Klinische Neurophysiologie 2019; 50(01): 17-22
DOI: 10.1055/a-0792-0986
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Empfehlungen der Deutschen Gesellschaft für Klinische Neurophysiologie und Funktionelle Bildgebung zur Diagnostik des irreversiblen Hirnfunktionsausfalls

Recommendations of the German Society for Clinical Neurophysiology and Functional Imaging for the Diagnosis of Irreversible Loss of Brain Function
Uwe Walter
1   Klinik und Poliklinik für Neurologie, Universitätsmedizin Rostock
,
Stephan A. Brandt
2   Klinik für Neurologie, Campus Mitte, Charité-Universitätsmedizin Berlin
,
Stefanie Förderreuther
3   Neurologische Klinik, Klinikum Innenstadt, Ludwig-Maximilians-Universität München
,
Hans-Christian Hansen
4   Klinik für Neurologie und Psychiatrie, Friedrich-Ebert-Krankenhaus Neumünster GmbH
,
Hermann Hinrichs
5   Universitätsklinik für Neurologie, Universitätsklinikum Magdeburg A. ö. R.
,
Manfred Kaps
6   Klinik für Neurologie am Standort Gießen, Universitätsklinikum Gießen und Marburg
,
Wolfgang Müllges
7   Neurologische Klinik und Poliklinik, Universitätsklinikum Würzburg
,
David Weise
8   Klinik und Poliklinik für Neurologie, Universitätsklinikum Leipzig
9   Klinik für Neurologie, Schmerztherapie und Schlafmedizin, Asklepios Fachklinikum Stadtroda
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
07 January 2019 (online)

Zusammenfassung

Gemeinsam mit der Vierten Fortschreibung der Richtlinie der Bundesärztekammer zur Feststellung des irreversiblen Hirnfunktionsausfalls („Hirntod“) im Jahr 2015 erfolgte eine Revision der Empfehlungen der Deutschen Gesellschaft für Klinische Neurophysiologie und Funktionelle Bildgebung (DGKN) zu den ergänzenden elektrophysiologischen (Elektroenzephalografie, frühe akustisch evozierte Potenziale, somatosensorisch evozierte Potenziale) und neurovaskulären (Dopplersonografie, Duplexsonografie) Untersuchungen.

Die Empfehlungen der DGKN wurden 2018 in einigen Punkten aktualisiert. Neben redaktionellen Änderungen (u. a. Ersetzen des Begriffs „Eichsignal“ durch „Kalibriersignal“, präzisere Formulierung der zu setzenden Elektroden für die Elektroenzephalografie) wurden Vorgaben zur Bildanzeige bei digitaler Elektroenzephalografie und altersbezogene Mindestgrößen des arteriellen Mitteldruckes bei Kindern für die Doppler- und Duplexsonografie neu aufgenommen. Diese hier präsentierten Empfehlungen stellen die Indikationen, Limitationen, Voraussetzungen und die Durchführung dieser Zusatzverfahren in der Diagnostik des irreversiblen Hirnfunktionsausfalls bei Kindern und Erwachsenen dar.

ABSTRACT

Along with the fourth update of the German Medical Association guideline for the determination of the irreversible loss of brain function (“brain death”) in 2015, the recommendations of the German Society for Clinical Neurophysiology and Functional Imaging (DGKN) for the ancillary electrophysiological (electroencephalography, early auditory evoked potentials, somatosensory evoked potentials) and neurovascular (Doppler sonography, duplex sonography) tests were revised. In 2018, the recommendations of the DGKN were updated with respect to several points. Beside editorial adaptations (e. g., the replacement of the term “standard signal” by “calibration signal”, the more precise formulation of the electrode locations for electroencephalography), standards of display screen with digital electroencephalography and age-related minimum values of mean arterial pressure for Doppler and duplex sonography in children were newly included. These recommendations presented herewith describe the indications, limitations, requirements and execution of these ancillary tests in the diagnosis of irreversible loss of brain function in children and adults.

