TumorDiagn u Ther 2019; 40(05): 308-315
DOI: 10.1055/a-0900-2440
Thieme Onkologie aktuell
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Palliative Sedierung – trotz Leitlinien ein schwieriger Entscheidungsprozess

Palliative Sedation – Despite Guidelines a Difficult Process of Decisions
Martin Kamprad
St. Elisabeth-Krankenhaus Leipzig, Klinik für Innere Medizin II, Gastroenterologie/Palliativmedizin
,
Ute Helm
St. Elisabeth-Krankenhaus Leipzig, Klinik für Innere Medizin II, Gastroenterologie/Palliativmedizin
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Publication Date:
28 May 2019 (online)

Die palliative Sedierungstherapie (PST) ist eine adäquate Therapie für Patienten mit unheilbaren Erkrankungen, therapierefraktären Symptomen, kurzfristig infauster Prognose und schwerster Leidenssituation. Was sind nun gesicherte Indikationen, welche Sedierungsform ist wann zu wählen, und wo beginnt die Sterbehilfe? Viele Herausforderungen für palliativmedizinische Teams! Hier sind unsere Erfahrungen zu diesem Thema.

Abstract

A distinction needs to be made between intermediate and continuous sedation as well as between minimal, moderate and deep sedation. To gain ethical acceptance it is crucial that for palliative sedation (PS) minimally required doses are administered to decrease suffering. Intermittent PS is used for decreasing physical symptoms, whereas deep continuous PS is used to minimize intolerable suffering or psychological symptoms. Precise medical indication and education of patient and relatives are pre-requirements to any PS. Midazolam is often applied for PS. Each PS requires frequent monitoring and personal assistance.