Kardiologie up2date 2021; 17(03): 267-279
DOI: 10.1055/a-1383-1015
Chronische Herzinsuffizienz und Herzmuskelerkrankungen

Neue Therapiekonzepte der HfrEF

Amr Abdin
,
Jan Wintrich
,
Michael Böhm

Die Behandlung der chronischen Herzinsuffizienz (HI) hat sich in den letzten 30 Jahren deutlich verändert und zu einer Senkung der Mortalität und der Krankenhausaufnahme bei Patienten mit reduzierter Ejektionsfraktion (HFrEF) geführt. Diese Übersicht diskutiert geplante und laufende Studien, in denen der potenzielle Nutzen sowie unerwünschte Wirkungen alter und neuer pharmakologischer Interventionen untersucht werden.

Kernaussagen
  • Die Behandlung der chronischen HI hat sich in den letzten 30 Jahren signifikant verändert und zur Senkung der Mortalität und der Krankenhausaufenthaltsrate beigetragen, dennoch liegt die 5-Jahres-Mortalität bei > 50%.

  • Die Device-Therapie sowie die interventionelle Therapie der chronischen HI komplementieren die medikamentöse Therapie.

  • Bei Patienten, die mit neu aufgetretener HI oder dekompensierter chronischer HI hospitalisiert werden, kann die Einführung von ARNI, anstelle eines ACEi oder ARB, erwogen werden.

  • Es liegt nun mit den SGLT2-Inhibitoren für Patienten mit und ohne Diabetes eine neue Substanzklasse vor, welche die Mortalität und Hospitalisierung aufgrund von HI reduzieren kann.

  • Neben den ARNI und SGLT2-Inhibitoren sind neue medikamentöse Ansätze wie sGC- sowie Myosin-Aktivatoren vielversprechend.

  • BAT und CCM sind neue Optionen für symptomatische HI-Patienten mit schmalem QRS trotz optimaler leitliniengerechter medikamentöser Therapie. Die Auswahl eines Gerätes sollte individuell getroffen werden.

  • Die Katheterablation von VHF ist zur Behebung der LV-Dysfunktion bei VHF-Patienten empfohlen, wenn eine tachykardieinduzierte Kardiomyopathie wahrscheinlich ist.

  • Eine perkutane Edge-to-Edge-Mitralklappenreparatur sollte bei sorgfältig ausgewählten Patienten mit sekundärer MI in Betracht gezogen werden.



