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DOI: 10.1055/a-0996-8406
Soziokulturell sensible Prävention und Gesundheitsförderung. Entwicklung eines theoretischen Rahmenmodells und Ergebnisse einer Befragung unter Bewegungsförderungsprojekten.
Socio-Culturally Sensitive Disease Prevention and Health Promotion: Development of a Theoretical Framework and Results of a Survey of Physical Activity Promotion Projects.Zusammenfassung
Ziel der Studie Entwicklung eines Rahmenmodells für soziokulturell sensible Prävention und Gesundheitsförderung und Analyse von Maßnahmen zur soziokulturell sensiblen Gestaltung in Bewegungsförderungsprojekten, die sich an Menschen mit Migrationshintergrund richten.
Methodik Basierend auf 9 Expert_inneninterviews und einem Rapid Review in den Datenbanken PubMed und PsycInfo wurden Maßnahmen und Domänen von soziokultureller Sensibilität in der Prävention und Gesundheitsförderung sowie deren Effektivität identifiziert. Die Domänen bildeten die Grundlage für eine Befragung von Ansprechpersonen von Bewegungsförderungsprojekten, die in der Datenbank „Gesundheitliche Chancengleichheit“ gelistet waren und Menschen mit Migrationshintergrund als Zielgruppe angegeben hatten.
Ergebnisse Es wurden 5 Domänen der soziokulturell sensiblen Anpassung von Präventionsangeboten identifiziert (äußerliche Anpassung, evidenzbezogene Anpassung, sprachliche Anpassung, einbeziehende Anpassung und soziokulturelle Anpassung der Tiefenstruktur). Die Nutzung von mehreren Anpassungsstrategien scheint die Wirksamkeit von Präventionsmaßnahmen zu erhöhen. Von den 48 kontaktierten Ansprechpersonen nahmen 29 an der Befragung teil. Fast alle Befragten gaben an, Maßnahmen aus 4 der 5 Domänen einzusetzen. Eine evidenzbezogene Anpassung erfolgte vergleichsweise selten.
Schlussfolgerungen Das erarbeitete Rahmenmodell kann sowohl zur Planung als auch für die Evaluation von Präventionsmaßnahmen verwendet werden, die sich an Menschen mit Migrationshintergrund richten. Die Befragung zeigt, wie soziokulturelle Sensibilität durch vielfältige Maßnahmen in der Bewegungsförderung verbessert werden kann.
Abstract
Objective To develop a framework for socio-culturally sensitive disease prevention and health promotion and to assess which components of socio-cultural appropriateness are used in physical activity projects targeting migrants.
Methods Based on 9 expert interviews and a rapid review in PubMed and PsycInfo, we identified domains and strategies of socio-cultural sensitivity for disease prevention and health promotion. The domains were used as a basis for a survey of physical activity projects targeting migrants as listed in a national project data base (“Gesundheitliche Chancengleichheit”).
Results We identified 5 domains for socio-cultural adaptation of prevention programs (peripheral, evidential, linguistic, constituent-involving and socio-cultural strategies). Using multiple strategies seems to increase the efficacy of the interventions. Of the 48 contacted projects, 29 participated in the survey. Almost all projects used strategies from 4 of the 5 domains. Evidential strategies were used to a lesser extent.
Conclusions The developed framework can be used for both, planning and evaluating prevention programs targeting migrants. The project survey shows how socio-cultural appropriateness can be improved through a variety of strategies.
