Tierarztl Prax Ausg K Kleintiere Heimtiere 2020; 48(05): 313-320
DOI: 10.1055/a-1236-4542
Original Article

CT imaging features of the normal parathyroid gland in the dog

Computertomografisches Erscheinungsbild der physiologischen Parathyreoidea beim Hund
Esther Lautscham
1   Tierklinik Hofheim, Hofheim, Germany
,
Clea von Klopmann
1   Tierklinik Hofheim, Hofheim, Germany
,
Sebastian Schaub
2   Department of Veterinary Clinical Sciences, Clinic for Small Animals, Justus-Liebig-University Giessen, Germany
,
Christiane Stengel
1   Tierklinik Hofheim, Hofheim, Germany
,
Antje Hartmann
1   Tierklinik Hofheim, Hofheim, Germany
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Gegenstand und Ziel Ziel dieser prospektiven Pilotstudie war zu beurteilen, ob die physiologische Glandula parathyroidea beim Hund computertomografisch dargestellt werden kann, und eine Beschreibung ihres CT-Erscheinungsbildes zu geben.

Material und Methoden In die Studie wurden 25 Hunde aufgenommen, bei denen aufgrund von Erkrankungen im Halsbereich ohne Bezug zu Schild- oder Nebenschilddrüse ein CT-Scan erfolgte. Einschlusskriterium waren unauffällige Befunde bei der allgemeinen klinischen Untersuchung und der Blutuntersuchung (Blutbild und blutchemische Analyse). CT-Bilder vor und nach Kontrastmittelapplikation (30–45 Sekunden nach der Kontrastmittelinjektion, frühe venöse Phase) wurden mit einem 16-Schichten-Spiral-CT unter Verwendung eines Field of View von 18 cm, einer Schichtdicke von 1 mm und einer Matrix von 512 × 512 angefertigt. Zwei Radiologen begutachteten die CT-Aufnahmen unabhängig voneinander. Die Sichtbarkeit der Parathyreoidea wurde erfasst und die Interobserver-Reliabilität ermittelt. Bei den darstellbaren Nebenschilddrüsen wurden folgende Parameter bestimmt: Größe, Dichte (in Hounsfield Units [HU], vor und nach Kontrastmittelgabe), Dichte der Schilddrüse, Abgrenzung (exzellent, mäßig, schlecht).

Ergebnisse Nur 20 bzw. 25 Nebenschilddrüsen waren durch die beiden Untersucher erkennbar. Die Anzahl differierte zwischen Nativaufnahmen und Bildern nach Kontrastmittelgabe nicht. Die Interobserver-Reliabilität hinsichtlich der Erkennbarkeit war moderat (κ = 0,40). Für Länge, Breite und Höhe der Nebenschilddrüsen (Mittelwert ± Standardabweichung) ergaben sich 4,2 × 2,5 × 2,9 mm ± 1,3 × 0,8 × 1,0 mm. Die Dichte betrug 39,7 ± 20,6 HU vor und 103,1 ± 47,1 HU nach Kontrastmittelgabe. Damit stellten sich die Nebenschilddrüsen im Vergleich zur Schilddrüse (vor und nach Kontrastmittelgabe 166,7 ± 34,3 HU bzw. 234,0 ± 60,1 HU) hypoattenuierend dar.

Schlussfolgerung Diese Studie liefert die erste Beschreibung des CT-Erscheinungsbilds der angenommen physiologischen Nebenschilddrüse beim Hund. Die Sichtbarkeit des Organs war jedoch schlecht.

Klinische Relevanz Trotz der schlechten Visualisierung der Nebenschilddrüse im CT ist sie gelegentlich wahrnehmbar. Die ermittelten Dimensionen waren teilweise größer als bisher für sonografische Darstellung beschrieben, ohne dass die untersuchten Hunde erkennbare Symptome eines Hyperparathyreodismus aufwiesen. Eine computertomografisch sichtbare Nebenschilddrüse impliziert daher möglicherweise nicht unbedingt eine Erkrankung. Weitere Studien dazu sind notwendig.

