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DOI: 10.1055/a-0880-5237
Ein Feedbacksystem eignet sich zum Training der Basismaßnahmen der Reanimation
Ergebnisse der Interpretation eines feedbackbasierten Trainings in der Ausbildung von NotfallsanitäternA Feedback System Suitable for the Paramedic-Training of the Basic Reanimation SkillsResults of the Interpretation of a Feedback-Based Training in the Education of ParamedicsPublication History
Publication Date:
24 April 2019 (online)
Zusammenfassung
Der Herz-Kreislauf-Stillstand soll innerklinisch und präklinisch standardisiert nach aktuellen Leitlinien versorgt werden. Die Umsetzung der Leitlinien und der Qualität der jeweiligen Skills scheint heterogen zu sein und bedarf des kontinuierlichen Trainings für Laienhelfer und für medizinisches Fachpersonal. Die feedbackgestützte Thoraxkompression rückt aktuell nicht nur in der Lehre, sondern auch in der Anwendung am Patienten in den Fokus. Anhand von 2 gleich stark eingeteilten Gruppen mit jeweils 21 Probanden wurden 3 Messungen durchgeführt. Es fanden 2 Teammessungen anhand eines CPR-Szenarios und eine Einzelmessung mit den Schwerpunkten CPR, Kompression und Beatmung statt. Insgesamt wurden jeweils 19 Fertigkeiten gemessen und ausgewertet. Vor jeder Messung trainierte die Interventionsgruppe zusätzlich an dem RQI-System (Resuscitation Quality Improvement Program®) Die Standardgruppe nahm ausschließlich an dem herkömmlich geplanten Unterricht zusammen mit der Interventionsgruppe teil. In der Systematik von Unterschiedshypothesen wurden die Mittelwerte entweder mit dem t-Test oder mit dem Whitney-U-Test auf Signifikanz getestet (p < 0,05). In der 1. Messung zeigten sich keine signifikanten Mittelwertunterschiede. In der 2. und 3. Messung konnten vor allem bei den die Kompression betreffenden Fertigkeiten signifikante Unterschiede zugunsten der Interventionsgruppe gemessen werden. Während der Ausbildung eingesetzte Feedbacksysteme können die Reanimationsfertigkeiten in der Trainingssituation gegenüber herkömmlichen Trainings verbessern.
Abstract
Cardiac arrest, in any setting, should be treated following current standardised guideline. The implementation of these guidelines, as well as the quality of the particular skills seem to be heterogeneous and demand continuous training for both laypeople and healthcare professionals. Chest compressions with feedback systems are increasingly being used not only in education, but also in the patient setting. Data was gathered by creating two equally distributed groups, each consisting of 21 subjects. In each team, CPR, compression and ventilation performance was assessed, followed by a third assessment, measuring individual performance with a focus on compressions and ventilation. In total, 19 skills were assessed and evaluated. Both groups completed regular resuscitation training, with the intervention group receiving additional training following the RQI-System prior to being assessed. In the classification of differential hypothesis, the measures in mean value were tested for significance by either t-test or by Whitney-U-test. In the first assessment, there was no evidence of significant difference in mean value. In the second and third assessments, the intervention group showed significantly improved skills around compression. Feedback systems used during training can improve resuscitation skills in comparison to conventional training.
