Zentralbl Chir 2020; 145(01): 89-98
DOI: 10.1055/a-0934-7806
Sonstige – Thoraxchirurgie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Expertenempfehlung zur Anwendung der hyperthermen intrathorakalen Chemotherapie (HITOC) in Deutschland

Expert Recommendation for the Implementation of Hyperthermic Intrathoracic Chemotherapy (HITOC) in Germany
Michael Ried
1   Abteilung für Thoraxchirurgie, Universitätsklinikum Regensburg, Deutschland
,
Martin Eichhorn
2   Chirurgische Abteilung, Thoraxklinik am Universitätsklinikum Heidelberg, Deutschland
,
Hauke Winter
2   Chirurgische Abteilung, Thoraxklinik am Universitätsklinikum Heidelberg, Deutschland
,
Uwe Grützner
3   Thoraxchirurgisches Zentrum München, Klinikum der Universität München, Deutschland
,
Michael Lindner
4   Asklepios Fachkliniken München-Gauting, Klinikum der Universität München, Thoraxchirurgisches Zentrum München, Deutschland
,
Rudolf A. Hatz
3   Thoraxchirurgisches Zentrum München, Klinikum der Universität München, Deutschland
,
Benedikt Haager
5   Klinik für Thoraxchirurgie, Universitätsklinikum Freiburg, Deutschland
,
Bernward Passlick
5   Klinik für Thoraxchirurgie, Universitätsklinikum Freiburg, Deutschland
,
Thomas Galetin
6   Lungenklinik, Lehrstuhl für Thoraxchirurgie, Private Universität Witten Herdecke, Kliniken der Stadt Köln gGmbH, Deutschland
,
Alberto Lopez-Pastorini
6   Lungenklinik, Lehrstuhl für Thoraxchirurgie, Private Universität Witten Herdecke, Kliniken der Stadt Köln gGmbH, Deutschland
,
Erich Stoelben
6   Lungenklinik, Lehrstuhl für Thoraxchirurgie, Private Universität Witten Herdecke, Kliniken der Stadt Köln gGmbH, Deutschland
,
Hans-Stefan Hofmann
1   Abteilung für Thoraxchirurgie, Universitätsklinikum Regensburg, Deutschland
7   KH Barmherzige Brüder Regensburg, Klinik für Thoraxchirurgie, Deutschland
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
10. Juli 2019 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Die hypertherme intrathorakale Chemotherapie (HITOC) wird bereits seit einigen Jahren in mehreren thoraxchirurgischen Kliniken angewendet. Diese Expertenempfehlung soll nun basierend auf der klinischen Erfahrung und der vorhandenen Literatur grundlegende Empfehlungen für eine standardisierte Durchführung der HITOC liefern.

Material und Methode Im Zeitraum von Oktober bis Dezember 2018 wurden Empfehlungen zur Anwendung der HITOC in Deutschland durch eine Gruppe von Experten aus 5 thoraxchirurgischen Kliniken erarbeitet. Die Auswahl der Experten mit den meisten Operationen mit HITOC erfolgte anhand einer deutschlandweiten HITOC-Umfrage aus dem Jahr 2017. Die Empfehlungen basieren auf den klinischen Erfahrungen sowie wissenschaftlichen Arbeiten bzw. Daten der einzelnen Kliniken und einer aktuellen Literaturrecherche zur HITOC.

Ergebnis Die Empfehlungen wurden durch alle 5 teilnehmenden Kliniken in einer Konsensusumfrage bewertet. Hieraus ergaben sich 6 Schwerpunkte mit insgesamt 17 Empfehlungen. Bei jeder Empfehlung wurde eine Konsensstärke in Prozent berechnet. Eine 100%ige Konsensstärke wurde bei der Nomenklatur (HITOC), der technischen Durchführung, dem Chemotherapeutikum, dem perioperativen Management, den Schutzmaßnahmen und den Indikationen erreicht. Als Basis-Chemotherapeutikum für die HITOC wird von allen Experten Cisplatin empfohlen, da hier die meisten klinischen Erfahrungen und Daten vorliegen. Die Dosierung von Cisplatin wird in mg/m2 Körperoberfläche (KOF) angegeben und sollte zwischen 150 und 175 mg/m2 KOF betragen. Die zusätzliche Angabe des Perfusionsvolumens (ca. 4 – 5 l) scheint für den intrathorakalen Konzentrationsgradienten eine Rolle zu spielen und sollte mit beachtet werden.

Schlussfolgerung Diese Expertenempfehlungen zeigen eine standardisierte und einheitliche Durchführung der HITOC. Hierdurch sollen postoperative Komplikationen durch die HITOC vermindert und eine bessere Vergleichbarkeit der Ergebnisse ermöglicht werden.

