RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/a-1213-6491
Diagnostik erhöhter Leberwerte in der hausärztlichen Versorgung – Eine Befragung zu Voraussetzungen, Vorgehen und erlebten Herausforderungen von Allgemeinmedizinern
Evaluation of abnormal liver chemistries in primary care – A survey on the prerequisites, procedure and challenges faced by general practitionersZusammenfassung
Hintergrund In der hausärztlichen Versorgung treten Leberwerterhöhungen als häufiger Zufallsbefund auf. Neben der Beachtung von Symptomen ist für eine effektive Abklärung entscheidend, welche Leberwerte als Indikatoren einbezogen und wann Patienten zur weiterführenden Diagnostik überwiesen werden. Ebenso kommt es auf eine geregelte Zusammenarbeit zwischen Haus- und Fachärzten an. Bislang fehlt es für den deutschsprachigen Raum an belastbaren Erkenntnissen über das Vorgehen und erlebte Herausforderungen von Hausärzten, wenn es um die Abklärung (unklarer) Leberwerterhöhungen geht.
Methodik Im Zuge einer schriftlichen Befragung, die auf mehreren Vorstudien basiert, wurden zwischen Oktober 2019 und März 2020 insgesamt 2701 Hausärzte in Hessen und Baden-Württemberg zum Vorgehen bei Leberwerterhöhungen befragt. Neben der deskriptiven Analyse erfolgte eine Faktorenanalyse.
Ergebnisse Die Ergebnisse zeigen für die Hausarztmedizin verschiedene Herausforderungen und Problematiken. Hinsichtlich der Beachtung von Warnzeichen sowie mit Blick auf die herangezogenen leberassoziierten Laborparameter sind stark unterschiedliche Cluster hausärztlichen Vorgehens auszumachen. Im Fall erhöhter Leberwerte präferiert eine Mehrheit der Befragten ein kontrolliertes Zuwarten (59 %), allerdings machen Hausärzte im Alltag oft von direkten Überweisungen zu Spezialisten Gebrauch (66 %). In der Zusammenarbeit mit gastroenterologischen Fachärzten bestehen aus hausärztlicher Sicht diverse Schnittstellenprobleme.
Diskussion Es erscheint sinnvoll, Maßnahmen zu ergreifen, die zu einer verstärkten Professionalisierung und Vereinheitlichung der hausärztlichen Diagnostik beitragen und die Zusammenarbeit mit gastroenterologischen Spezialisten besser strukturieren. Dazu zählen etwa ein breiteres Angebot von Schulungs- und Fortbildungsformaten, die Entwicklung eines validierten Diagnose- und Behandlungspfads (v. a. Früherkennung von Patienten mit erhöhtem Risiko für eine Leberfibrose oder Leberzirrhose) oder die feste Verankerung einer leberwertassoziierten Blutuntersuchung im Rahmen des Check-ups. Der Entwicklung einer fundierten hausarztbasierten Leitlinie zur Erkennung und zum Umgang mit erhöhten Leberwerten sollte nachgegangen werden.
Abstract
Introduction In primary care, abnormal liver chemistries are often being diagnosed unintentionally. In addition to paying attention to symptoms, it is crucial for an effective clarification which liver values are taken into account as indicators and when patients are referred for further diagnostics. It is also important to have a functioning collaboration between GPs and specialists. To date, there are hardly any current findings about the procedure and the challenges experienced by GPs in German-speaking countries when it comes to clarifying increased liver values.
Methods In the course of a survey based on several preliminary studies, a total of 2,701 GPs in Hesse and Baden-Württemberg were interviewed between October 2019 and March 2020. The focus was on behavior and strategies with regard to the clarification of elevated liver values. In addition to the descriptive analysis, a factor analysis was performed.
Results The results show various challenges and problems that primary care is confronted with in everyday practice. There are very different clusters with regard to paying attention to warning signs as well as liver values that are being analyzed in the course of a liver function test. In the case of increased liver values, 59 % of the physicians surveyed generally prefer a controlled waiting. Nevertheless, many GPs refer patients with elevated liver values directly to gastroenterological specialists (66 %). The doctors surveyed experience various interface problems in working with gastroenterological specialists.
Discussion It seems sensible to take measures that contribute to greater professionalization and standardization of primary care diagnostics and to a more structured cooperation with gastroenterological specialists. These include, for example, a broader range of training and further education formats, the development of a validated diagnostic pathway for classifying and evaluating elevated liver enzymes (especially early detection of patients at increased risk for liver fibrosis or liver cirrhosis) or the establishment of a liver function screening as part of the general medical check-up. The development of a GP-based guideline for dealing with increased liver values should be followed up.