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Literatur
- 1 Greif R, Lockey AS, Conaghan P. et al. Ausbildung und Implementierung der Reanimation. Notf Rett Med 2015; 18: 1016-1034 doi:10.1007/s10049-015-0092-y
- 2 Lukas R-P, Bohn A, Möllhoff T. et al. Laienreanimation – Reanimation als Schulfach: „Was Hänschen nicht lernt …“. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2013; 48: 552-557 doi:10.1055/s-0033-1355236
- 3 Müller AS, Comploi M, Hötzel J. et al. Praktische Fertigkeiten von Schulkindern nach videogestütztem Reanimationstraining. Notf Rett Med 2016; 19: 582-590 doi:10.1007/s10049-016-0174-5
- 4 Böttiger BW, Baubin M, Mauri R. et al. Leitlinien zur Reanimation 2015 des European Resuscitation Council. Notf Rett Med 2015; 18: 649-650 doi:10.1007/s10049-015-0111-z
- 5 Andersen PO, Jensen MK, Lippert A. et al. Identifying non-technical skills and barriers for improvement of teamwork in cardiac arrest teams. Resuscitation 2010; 81: 695-702 doi:10.1016/j.resuscitation.2010.01.024
- 6 Flin R, Patey R, Glavin R. et al. Anaesthetistsʼ non-technical skills. Br J Anaesth 2010; 105: 38-44 doi:10.1093/bja/aeq134
- 7 Lukas RP, Van Aken H, Engel P. et al. Echtzeit-Feedback-Systeme zur Verbesserung der Reanimationsqualität. Anaesthesist 2011; 60: 653-660 doi:10.1007/s00101-011-1909-9
- 8 Kramer-Johansen J, Myklebust H, Wik L. et al. Quality of out-of-hospital cardiopulmonary resuscitation with real time automated feedback: A prospective interventional study. Resuscitation 2006; 71: 283-292 doi:10.1016/j.resuscitation.2006.05.011
- 9 Van de Voorde P, Monsieurs KG, Perkins GD. et al. Looking over the wall: Using a Haddon Matrix to guide public policy making on the problem of sudden cardiac arrest. Resuscitation 2014; 85: 602-605 doi:10.1016/j.resuscitation.2014.01.032
- 10 Yeung J, Perkins G. AP008 A randomised controlled trial of prompt and feedback devices and its impact on quality of chest compressions in Immediate Life Support (ILS) training. Resuscitation 2011; 82: S11 doi:10.1016/S0300-9572(11)70043-0
- 11 [Anonym] Abstracts WATN 2009. 5. Treffen der wissenschaftlich tätigen Arbeitsgruppender Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin im Bereich Notfallmedizin. Notf Rett Med 2009; 12: 1-17 doi:10.1007/s10049-009-1153-x
- 12 Gude P, Lukas RP, Weber TP. et al. Einfluss von Unterstützungssystemen bei der Reanimation: eine prospektive Simulationsstudie zur Untersuchung von Metronom und Echtzeit-Feedback. Notarzt 2016; 32: 271-276 doi:10.1055/s-0042-110688
- 13 McDonald CH, Heggie J, Jones CM. et al. Rescuer fatigue under the 2010 ERC guidelines, and its effect on cardiopulmonary resuscitation (CPR) performance. Emerg Med J 2013; 30: 623-627 doi:10.1136/emermed-2012-201610
- 14 Meaney PA, Bobrow BJ, Mancini ME. et al. Cardiopulmonary Resuscitation Quality: Improving Cardiac Resuscitation Outcomes Both Inside and Outside the Hospital. A Consensus Statement From the American Heart Association. Circulation 2013; 128: 417-435 doi:10.1161/CIR.0b013e31829d8654
- 15 Perkins GD, Jacobs IG, Nadkarni VM. et al. Cardiac arrest and cardiopulmonary resuscitation outcome reports: update of the Utstein Resuscitation Registry Templates for Out-of-Hospital Cardiac Arrest: a statement for healthcare professionals from a task force of the International Liaison Committee on Resuscitation (American Heart Association, European Resuscitation Council, Australian and New Zealand Council on Resuscitation, Heart and Stroke Foundation of Canada, InterAmerican Heart Foundation, Resuscitation Council of Southern Africa, Resuscitation Council of Asia); and the American Heart Association Emergency Cardiovascular Care Committee and the Council on Cardiopulmonary, Critical Care, Perioperative and Resuscitation. Circulation 2015; 132: 1286-1300 doi:10.1161/cir.0000000000000144
- 16 Lukas RP, Sengelhoff C, Döpker S. et al. Thoraxkompressionsqualität. Anaesthesist 2010; 59: 135-139 doi:10.1007/s00101-009-1671-4
- 17 Sugerman NT, Edelson DP, Leary M. et al. Rescuer fatigue during actual in-hospital cardiopulmonary resuscitation with audiovisual feedback: a prospective multicenter study. Resuscitation 2009; 80: 981-984 doi:10.1016/j.resuscitation.2009.06.002
- 18 Kirkbright S, Finn J, Tohira H. et al. Audiovisual feedback device use by health care professionals during CPR: A systematic review and meta-analysis of randomised and non-randomised trials. Resuscitation 2014; 85: 460-471 doi:10.1016/j.resuscitation.2013.12.012
- 19 Patocka C, Khan F, Dubrovsky AS. et al. Pediatric resuscitation training-instruction all at once or spaced over time?. Resuscitation 2015; 88: 6-11 doi:10.1016/j.resuscitation.2014.12.003