Abstract

Objective Aim of our prospective pilot study was to assess the feasibility of computed tomography (CT) to visualize the normal parathyroid gland in dogs and provide a description of its CT appearance.

Material and methods A total of 25 dogs, which received CT imaging including the neck region for diseases unrelated to the thyroid or parathyroid glands, were enrolled. Inclusion criteria were a normal physical examination, an unremarkable complete blood count and serum chemistry profile. Pre and post contrast CT images were acquired using a 16-slice helical scanner with an 18 cm field of view, 1 mm slice thickness and a 512 × 512 matrix. Post contrast images were obtained 30–45 seconds following contrast medium injection (early venous phase). CT-images were independently reviewed by 2 radiologists. Visibility of the parathyroid gland was recorded and inter-observer agreement was calculated. For all visualized parathyroid glands the following parameters were assessed: size, density in Hounsfield units (HU) on pre and post contrast images, density of the thyroid gland and border definition (excellent, moderate, poor).

Results Only 20 respectively 25 parathyroid glands could be visualized by the 2 observers. The number did not vary between pre and post contrast images. The inter-observer agreement for the identification was fair (κ = 0.40). Length, width and height (mean ± standard deviation) of the parathyroid gland were 4.2 × 2.5 × 2.9 mm ± 1.3 × 0.8 × 1.0 mm. The density was 39.7 ± 20.6 HU on pre contrast images and 103.1 ± 47.1 HU on post contrast images, thus the organ was hypoattenuating compared to the thyroid gland on pre (166.7 ± 34.3 HU) and post contrast (234.0 ± 60.1 HU) images.

Conclusion This study offers the first description of the CT appearance of the presumed normal canine parathyroid gland. However, the overall visibility was poor.

Clinical relevance Despite the overall poor visibility of the parathyroid gland it was occasionally visible and its CT dimensions were larger as described for ultrasound in this group of dogs, which showed no clinical signs of hyperparathyroidism. Thus, visibility of the parathyroid gland on CT may not necessarily imply parathyroid disease. However, further research is necessary.