Publikationsverlauf
Eingereicht: 18. Mai 2020
Angenommen: 06. Juli 2020
Artikel online veröffentlicht:
24. August 2020
© 2022. The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution-NonDerivative-NonCommercial License, permitting copying and reproduction so long as the original work is given appropriate credit. Contents may not be used for commecial purposes, or adapted, remixed, transformed or built upon. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/)
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Lobstein S, Kaiser T, Liebert U. et al Prevalence, aetiology and associated co-morbidities of elevated aminotransferases in a german cohort of orthopaedic surgery patients. Z Gastroenterol 2008; 46: 415-420 DOI: 10.1055/s-2008-1027157.
- 2 Schattenberg J, Wild P, Zeller T. et al Prävalenz erhöhter GPT- und gGT-Werte und assoziierte Risikofaktoren – eine Querschnittsanalyse von 5000 Teilnehmern der Gutenberg Herz Studie. Z Gastroenterol 2011; 49: P5_30 DOI: 10.1055/s-0030-1269736.
- 3 Baumeister SE, Volzke H. et al Impact of fatty liver disease on health care utilization and costs in a general population: a 5-year observation. Gastroenterology 2008; 134: 85-94 DOI: 10.1053/j.gastro.2007.10.024.
- 4 Keitel V, vom Dahl S, Häussinger D. Sekundäre Ursachen der Fettleber – Neues zur Pathogenese, rationalen Diagnostik und Therapie. Dtsch Med Wochenschr 2020; 145: 140-145 DOI: 10.1055/a-0965-9648.
- 5 Ruhl CE, Everhart JE. Elevated serum alanine aminotransferase and gamma-glutamyltransferase and mortality in the United States population. Gastroenterology 2009; 136: 477-85.e11 DOI: 10.1053/j.gastro.2008.10.052.
- 6 Tae HL, Kim WR, Benson JT. et al Serum aminotransferase activity and tality risk in a United States community. Hepatology 2008; 47: 880-887 DOI: 10.1002/hep.22090.
- 7 Fulks M, Stout R, Dolan V. Using liver enzymes as screening tests to predict mortality risk. Journal of insurance medicine 2008; 3-4: 191-203
- 8 Koehler E, Sanna D, Hansen B. et al. Serum liver enzymes are associated with all-cause mortality in an elderly population. Liver international 2014; 2: 296-304
- 9 Kunutsor S, Apekey T, Seddoh D. et al. Liver enzymes and risk of all-cause mortality in general populations. Int J Epidemiol 2014; 1: 187-201
- 10 Pratt D, Kaplan M. Evaluation of abnormal liver-enzyme results in asymptomatic patients. N Engl J Med 2000; 342: 1266-1271 DOI: 10.1056/NEJM200004273421707.
- 11 Green R, Flamm S. AGA technical review on the evaluation of liver chemistry tests. Gastroenterology 2002; 4: 1367-1384 DOI: 10.1053/gast.2002.36061.
- 12 Chadwick A, Marks M. Low yield of unselected testing in patients with acutely abnormal liver function tests. JRSM open 2016; 1: 2054270415611309 DOI: 10.1177/2054270415611309.
- 13 Lawrence S. Friedman. Approach to the patient with abnormal liver biochemical and funstion tests. Im Internet (Stand: 01.07.2020): https://www.uptodate.com/contents/approach-to-the-patient-with-abnormal-liver-biochemical-and-function-tests
- 14 Bahr M. Abklärung erhöhter Leberwerte. Dtsch Med Wochenschr 2013; 138: 131-148 DOI: 10.1055/s-0032-1327255.
- 15 Neumaier J. Erhöhte Leberwerte. Der Hausarzt 2017; 8: 61-62
- 16 Zimmermann HW, Tacke F, Kroy D. et al. Gastroenterologie: Erhöhte Leberwerte – was nun?. Dtsch Arztebl 2016; 113: A-1104
- 17 Ebner H, Schuchmann M. Erhöhte Leberwerte. Wann harmlos, wann kritisch?. Der Allgemeinarzt 2019; 41: 24-28
- 18 Töx U. Rationelle Diagnostik bei erhöhten Leberwerten. Med Welt 2009; 60: 121-127
- 19 Bettinger D, Thimme R. Praktisches Vorgehen bei Erstdiagnose einer Leberzirrhose. Dtsch Med Wochenschr 2019; 144: 1251-1258 DOI: 10.1055/a-0753-6021.
- 20 Jepsen P, Ott P, Andersen PK. et al Clinical course of alcoholic liver cirrhosis: a Danish population-based cohort study. Hepatology 2010; 51: 1675-1682 DOI: 10.1002/hep.23500.
- 21 Blachier M, Leleu H, Peck-Radosavljevic M. et al The burden of liver disease in Europe: a review of available epidemiological data. J Hepatol 2013; 58: 593-608 DOI: 10.1016/j.jhep.2012.12.005.
