Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-1156-8899
Nicht-invasive Hirnstimulation als Behandlungsverfahren bei Essstörungen – ein narrativer Überblick
Non-Invasive Brain Stimulation in the Treatment of Eating Disorders – A Narrative Review Funding Deutsche Forschungsgemeinschaft (GI 878/4-1)Zusammenfassung
Ziel Therapieerfolge in der Essstörungsbehandlung sind oft eingeschränkt und nicht nachhaltig. Daher besteht weiterhin großer Bedarf an der Weiterentwicklung von vorliegenden Behandlungsangeboten und innovativen Therapieansätzen. Nicht-invasive Hirnstimulation (NIHS) ist ein innovativer Ansatz, der bei Patientinnen mit Essstörungen (ES) seit kurzem eingesetzt wird. Der vorliegende Artikel gibt einen narrativen Überblick über die am häufigsten eingesetzten Stimulationsverfahren sowie die aktuelle Studienlage bezüglich ihrer Wirksamkeit in der Behandlung.
Methodik Wir haben eine Literaturrecherche in der PubMed-Datenbank zu dem Thema NIHS bei ES durchgeführt und dabei 32 relevante Artikel identifiziert. Nur 9 dieser Artikel beschreiben empirische Studien an Patientinnen mit ES.
Ergebnisse Die Studien wurden an Patientinnen mit verschiedenen ES-Diagnosen, mit unterschiedlichen Behandlungszielen, unterschiedlichen Stimulationstechniken und Unterschieden in Häufigkeit, Dauer und Intensität der Stimulation durchgeführt. Einige, aber nicht alle Studien weisen auf Verbesserungen in den jeweils untersuchten ES-Symptomen, z. B. der Reduktion des Verlangens nach Nahrung, des restriktiven Essverhaltens und ES-bezogener Kognitionen hin.
Diskussion Es liegen nur wenige Studien vor, die den Einsatz von NIHS bei ES beschreiben. Die Studienlage ist sehr heterogen. Insgesamt sprechen die Befunde dafür, dass NIHS einen vielversprechenden Behandlungsansatz für ES darstellt.
Abstract
Objective Treatment success in many patients with eating disorders (ED) is not substantial and sustainable. Therefore, there is an urgent need for the advancement of existing treatment approaches and novel innovative interventions. Non-invasive brain stimulation (NIBS) is such an innovative approach which has recently been introduced to the treatment of ED patients. This article is a narrative review concerning the most frequently used brain stimulation techniques in ED and the current evidence concerning the efficacy of treatment.
Methods We conducted a literature search in the PubMed database concerning the topic NIBS in ED and identified 32 relevant articles. Only 9 of these articles described empirical studies in patients with ED.
Results The studies were conducted in patients with different ED diagnoses, regarding different treatment targets, used different stimulation techniques and showed differences in frequency, duration and intensity of the stimulation. Some, but not all of these studies suggest ameliorations of ED symptoms, e. g. reduction of food craving, restrictive eating and ED-related cognitions.
Discussion Evidence is scarce and heterogeneous, but overall, the evidence suggests that NIBS is a promising treatment approach in ED.
