, Schmid T. Hrsg. Von der Idee zur Forschungsarbeit. Forschen in Sozialarbeit und Sozialwissenschaft. Wien: Böhlau; 2006: 453-462
- 25 Vincent KR, Vincent HK. Resistance exercise for knee osteoarthritis. PM R 2012; 4: S45-S52
- 26 Tubach F. Evaluation of clinically relevant changes in patient reported outcomes in knee and hip osteoarthritis: the minimal clinically important improvement. Ann Rheum Diseases 2005; 64: 29-33
- 27 Anderson K, Burford O, Emmerton L. Mobile Health Apps to Facilitate Self-Care: A Qualitative Study of User Experiences. PLoS One 2016; 11: e0156164
- 28 Harder H, Holroyd P, Burkinshaw L. et al. A user-centred approach to developing bWell, a mobile app for arm and shoulder exercises after breast cancer treatment. J Cancer Surviv 2017; 11: 732-742
- 29 Danbjorg DB, Villadsen A, Gill E. et al. Usage of an Exercise App in the Care for People With Osteoarthritis: User-Driven Exploratory Study. JMIR Mhealth Uhealth 2018; 6: e11
- 30 Lambert TE, Harvey LA, Avdalis C. et al. An app with remote support achieves better adherence to home exercise programs than paper handouts in people with musculoskeletal conditions: a randomised trial. J Physiother 2017; 63: 161-167