Schlüsselwörter
Prävention - Gesundheitsförderung - Körperliche Aktivität - Migration - Soziokulturelle SensibilitätKey words
Prevention - Migration - Socio-cultural appropriateness - Health promotion - Physical activityErgänzendes Material
- (Appendix S1) finden Sie online unter https://doi.org/10.1055/a-0996-8406
- Ergänzendes Material
Publikationsverlauf
Artikel online veröffentlicht:
10. Dezember 2019
© 2019. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
- 1 Kohls M. Sterberisiken von Migranten. Bundesgesundheitsblatt – Gesundheitsforschung – Gesundheitsschutz 2015; 58: 519-526
- 2 Makarova N, Brand T, Brunings-Kuppe C. et al. Comparative analysis of premature mortality among urban immigrants in Bremen, Germany: a retrospective register-based linkage study. BMJ Open 2016; 6: e007875
- 3 Statistisches Bundesamt. Migration und Integration: Indikatoren 2005-2016. Wiesbaden: Statistisches Bundesamt; 2017
- 4 Brand T, Kleer D, Samkange-Zeeb F. et al. Prevention among migrants : Participation, migrant sensitive strategies and programme characteristics. Bundesgesundheitsbl 2015; 58: 584-592
- 5 Klein J, von dem Knesebeck O. Inequalities in health care utilization among migrants and non-migrants in Germany: a systematic review. Int J Equity Health 2018; 17: 160
- 6 Razum O, Spallek J. Addressing health-related interventions to immigrants: migrant-specific or diversity-sensitive?. Int J Public Health 2014; 59: 893-895
- 7 Khangura S, Konnyu K, Cushman R. et al. Evidence summaries: the evolution of a rapid review approach. Systematic reviews 2012; 1: 10
- 8 Brand T, Gencer H, Samkange-Zeeb F. et al. Literatur- und Datenbankrecherche zu Gesundheitsförderungs- und Präventionsansätzen bei Menschen mit Migrationshintergrund und Auswertung der vorliegenden Evidenz: Ergebnisbericht. In: Berlin: GKV-Spitzenverband; 2017
- 9 Resnicow K, Baranowski T, Ahluwalia JS. et al. Cultural sensitivity in public health: defined and demystified. Ethn Dis 1999; 9: 10-21
- 10 Kreuter MW, Lukwago SN, Bucholtz RD. et al. Achieving cultural appropriateness in health promotion programs: targeted and tailored approaches. Health Educ Behav 2003; 30: 133-146
- 11 Netto G, Bhopal R, Lederle N. et al. How can health promotion interventions be adapted for minority ethnic communities? Five principles for guiding the development of behavioural interventions. Health Promot Int 2010; 25: 248-257
- 12 Davidson EM, Liu JJ, Bhopal R. et al. Behavior change interventions to improve the health of racial and ethnic minority populations: a tool kit of adaptation approaches. Milbank Q 2013; 91: 811-851
- 13 Lofton S, Julion WA, McNaughton DB. et al. A Systematic Review of Literature on Culturally Adapted Obesity Prevention Interventions for African American Youth. J Sch Nurs 2016; 32: 32-46
- 14 Lagisetty PA, Priyadarshini S, Terrell S. et al. Culturally Targeted Strategies for Diabetes Prevention in Minority Population. Diabetes Educ 2017; 43: 54-77
- 15 Mosdol A, Lidal IB, Straumann GH. et al. Targeted mass media interventions promoting healthy behaviours to reduce risk of non-communicable diseases in adult, ethnic minorities. The Cochrane database of systematic reviews 2017; 2 Cd011683
- 16 Liu J, Davidson E, Bhopal R. et al. Adapting health promotion interventions to meet the needs of ethnic minority groups: mixed-methods evidence synthesis. Health Technol Assess 2012; 16: 1-469
- 17 Bledsoe KL. Effectiveness of drug prevention programs designed for adolescents of color: A meta-analysis. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering 2003; 63: 4414
- 18 Nierkens V, Hartman MA, Nicolaou M. et al. Effectiveness of cultural adaptations of interventions aimed at smoking cessation, diet, and/or physical activity in ethnic minorities. a systematic review. PLoS One 2013; 8: e73373
- 19 Gould GS, McEwen A, Watters T. et al. Should anti-tobacco media messages be culturally targeted for Indigenous populations? A systematic review and narrative synthesis. Tobacco Control: An International Journal 2013; 22: 1-10
- 20 Babamoto KS, Sey KA, Camilleri AJ. et al. Improving diabetes care and health measures among hispanics using community health workers: results from a randomized controlled trial. Health Educ Behav 2009; 36: 113-126
- 21 Romeike K, Lechner L, de Vries H. et al. Development of a computer-tailored nutrition and physical activity intervention for lower-educated women of Dutch, Turkish and Moroccan origin using content matching and ethnic identity tailoring. BMC public health 2016; 16: 924
- 22 van der Veen YJ, van Empelen P, de Zwart O. et al. Cultural tailoring to promote hepatitis B screening in Turkish Dutch: a randomized control study. Health promotion international 2014; 29: 692-704