Abstract

Introduction During the last few years, hyperthermic intrathoracic chemotherapy (HITOC) has been performed in several departments for thoracic surgery in Germany. The objective of this expert recommendation is to provide elementary recommendations for a standardised HITOC treatment, which are based on clinical experiences and research data.

Methods Between October and December 2018, a group of experts for thoracic surgery in five departments of thoracic surgery developed recommendations for the HITOC procedure in Germany. These experts were selected by the latest national survey for HITOC and had the most clinical experience with HITOC. All recommendations are based on clinical experience, the expertsʼ research data and recent literature.

Results All recommendations were evaluated by all participating departments in one consensus survey. Finally, a total of six main conclusions including a total of 17 recommendations were developed. For each recommendation, the strength of the consensus is presented in percentages. 100% agreement was established for nomenclature, technique, the chemotherapeutic agent, the perioperative management, the safety measures and the indications for HITOC. All experts recommended cisplatin as the first choice chemotherapeutic agent for HITOC. The dosage of cisplatin is specified in mg/m2 body surface area (BSA) and should be between 150 and 175 mg/m2 BSA. The volume of the perfusion fluid (approximately 4 – 5 l) seems to play a role for the concentration gradient of cisplatin and should therefore also be taken into account.

Conclusions These expert recommendations provide a standardised and consistent implementation of the HITOC procedure. On this basis, postoperative complications associated to HITOC should be reduced and comparison of the results should be improved.