Publication History

Article published online:
14 September 2021

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Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Metra M, Teerlink JR. Heart failure. Lancet 2017; 390: 1981-1995
  • 2 Pellicori P, Khan MJ, Graham FJ. et al. New perspectives and future directions in the treatment of heart failure. Heart Fail Rev 2020; 25: 147-159
  • 3 Ponikowski P, Voors AA, Anker SD. et al. 2016 ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure: The Task Force for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure of the European Society of Cardiology (ESC) developed with the special contribution of the heart failure association (HFA) of the ESC. Eur Heart J 2016; 37: 2129-2200
  • 4 Berliner D, Hänselmann A, Bauersachs J. The treatment of heart failure with reduced ejection fraction. Dtsch Arztebl Int 2020; 117: 376-386
  • 5 Seferovic PM, Ponikowski P, Anker SD. et al. Clinical practice update on heart failure 2019: pharmacotherapy, procedures, devices andpatient management. An expert consensus meeting report of the Heart Failure Association of the European Society of Cardiology. Eur J Heart Fail 2019; 21: 1169-1186
  • 6 Velazquez EJ, Morrow DA, DeVore AD. et al. Angiotensin–Neprilysin inhibition in acute decompensated heart failure. N Engl J Med 2019; 380: 539-548
  • 7 Berliner D, Bauersachs J. New drugs: big changes in conservative heart failure therapy?. Eur J Cardiothorac Surg 2019; 55: i3-i10
  • 8 Böhm M, Young R, Jhund RS. et al. Systolic blood pressure, cardiovascular outcomes and efficacy and safety of sacubitril/valsartan (LCZ696) in patients with chronic heart failure and reduced ejection fraction: results from PARADIGM-HF. Eur Heart J 2017; 38: 1132-1143
  • 9 Anker SD, Kosiborod M, Zannad F. et al. Maintenance of serum potassium with sodium zirconium cyclosilicate (ZS-9) in heart failure patients: results from a phase 3 randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Eur J Heart Fail 2015; 17: 1050-1056
  • 10 Böhm M, Swedberg K, Komajda M. et al. Heart rate as a risk factor in chronic heart failure (SHIFT): the association between heart rate and outcomes in a randomised placebo-controlled trial. Lancet 2010; 376: 886-894
  • 11 Ponikowski P, Kirwan BA, Anker SD. et al. Ferric carboxymaltose for iron deficiency at discharge after acute heart failure: a multicentre, double-blind, randomised, controlled trial. Lancet 2020; 396: 1895-1904
  • 12 Anker SD, Butler J, Khan MS. et al. Conducting clinical trials in heart failure during (and after) the COVID-19 pandemic: An Expert Consensus Position Paper from the Heart Failure Association (HFA) of the European Society of Cardiology (ESC). Eur Heart J 2020; 41: 2109-2117
  • 13 McMurray JJV, Solomon SD, Inzucchi SE. et al. Dapagliflozin in patients with heart failure and reduced ejection fraction. N Engl J Med 2019; 381: 1995-2008
  • 14 Anker SD, Butler J, Filippatos G. et al. Effect of empagliflozin on cardiovascular and renal outcomes in patients with heart failure by baseline diabetes status – Results from the EMPEROR-Reduced Trial. Circulation 2021; 143: 337-349
  • 15 Petrie MC, Verma S, Docherty KF. et al. Effect of dapagliflozin on worsening heart failure and cardiovascular death in patients with heart failure with and without diabetes. JAMA 2020; 323: 1353-1368
  • 16 Bhatt DL, Szarek M, Steg PG. et al. Sotagliflozin in patients with diabetes and recent worsening heart failure. N Engl J Med 2021; 384: 117-128
  • 17 Stasch J-P, Pacher P, Evgenov OV. Soluble guanylate cyclase as an emerging therapeutic target in cardiopulmonary disease. Circulation 2011; 123: 2263-2273
  • 18 Armstrong PW, Pieske B, Anstrom KJ. et al. Vericiguat in patients with heart failure and reduced ejection fraction. N Engl J Med 2020; 382: 1883-1893
  • 19 Teerlink JR, Diaz R, Felker GM. et al. Omecamtiv mecarbil in chronic heart failure with reduced ejection fraction: GALACTIC-HF baseline characteristics and comparison with contemporary clinical trials. Eur J Heart Fail 2020; 22: 2160-2171
  • 20 Linhart M, Doltra A, Acosta J. et al. Ventricular arrhythmia risk is associated with myocardial scar but not with response to cardiac resynchronization therapy. Europace 2020; 22: 1391-1400
  • 21 Gras M, Bisson A, Bodin A. et al. Mortality and cardiac resynchronization therapy with or without defibrillation in primary prevention. Europace 2020; 22: 1224-1233
  • 22 Duncker D, Veltmann C. Device therapy in heart failure with reduced ejection fraction – cardiac resynchronization therapy and more. Herz 2018; 43: 415-422
  • 23 Zile MR, Lindenfeld JA, Weaver FA. et al. Baroreflex activation therapy in patients with heart failure with reduced ejection fraction. J Am Coll Cardiol 2020; 76: 1-13
  • 24 Pibarot P, Delgado V, Bax JJ. MITRA-FR vs. COAPT: lessons from two trials with diametrically opposed results. Eur Heart J Cardiovasc Imag 2019; 20: 620-624
  • 25 Benfari G, Antoine C, Miller WL. et al. Excess mortality associated with functional tricuspid regurgitation complicating heart failure with reduced ejection fraction. Circulation 2019; 140: 196-206
  • 26 Hindricks G, Potpara T, Dagres N. et al. 2020 ESC Guidelines for the diagnosis and management of atrial fibrillation developed in collaboration with the European Association for Cardio-Thoracic Surgery (EACTS): The Task Force for the diagnosis and management of atrial fibrillation of the European Society of Cardiology (ESC) Developed with the special contribution of the European Heart Rhythm Association (EHRA) of the ESC. Eur Heart J 2021; 42: 373-498
  • 27 Balla C, Cappato R. Atrial fibrillation ablation in heart failure. Eur Heart J 2020; 22: E50-E53
  • 28 Vaduganathan M, Claggett BL, Jhund PS. et al. Estimating lifetime benefits of comprehensive disease-modifying pharmacological therapies in patients with heart failure with reduced ejection fraction: a comparative analysis of three randomized controlled trials. Lancet 2020; 396: 121-128
  • 29 Halliday BP, Wassall R, Lota AS. et al. Withdrawal of pharmacological treatment for heart failure in patients with recovered dilated cardiomyopathy (TRED-HF): an open-label, pilot, randomised trial. Lancet 2019; 393: 61-73