Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin 2020; 30(05): 257-270
DOI: 10.1055/a-1161-4504
CME-Fortbildung

Rehabilitation bei Herzinsuffizienz

Rehabilitation in Heart Failure
R.K. Reibis
,
A. Schlitt
,
E.H. Langheim
,
M. Guha
,
M. Halle
,
A. Boscheri
,
C. Hegeler-Molkewehrum
,
H. Völler

Die Herzinsuffizienz führt jährlich in Deutschland zu Behandlungskosten in Höhe von >5 Mrd. Euro. Die weltweite Prävalenz soll in den nächsten 15 Jahren um 25% zunehmen, und es ist mit einem Anstieg der Krankheitskosten um über 200% zu rechnen. Gründe sind u.a. die Zunahme kostenintensiver Prozeduren und die Abnahme der Krankenhausmortalität. Durch das multimodale Programm der Rehabilitation kann dieser Kreislauf unterbrochen werden.

Abstract

Heart failure patients (HF-rEF, HF-pEF or in combination) represent a relevant proportion of patients in cardiological rehabilitation facilities. They require a multimodal therapy concept due to the impaired systolic and/or diastolic ventricular function, the risk of malignant arrhythmias and the cardiac implantable electrical devices (CIED). In addition to guideline-based pharmacotherapy, individualized training therapy and psychosocial support play a key role in the rehabilitation of heart failure patients. Professional reintegration is determined by hemodynamic stability, cognitive performance, job requirements and job security, especially for CIED carriers. The suitability for driving is mainly determined in individual decisions and depends, among other things, on the left ventricular ejection fraction, the hemodynamic stability and the arrhythmia-free interval.



Publikationsverlauf

Artikel online veröffentlicht:
14. Oktober 2020

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