 
  • Literatur

  • 1 Hofmann HS, Wiebe K. Cytoreductive surgery and hyperthermic intrathoracic chemotherapy perfusion. Chirurg 2010; 81: 557-562 doi:10.1007/s00104-010-1926-2
  • 2 De Bree E, van Ruth S, Baas P. et al. Cytoreductive surgery and intraoperative hyperthermic intrathoracic chemotherapy in patients with malignant pleural mesothelioma or pleural metastases of thymoma. Chest 2002; 121: 480-487
  • 3 Van Ruth S, Baas P, Haas R. et al. Cytoreductive surgery combined with intraoperative hyperthermic intrathoracic chemotherapy for stage I malignant pleural mesothelioma. Ann Surg Oncol 2003; 10: 176-182
  • 4 Ried M, Potzger T, Braune N. et al. Cytoreductive surgery and hyperthermic intrathoracic chemotherapy perfusion for malignant pleural tumors: perioperative management and clinical experience. Eur J Cardiothorac Surg 2012; 43: 801-807 doi:10.1093/ejcts/ezs418
  • 5 Markowiak T, Hofmann HS, Ried M. Intraoperative hypertherme intrathorakale Chemotherapie. Aktueller Stand. Z Herz-Thorax-Gefäßchir 2019; 33: 15-19
  • 6 Richards WG, Zellos L, Bueno R. et al. Phase I to II study of pleurectomy/decortication and intraoperative intracavitary hyperthermic cisplatin lavage for mesothelioma. J Clin Oncol 2006; 24: 1561-1567
  • 7 Zellos L, Richards WG, Capalbo L. et al. A phase I study of extrapleural pneumonectomy and intracavitary intraoperative hyperthermic cisplatin with amifostine cytoprotection for malignant mesothelioma. J Thorac Cardiovasc Surg 2009; 137: 453-458 doi:10.1016/j.jtcvs.2008.07.055
  • 8 Tillemann TR, Richards WG, Zellos L. et al. Extrapleural pneumonectomy followed by intracavitary intraoperative hyperthermic cisplatin with pharmacologic cytoprotection for treatment of malignant pleural mesothelioma: a phase II prospective study. J Thorac Cardiovasc Surg 2009; 138: 405-411 doi:10.1016/j.jtcvs.2009.02.046
  • 9 Sugarbaker DJ, Gill RR, Yeap BY. et al. Hyperthermic intraoperative pleural cisplatin chemotherapy extends interval to recurrence and survival among low-risk patients with malignant pleural mesothelioma undergoing surgical macroscopic complete resection. J Thorac Cardiovasc Surg 2013; 145: 955-963 doi:10.1016/j.jtcvs.2012.12.037
  • 10 Burt BM, Richards WG, Lee HS. et al. A phase I trial of surgical resection and intraoperative hyperthermic cisplatin and gemcitabine for pleural mesothelioma. J Thorac Oncol 2018; 13: 1400-1409 doi:10.1016/j.jtho.2018.04.032
  • 11 Ried M, Hofmann HS, Dienemann H. et al. [Implementation of hyperthermic intrathoracic chemotherapy (HITHOC) in Germany]. Zentralbl Chir 2018; 143: 301-306 doi:10.1055/a-0573-2419
  • 12 Refaely Y, Simansky DA, Paley M. et al. Resection and perfusion thermochemotherapy: a new approach for the treatment of thymic malignancies with pleural spread. Ann Thorac Surg 2001; 72: 366-370
  • 13 Yellin A, Simansky DA, Ben-Avi R. et al. Resection and heated pleural chemoperfusion in patients with thymic epithelial malignant disease and pleural spread: A single-institution experience. J Thorac Cardiovasc Surg 2013; 145: 83-89 doi:10.1016/j.jtcvs.2012.10.013
  • 14 Yu L, Jing Y, Ma S. et al. Cytoreductive surgery combined with hyperthermic intrapleural chemotherapy to treat thymoma or thymic carcinoma with pleural dissemination. Onco Targets Ther 2013; 6: 517-521 doi:10.2147/OTT.S41347
  • 15 Ried M, Neu R, Schalke B. et al. [Radical pleurectomy and hyperthermic intrathoracic chemotherapy for treatment of thymoma with pleural spread]. Zentralbl Chir 2013; 138: 52-57 doi:10.1055/s-0033-1350869
  • 16 Ambrogi MC, Korasidis S, Lucchi M. et al. Pleural recurrence of thymoma: surgical resection followed by hyperthermic intrathoracic perfusion chemotherapy. Eur J Cardiothorac Surg 2016; 49: 321-326 doi:10.1093/ejcts/ezv039
  • 17 Bertoglio P, Ambrogi MC, Chella A. et al. Is less also better? A single-institution experience on treatment of early stage Malignant Pleural Mesothelioma. Eur J Surg Oncol 2017; 43: 1365-1371 doi:10.1016/j.ejso.2017.02.010
  • 18 Maury JM, Girard N, Tabutin M. et al. Intra-Thoracic Chemo-Hyperthermia for pleural recurrence of thymoma. Lung Cancer 2017; 108: 1-6 doi:10.1016/j.lungcan.2017.02.014
  • 19 Ambrogi MC, Bertoglio P, Aprile V. et al. Diaphragm and lung-preserving surgery with hyperthermic chemotherapy for malignant pleural mesothelioma: a 10-year experience. J Thorac Cardiovasc Surg 2018; 155: 1857-1866.e2 doi:10.1016/j.jtcvs.2017.10.070
  • 20 Zhao ZY, Zhao SS, Ren M. et al. Effect of hyperthermic intrathoracic chemotherapy on the malignant pleural mesothelioma: a systematic review and meta-analysis. Oncotarget 2017; 8: 100640-100647 doi:10.18632/oncotarget.22062
  • 21 Atkins D, Best D, Briss PA. et al. Grading quality of evidence and strength of recommendations. BMJ 2004; 328: 1490-1498
  • 22 Rusch V, Saltz L, Venkatraman E. et al. A phase II trial of pleurectomy/decortication followed by intrapleural and systemic chemotherapy for malignant pleural mesothelioma. J Clin Oncol 1994; 12: 1156-1163