Supplementary material



Publication History

Received: 13 January 2019

Accepted: 14 July 2020

Article published online:
21 October 2020

© 2020. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • References

  • 1 Cha MJ, Lee MW, Cha Di. et al. Size Discrepancy Between Sonographic and Computed Tomographic/Magnetic Resonance Imaging Measurement of Hepatocellular Carcinoma. J Ultrasound Med 2013; 32: 1703-1709
  • 2 D’Anjou MA. Principles of Computed Tomography and Magnetic Resonance Imaging. In: Thrall DE. ed. Textbook of Veterinary Diagnostic Radiology. 7th ed.. St. Louis, Missouri: Elsevier Saunders; 2017: 71-95
  • 3 Feldman EC, Nelson RW. eds. Hypocalcemia and primary hypoparathyroidism. In: Canine and Feline Endocrinology and Reproduction. 3rd ed.. Philadelphia, Pa: Elsevier Science; 2004: 716-742
  • 4 Gear RN, Neiger R, Skelly BJ. et al. Primary Hyperparathyroidism in 29 dogs: diagnosis, treatment, outcome and associated renal failure. J Small Anim Pract 2005; 46: 10-16
  • 5 Guttin T, Know 4th VW, Diroff JS. Outcomes for dogs with primary hyperparathyroidism following treatment with percutaneous ultrasound-guided ethanol ablation of presumed functional parathyroid nodules: 27 cases (2008–2011). J Am Vet Med Assoc 2015; 247: 771-777
  • 6 Hullinger RL. The Endocrine System. In: Evans HE, de Lahunta A. eds. Millers Anatomy of the Dog. 4th ed.. St. Louis, Missouri: Elsevier Saunders; 2013: 406-427
  • 7 Jaakkola P, Hippeläinen M, Farin P. et al. Interobserver Variability in Measuring the Dimensions of the Abdominal Aorta: Comparison of Ultrasound and Computed Tomography. Eur J Vasc Endovasc Surg 1996; 12: 230-237
  • 8 Kettle AG, O’Doherty MJ. Parathyroid Imaging: How good is it and how should it be done?. Semin Nucl Med 2006; 36: 206-211
  • 9 Leffer AJ, Hostnik ET, Warry EE. et al. Comparison of computed tomography and ultrasound techniques for quantifying canine urinary bladder transitional cell carcinoma tumor volume. Vet Radiol Ultrasound 2018; 59 (06) 767-776
  • 10 Lell MM, Wildberger JE, Alkadhi H. et al. Evolution in Computed Tomography: The Battle for Speed and Dose. Invest Radiol 2015; 50: 629-644
  • 11 Liles SF, Linder KE, Cain B. et al. Ultrasonography of histologically normal parathyroid glands and thyroid lobules in normocalcemic dogs. Vet Radiol Ultrasound 2010; 51: 447-452
  • 12 Long CD, Goldstein RE, Hornof WJ. et al. Percutaneous ultrasound-guided chemical parathyroid ablation for treatment of primary hyperparathyroidism in dogs. J Am Vet Med Assoc 1999; 215: 217-221
  • 13 Lumacchi F, Zucchetta P, Marzola MC. et al. Advantages of combined technetium-99m-sestamibi scintigraphy and high-resolution ultrasonography in parathyroid localization: comparative study in 91 patients with primary hyperparathyroidism. Eur J Endocrinol 2000; 143: 755-760
  • 14 Matwichuk CL, Taylor SM, Daniel GB. et al. Double-phase parathyroid scintigraphy in dogs using technetium-99M-sestamibi. Vet Radiol Ultrasound 2000; 41: 461-469
  • 15 Martiarena B, Kogovsek N, Salerni H. et al. Reference values of parathyroid hormone and vitamin D hormone by chemiluminescent automated assay. Revista MVZ Córdoba 2015; 20 (02) 4572-4580
  • 16 Mellanby RJ. Calcium, Phosphorus. In: Ettinger SJ, Feldmann EC, Cote E. eds. Textbook of Veterinary Internal Medicine. 8th ed.. St. Louis, Missouri: Elsevier Saunders; 2017: 275-279
  • 17 Neelis DA, Mattoon JS, Nyland TG. Neck. In: Mattoon JS, Nyland TG. eds. Small Animal Diagnostic Ultrasound. 3 rd ed.. St. Louis, Missouri: Elsevier Saunders; 2015: 155-187
  • 18 Pelc NJ. Recent and Future Directions in CT Imaging. Ann Biomed Eng 2014; 42 (02) 260-268
  • 19 Reusch CE, Tomsa K, Zimmer C. et al. Ultrasonography of the parathyroid glands as an aid of differentiation of acute and chronic renal failure in dogs. J Am Vet Med Assoc 2000; 217: 1849-1852
  • 20 Rasor L, Pollard R, Feldman EC. Retrospective Evaluation of Three Treatment Methods for Primary Hyperparathyroidism in Dogs. J Am Anim Hosp Assoc 2007; 43 (02) 70-77
  • 21 Singh K, Jacobsen BK, Solberg S. et al. The Difference Between Ultrasound and Computed Tomography (CT) Measurements of aortic diameter increases with aortic diameter: analysis of axial images of abdominal aortic and common iliac artery diameter in normal and aneurysmal aortas. The Tromsø Study, 1994–1995. Eur J Vasc Endovasc Surg 2004; 28: 158-167
  • 22 Skelly BJ. Primary Hyperparathyroidism. In: Ettinger SJ, Feldmann EC, Cote E. eds. Textbook of Veterinary Internal Medicine. 8th ed.. St. Louis, Missouri: Elsevier Saunders; 2017: 1715-1727
  • 23 Taemans O, Schwarz T, Duchateau L. et al. Computed tomographic features of the normal canine thyroid gland. Vet Radiol Ultrasound 2008; 49: 13-19
  • 24 Wisner ER, Pennick D, Biller DS. et al. High-Resolution parathyroid sonography. Vet Radiol Ultrasound 1997; 38: 462-466
  • 25 Zwingenberger A, Taeymans O. Neck. In: Pennick D, D’Anjou MA. eds. Atlas of Small Animal Ultrasonography. 2nd ed.. New York: John Wiley & Sons; 2015: 55-80