Publication History
Received: 05 November 2019
Accepted: 08 April 2020
Article published online:
09 June 2020
© Georg Thieme Verlag KG
Stuttgart · New York
-
Literatur
- 1 Schaumberg K, Welch E, Breithaupt L. et al. The Science Behind the Academy for Eating Disordersʼ Nine Truths About Eating Disorders. Eur Eat Disord Rev 2017; 25: 432-450
- 2 Zipfel S, Giel KE, Bulik CM. et al. Anorexia nervosa: aetiology, assessment, and treatment. Lancet Psychiatry 2015; 2: 1099-1111
- 3 Deutsche Gesellschaft für Essstörungen (DGESS), Deutsche Gesellschaft für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie (DGKJP), Deutsche Gesellschaft für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie (DGPM) et al. eds. S-3 Leitlinie Diagnostik und Therapie der Essstörungen 2018; Springer: Berlin
- 4 Plewnia C, Schroeder PA, Wolkenstein L. Targeting the biased brain: non-invasive brain stimulation to ameliorate cognitive control. Lancet Psychiatry 2015; 2: 351-356
- 5 Brevet-Aeby C, Brunelin J, Iceta S. et al. Prefrontal cortex and impulsivity: Interest of noninvasive brain stimulation. Neurosci Biobehav Rev 2016; 71: 112-134
- 6 Jauregui-Lobera I, Martinez-Quinones JV. Neuromodulation in eating disorders and obesity: a promising way of treatment?. Neuropsychiatr Dis Treat 2018; 14: 2817-2835
- 7 Val-Laillet D, Aarts E, Weber B. et al. Neuroimaging and neuromodulation approaches to study eating behavior and prevent and treat eating disorders and obesity. Neuroimage Clin 2015; 8: 1-31
- 8 McClelland J, Bozhilova N, Campbell I. et al. A systematic review of the effects of neuromodulation on eating and body weight: evidence from human and animal studies. Eur Eat Disord Rev 2013; 21: 436-455
- 9 George MS, Aston-Jones G. Noninvasive techniques for probing neurocircuitry and treating illness: vagus nerve stimulation (VNS), transcranial magnetic stimulation (TMS) and transcranial direct current stimulation (tDCS). Neuropsychopharmacology 2010; 35: 301-316
- 10 Tracy DK, David AS. Clinical neuromodulation in psychiatry: the state of the art or an art in a state?. BJ Psych Advances 2015; 21: 396-404
- 11 Lewis PM, Thomson RH, Rosenfeld JV. et al. Brain Neuromodulation Techniques: A Review. Neuroscientist 2016; 22: 406-421
- 12 Hall PA, Vincent CM, Burhan AM. Non-invasive brain stimulation for food cravings, consumption, and disorders of eating: A review of methods, findings and controversies. Appetite 2018; 124: 78-88
- 13 Van den Eynde F, Guillaume S, Broadbent H. et al. Repetitive transcranial magnetic stimulation in anorexia nervosa: a pilot study. Eur Psychiatry 2013; 28: 98-101
- 14 McClelland J, Kekic M, Bozhilova N. et al. A Randomised Controlled Trial of Neuronavigated Repetitive Transcranial Magnetic Stimulation (rTMS) in Anorexia Nervosa. PLoS One 2016; 11: e0148606
- 15 Costanzo F, Menghini D, Maritato A. et al. New Treatment Perspectives in Adolescents With Anorexia Nervosa: The Efficacy of Non-invasive Brain-Directed Treatment. Front Behav Neurosci 2018; 12: 133
- 16 Van den Eynde F, Claudino AM, Mogg A. et al. Repetitive transcranial magnetic stimulation reduces cue-induced food craving in bulimic disorders. Biol Psychiatry 2010; 67: 793-795
- 17 Kekic M, McClelland J, Bartholdy S. et al. Single-Session Transcranial Direct Current Stimulation Temporarily Improves Symptoms, Mood, and Self-Regulatory Control in Bulimia Nervosa: A Randomised Controlled Trial. PLoS One 2017; 12: e0167606
- 18 Guillaume S, Gay A, Jaussent I. et al. Improving decision-making and cognitive impulse control in bulimia nervosa by rTMS: An ancillary randomized controlled study. Int J Eat Disord 2018; 51: 1103-1106
- 19 Gay A, Jaussent I, Sigaud T. et al. A Lack of Clinical Effect of High-frequency rTMS to Dorsolateral Prefrontal Cortex on Bulimic Symptoms: A Randomised, Double-blind Trial. Eur Eat Disord Rev 2016; 24: 474-481
- 20 Burgess EE, Sylvester MD, Morse KE. et al. Effects of transcranial direct current stimulation (tDCS) on binge eating disorder. Int J Eat Disord 2016; 49: 930-936
- 21 Mattavelli G, Gallucci A, Schiena G. et al. Transcranial direct current stimulation modulates implicit attitudes towards food in eating disorders. Int J Eat Disord 2019; 52: 576-581