  • 23 Ried M, Potzger T, Braune N. et al. Local and systemic exposure of cisplatin during hyperthermic intrathoracic chemotherapy perfusion after pleurectomy and decortication for treatment of pleural malignancies. J Surg Oncol 2013; 107: 735-740 doi:10.1002/jso.23321
  • 24 Ried M, Lehle K, Neu R. et al. Assessment of cisplatin concentration and depth of penetration in human lung tissue after hyperthermic exposure. Eur J Cardiothorac Surg 2015; 47: 563-566 doi:10.1093/ejcts/ezu217
  • 25 Ishibashi H, Kobayashi M, Takasaki C. et al. Interim results of pleurectomy/decortication and intraoperative intrapleural hyperthermic cisplatin perfusion for patients with malignant pleural mesothelioma intolerable to extrapleural pneumonectomy. Gen Thorac Cardiovasc Surg 2015; 63: 395-400 doi:10.1007/s11748-015-0535-x
  • 26 Migliore M, Calvo D, Criscione A. et al. Cytoreductive surgery and hyperthermic intrapleural chemotherapy for malignant pleural diseases: preliminary experience. Future Oncol 2015; 11: 47-52 doi:10.2217/fon.15.286
  • 27 Rice D, Rusch V, Pass H. et al. Recommendations for uniform definitions of surgical techniques for malignant pleural mesothelioma: a consensus report of the international association for the study of lung cancer international staging committee and the international mesothelioma interest group. J Thorac Oncol 2011; 6: 1304-1312 doi:10.1097/JTO.0b013e3182208e3f
  • 28 Treasure T, Lang-Lazdunski L, Waller D. et al. Extra-pleural pneumonectomy versus no extra-pleural pneumonectomy for patients with malignant pleural mesothelioma: clinical outcomes of the Mesothelioma and Radical Surgery (MARS) randomised feasibility study. Lancet Oncol 2011; 12: 763-772 doi:10.1016/S1470-2045(11)70149-8
  • 29 Rusch V, Baldini EH, Bueno R. et al. The role of surgical cytoreduction in the treatment of malignant pleural mesothelioma: meeting summary of the International Mesothelioma Interest Group Congress, September 11–14, 2012, Boston, Mass. J Thorac Cardiovasc Surg 2013; 145: 909-910 doi:10.1016/j.jtcvs.2013.01.039
  • 30 Matsuzaki Y, Shibata K, Yoshioka M. et al. Intrapleural perfusion hyperthermo-chemotherapy for malignant pleural dissemination and effusion. Ann Thorac Surg 1995; 59: 127-131
  • 31 Lerza R, Esposito M, Vannozzi M. et al. High doses of intrapleural cisplatin in a case of malignant pleural mesothelioma. Clinical observations and pharmacokinetic analyses. Cancer 1994; 73: 79-84
  • 32 Ratto GB, Civalleri D, Esposito M. et al. Pleural space perfusion with cisplatin in the multimodality treatment of malignant mesothelioma: a feasibility and pharmacokinetic study. J Thorac Cardiovasc Surg 1999; 117: 759-765
  • 33 Matsuzaki Y, Tomita M, Shimizu T. et al. Induction of apoptosis by intrapleural perfusion hyperthermo-chemotherapy for malignant pleural mesothelioma. Ann Thorac Cardiovasc Surg 2008; 14: 161-165
  • 34 Zhou H, Wu W, Tang X. et al. Effect of hyperthermic intrathoracic chemotherapy (HITHOC) on the malignant pleural effusion: a systematic review and meta-analysis. Medicine (Baltimore) 2017; 96: e5532 doi:10.1097/MD.0000000000005532
  • 35 Bogliolo GV, Lerza R, Bottino GB. et al. Regional pharmacokinetic selectivity of intrapleural cisplatin. Eur J Cancer 1991; 27: 839-842
  • 36 Cameron RB, Hou D. Intraoperative hyperthermic chemotherapy perfusion for malignant pleural mesothelioma: an in vitro evaluation. J Thorac Cardiovasc Surg 2013; 145: 496-504 doi:10.1016/j.jtcvs.2012.10.042
  • 37 Cregan IL, Dharmarajan AM, Fox SA. Mechanisms of cisplatin-induced cell death in malignant mesothelioma cells: role of inhibitor of apoptosis proteins (IAPs) and caspases. Int J Oncol 2013; 42: 444-452 doi:10.3892/ijo.2012.1715
  • 38 Rusch VW, Niedzwiecki D, Tao Y. et al. Intrapleural cisplatin and mitomycin for malignant mesothelioma following pleurectomy: pharmacokinetic studies. J Clin Oncol 1992; 10: 1001-1006
  • 39 Luzzi L, Franchi F, Dapoto A. et al. Hyperthermic intrathoracic chemotherapy after extended pleurectomy and decortication for malignant pleura mesothelioma: an observational study on outcome and microcirculatory changes. J Thorac Dis 2018; 10 (Suppl. 02) S228-S236 doi:10.21037/jtd.2018.01.10
  • 40 Brücher BL, Piso P, Verwaal V. et al. Peritoneal carcinomatosis: cytoreductive surgery and HIPEC–overview and basics. Cancer Invest 2012; 30: 209-224 doi:10.3109/07357907.2012.654871
  • 41 Sugarbaker DJ, Bueno R, Krasna MJ, Mentzer SJ, Zellos L. Adult Chest Surgery. The McGraw-Hill Companies, Inc.; 2009: 885-890
  • 42 Schenk KE, Schierl R, Angele M. et al. Cisplatin and oxaliplatin surface contamination in intensive care units (ICUs) and hospital wards during attendance of HIPEC patients. Int Arch Occup Environ Health 2016; 89: 991-996 doi:10.1007/s00420-016-1137-3
  • 43 Kyriazanos I, Kalles V, Stefanopoulos A. et al. Operating personnel safety during the administration of Hyperthermic Intraperitoneal Chemotherapy (HIPEC). Surg Oncol 2016; 25: 308-314 doi:10.1016/j.suronc.2016.06.001