CC BY-NC-ND 4.0 · Psychiatr Prax 2019; 46(06): 317-323
DOI: 10.1055/a-0880-1804
Originalarbeit
Owner and Copyright © Georg Thieme Verlag KG 2019

Qualität und Struktur der ambulanten Versorgung von erwachsenen Patienten mit ADHS (Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung)

Ergebnisse der RAABE-Studie [Retrospektive Daten-Analyse der ADHS-Behandlung Erwachsener]Quality and Structure of Outpatient Care for Adults with ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)Results of the RAABE-Study [Retrospective Data Analysis of ADHD Treatment in Adults]
Johannes Thome
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsmedizin Rostock
,
Kerstin Behnke
2   Kassenärztliche Vereinigung Bayerns
,
Markus Gleitz
3   Medice Arzneimittel Pütter GmbH & Co. KG, Iserlohn
,
Lydia Steer
2   Kassenärztliche Vereinigung Bayerns
,
Martina Weiher
2   Kassenärztliche Vereinigung Bayerns
,
Joerg Hasford
4   Institut für Medizinische Informationsverarbeitung, Biometrie und Epidemiologie, Ludwig-Maximilians-Universität München
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 August 2019 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie Darstellung der Versorgungsrealität erwachsener ADHS-Patienten in der ambulanten Versorgung.

Methode Vollerhebung aller ambulanten GKV-Patienten ≥ 18 Jahre mit ICD-Code F90.0 für das Jahr 2012 im Freistaat Bayern.

Ergebnisse Die Diagnoseprävalenz betrug 0,1 %. Circa 30 % der Patienten erhielten nach Diagnosestellung ein für die Behandlung der ADHS im Erwachsenenalter zugelassenes Arzneimittel. Drei Viertel der medikamentös versorgten Patienten bekam die Verordnung von einem Facharzt für ZNS-Erkrankungen. Rund 50 % der Patienten erhielten auch psychotherapeutische Versorgung.

Schlussfolgerungen Da auch Hausärzte eine Rolle in der Versorgung von erwachsenen ADHS-Patienten spielen, sollte die Zusammenarbeit zwischen Fach- und Hausärzten sowie das Fortbildungsangebot verstärkt werden.

Abstract

Objective Data on the quality and structure of outpatient care for adults with ADHD in Germany are scarce. The study describes the reality of care and identifies possible measures for improvement.

Method A complete survey of adults ≥ 18 years of age with a diagnosis of ADHD (ICD-Code F90.0) covered by statutory health insurance was carried out in the outpatient setting in the German Free State of Bavaria in 2012.

Results The analysis revealed a diagnostic prevalence of ADHD in adults in Bavaria of 0.1 %, which was lower than expected based on ADHD prevalence estimates in the general population (about 3 %). Patients were diagnosed by specialists for CNS disorders and by general practitioners. About 30 % of patients received a medication approved for the treatment of ADHD, and these were in approx. 75 % of cases prescribed by specialists for CNS disorders. About 50 % of the patients received psychotherapy.

Conclusion General practitioners play an important role for medical care of adult patients with ADHD. Continuous medical education programmes and collaboration between general practitioners and specialists is an urgent imperative for improving outpatient care of ADHD in adults.

 
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