Dtsch Med Wochenschr 2021; 146(03): 176-180
DOI: 10.1055/a-1198-3814
Klinischer Fortschritt
Nephrologie

Hyponatriämie – Ursachen, Diagnostik und Therapie

Hyponatremia – causes, diagnostic evaluation and treatment
Ralph Kettritz
Nephrologie und Internistische Intensivmedizin, Charité-Universitätsmedizin Berlin und Experimental and Clinical Research Center (ECRC) Berlin-Buch
› Author Affiliations

Was ist neu?

Hyponatriämie und klinische Symptome Neuere Untersuchungen veranschaulichen das breite Spektrum der klinischen Hyponatriämie-assoziierten Symptome und weisen auf erhebliche kognitive Einschränkungen bei bereits milder Hyponatriämie hin.

Hyponatriämie und ihre Ursachen Eine genomweite Assoziationsstudie (GWAS) identifizierte bei Patienten mit Thiazid-induzierter Hyponatriämie ADH-unabhängige „loss-of-function“-Mutationen, die zu einer verminderten Aktivität des Prostaglandin-Transporters im Sammelrohr der Nieren führen. Diese genetische Prädisposition verstärkt die Aquaporin-2-Expression und begünstigt die Wasserrückresorption. Auch andere Medikamente wie Fluconazol können ADH-unabhängige Wirkungen auf AQP2 und die Wasserrückresorption entfalten.

Akute vs. chronische Hyponatriämie und Korrekturgeschwindigkeit Etwa 25–50 % der Hyponatriämie-Patienten erfahren eine Überkorrektur mit zu schnellem Anstieg des Serum-Na+. Die Bestimmung von Urin-Osmolarität und freier Wasser-Clearance kann helfen Überkorrekturen zu vermeiden.

Aktuelle Studien Neben etablierten SIADH-Therapien wie Flüssigkeitsrestriktion, hyperosmolaren Salzinfusionen und Harnstoffgabe wird gegenwärtig der Wert von SGLT2-Inhibitoren zur Behandlung von Patienten mit Hyponatriämie untersucht.

Abstract

Intact osmoregulation prevents osmotic gradients thereby limiting cell swelling and shrinking. Hyponatremia is a state of an osmole-free water excess compared to the amounts of solutes and clinical management of hyponatremic patients requires pathophysiology-oriented approaches to select appropriate treatments. Clinicians need to assess the patient’s volume status to differentiate hyponatremia with volume depletion, expansion or normovolemia, respectively. In addition, work-up includes differentiation between acute and chronic and asymptomatic and symptomatic hyponatremia. Estimation of free water-clearance helps predicting Serum-Na+ changes and is important to prevent overcorrection of hyponatremia. Water restriction, hypertonic salt, urea, V2-receptor-blockers and recently sodium glucose cotransporter 2 (SGLT2) inhibitors were employed to treat patients with hyponatremia.



Publication History

Article published online:
29 January 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Nigro N, Winzeler B, Suter-Widmer I. et al Symptoms and characteristics of individuals with profound hyponatremia: a prospective multicenter observational study. J Am Geriatr Soc 2015; 63: 470-475 . doi:10.1111/jgs.13325
  • 2 Nowak KL, Yaffe K, Orwoll ES. et al Serum Sodium and Cognition in Older Community-Dwelling Men. Clin J Am Soc Nephrol 2018; 13: 366-374 . doi:10.2215/CJN.07400717
  • 3 Lippi G, South AM, Henry BM. Electrolyte imbalances in patients with severe coronavirus disease 2019 (COVID-19). Ann Clin Biochem 2020; 57: 262-265 . doi:10.1177/0004563220922255
  • 4 Ware JS, Wain LV, Channavajjhala SK. et al Phenotypic and pharmacogenetic evaluation of patients with thiazide-induced hyponatremia. J Clin Invest 2017; 127: 3367-3374 . doi:10.1172/JCI89812
  • 5 Vukicevic T, Hinze C, Baltzer S. et al Fluconazole Increases Osmotic Water Transport in Renal Collecting Duct through Effects on Aquaporin-2 Trafficking. J Am Soc Nephrol 2019; 30: 795-810 . doi:10.1681/ASN.2018060668
  • 6 George JC, Zafar W, Bucaloiu ID. et al Risk Factors and Outcomes of Rapid Correction of Severe Hyponatremia. Clin J Am Soc Nephrol 2018; 13: 984-992 . doi:10.2215/CJN.13061117
  • 7 Morris JH, Bohm NM, Nemecek BD. et al Rapidity of Correction of Hyponatremia Due to Syndrome of Inappropriate Secretion of Antidiuretic Hormone Following Tolvaptan. Am J Kidney Dis 2018; 71: 772-782 . doi:10.1053/j.ajkd.2017.12.002
  • 8 Berl T, Rastegar A. A patient with severe hyponatremia and hypokalemia: osmotic demyelination following potassium repletion. Am J Kidney Dis 2010; 55: 742-748 . doi:10.1053/j.ajkd.2009.12.024
  • 9 Rondon-Berrios H, Tandukar S, Mor MK. et al Urea for the Treatment of Hyponatremia. Clin J Am Soc Nephrol 2018; 13: 1627-1632 . doi:10.2215/CJN.04020318
  • 10 Vandergheynst F, Gankam Kengne F, Decaux G. Vasopressin Antagonists. N Engl J Med 2015; 373: 980-981 . doi:10.1056/NEJMc1508385
  • 11 Refardt J, Imber C, Sailer CO. et al A Randomized Trial of Empagliflozin to Increase Plasma Sodium Levels in Patients with the Syndrome of Inappropriate Antidiuresis. J Am Soc Nephrol 2020; 31: 615-624 . doi:10.1681/ASN.2019090944