- 22 Wedemeyer H, Hofmann WP, Lueth S. et al ALT screening for chronic liver diseases: Scrutinizing the evidence. Z Gastroenterol 2010; 48: 46-55 DOI: 10.1055/s-0028-1109980.
- 23 Wiegand J, Berg T. The etiology, diagnosis and prevention of liver cirrhosis: part 1 of a series on liver cirrhosis. Dtsch Arzteblatt Int 2013; 110: 85-91 DOI: 10.3238/arztebl.2013.0085.
- 24 Dufour JF, Greten TF, Raymond E. et al Clinical Practice Guidelines EASL – EORTC Clinical Practice Guidelines: Management of hepatocellular carcinoma. European Organisation for Research and Treatment of Cancer. J Hepatol 2012; 56: 908-943 DOI: 10.1016/j.jhep.2011.12.001.
- 25 Chang T, Liaw Y, Wu S. et al Long-Term Entecavir Therapy Results in the Reversal of Fibrosis/Cirrhosis and Continued Histological Improvement in Patients with Chronic Hepatitis B. Hepatology 2010; 52: 886-893 DOI: 10.1002/hep.23785.
- 26 Zoutendijk R, Reijnders JGP, Zoulim F. et al Virological response to entecavir is associated h a better clinical outcome in chronic hepatitis B patients with cirrhosis. Gut 2013; 62: 760 DOI: 10.1136/gutjnl-2012-302024.
- 27 Garcia-Tsao G, Sanyal AJ, Grace ND. et al Prevention and management of gastroesophageal varices and variceal hemorrhage in cirrhosis. Hepatology 2007; 46: 922-938 DOI: 10.1002/hep.21907.
- 28 Colombo M. Screening and diagnosis of hepatocellular carcinoma. Liver Int 2009; 29 (212) 143-147 DOI: 10.1111/j.1478-3231.2008.01938.x.
- 29 Fromm S. Faktorenanalyse. In: Baur N, Fromm S. Hrsg. Datenanalyse mit SPSS für Fortgeschrittene. Ein Arbeitsbuch. Wiesbaden: Springer; 2008: 314-344
- 30 Jansky M, Mattlinger C, Nguyen-Tat M. et al Abklärung von Leberwerterhöhungen in der hausärztlichen Praxis – Versorgungsrealität in Deutschland. Deut Med Wochenschr 2018; 143: 34-41 DOI: 10.1055/s-0043-122251.
- 31 Ärzte Zeitung. Gamma-GT. Schlechtes Zeichen, aber nicht für die Leber. Im Internet (Stand: 01.07.2020): https://www.aerztezeitung.de/Medizin/Schlechtes-Zeichen-aber-nicht-fuer-die-Leber-265985.html
- 32 Jansky M, Wangler J, Nguyen-Tat M. et al Abklärung erhöhter Leberwerte – Wie erleben gastroenterologische Fachärzte die Zusammenarbeit mit Hausärzten?. Z Allg Med 2018; 94: 494-499 DOI: 10.3238/zfa.2018.0494-0499.
- 33 Spoont M, Greer N, Su J. et al Rural vs. Urban Ambulatory Health Care: A Systematic Review (2011). Im Internet (Stand: 18.05.2020): https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21735564
- 34 Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Angebot ambulanter ärztlicher Versorgung – Entwicklung im städtischen und ländlichen Raum. Im Internet (Stand: 01.07.2020): www.gbe-bund.de
- 35 Furger P, Schaufelberger M. Algorithmen quick für den Hausarzt. Flussdiagramme zu Differentialdiagnose und Befundabklärung. Stuttgart: Thieme; 2011
- 36 American Gastroenterological Association. Medical position statement: evaluation of liver chemistry tests. Gastroenterology 2002; 123: 1364-1366 DOI: 10.1053/gast.2002.36060.
- 37 Giannini EG, Testa R, Savarino V. Liver enzyme alteration: a guide for clinicians. CMAJ 2005; 172: 367-379 DOI: 10.1503/cmaj.1040752.
- 38 Green RM, Flamm S. AGA technical review on the evaluation of liver chemistry tests. Gastroenterology 2002; 123: 1367-1384 DOI: 10.1053/gast.2002.36061.
- 39 Clark JM, Brancati FL, Diehl AM. The prevalence and etiology of elevated aminotransferase levels in the United States. Am J Gastroenterol 2003; 98: 960-967 DOI: 10.1111/j.1572-0241.2003.07486.x.
- 40 Holstege A. Erhöhte Leberwerte. Dtsch med Wochenschr 2016; 141: 1640-1646 DOI: 10.1055/s-0042-100041.