 
  • Literatur

  • 1 Wissenschaftlicher Beirat der Bundesärztekammer. Richtlinie gemäß § 16 Abs. 1 S. 1 Nr. 1 TPG für die Regeln zur Feststellung des Todes nach § 3 Abs. 1 S. 1 Nr. 2 TPG und die Verfahrensregeln zur Feststellung des endgültigen, nicht behebbaren Ausfalls der Gesamtfunktion des Großhirns, des Kleinhirns und des Hirnstamms nach § 3 Abs. 2 Nr. 2 TPG, Vierte Fortschreibung. Dtsch Ärztebl 2015; 112: A-1256
  • 2 Besser R, Ferbert A, Hinrichs H. et al. Empfehlungen der Deutschen Gesellschaft für klinische Neurophysiologie (Deutsche EEG-Gesellschaft) zur Bestimmung des Hirntodes. Klin Neurophysiol 2001; 32: 39-41
  • 3 Walter U, Brandt SA, Ferbert A. et al. Empfehlungen der Deutschen Gesellschaft für Klinische Neurophysiologie und Funktionelle Bildgebung zur Diagnostik des irreversiblen Hirnfunktionsausfalls. Klin Neurophysiol 2016; 47: 16-20
  • 4 Ganes T, Lundar T. EEG and evoked potentials in comatose patients with severe brain damage. Electroencephalogr Clin Neurophysiol 1988; 69: 6-13
  • 5 Welschehold S, Boor S, Reuland K. et al. Technical aids in the diagnosis of brain death: a comparison of SEP, AEP, EEG, TCD and CT angiography. Dtsch Arztebl Int 2012; 109: 624-630
  • 6 Jørgensen EO. EEG without detectable cortical activity and cranial nerve areflexia as parameters of brain death. Electroencephalogr Clin Neurophysiol 1974; 36: 70-75
  • 7 Jørgensen EO, Malchow-Møller A. Natural history of global and critical brain ischaemia. Part I: EEG and neurological signs during the first year after cardiopulmonary resuscitation in patients subsequently regaining consciousness. Resuscitation 1981; 9: 133-153
  • 8 Schmitt B, Simma B, Burger R. et al. Resuscitation after severe hypoxia in a young child: temporary isoelectric EEG and loss of BAEP components. Intens Care Med 1993; 19: 420-422
  • 9 Bjelland TW, Klepstad P, Haugen BO. et al. Effects of hypothermia on the disposition of morphine, midazolam, fentanyl, and propofol in intensive care unit patients. Drug Metab Dispos 2013; 41: 214-223
  • 10 Walter U, Noachtar S, Hinrichs H. Digitale Elektroenzephalographie in der Hirntoddiagnostik: Technische Anforderungen und Ergebnisse einer Umfrage zur Richtlinienkompatibilität digitaler EEG-Systeme bei Anbietern in Deutschland. Nervenarzt 2018; 89: 156-162
  • 11 Deutsche EEG-Gesellschaft. Stellungnahme der Technischen Kommission zum papierlos registrierten EEG. EEG-Labor 1990; 12: 151-154
  • 12 Firsching R, Frowein RA, Wilhelms S. et al. Brain death. Practicability of evoked potentials. Neurosurg Rev 1992; 15: 249-254
  • 13 Ruiz-López MJ, Martínez de Azagra A, Serrano A. et al. Brain death and evoked potentials in pediatric patients. Crit Care Med 1999; 27: 412-416
  • 14 Facco E, Munari M, Gallo F. et al. Role of short latency evoked potentials in the diagnosis of brain death. Clin Neurophysiol 2002; 113: 1855-1866
  • 15 Jardim M, Person OC, Rapoport PB. Brainstem auditory evoked potentials as a method to assist the diagnosis of brain death. Pro Fono 2008; 20: 123-128
  • 16 Stöhr M, Wagner W, Pfadenhauer K. et al. Neuromonitoring. Darmstadt: Steinkopff; 1999
  • 17 Stöhr M, Riffel B, Trost E. et al. Short-latency somatosensory evoked potentials in brain death. J Neurol 1987; 234: 211-214
  • 18 Buchner H, Ferbert A, Hacke W. Serial recording of median nerve stimulated subcortical somatosensory evoked potentials (SEPs) in developing brain death. Electroencephalogr Clin Neurophysiol 1988; 69: 14-23
  • 19 Ruiz-García M, Gonzalez-Astiazarán A, Collado-Corona MA. et al. Brain death in children: clinical, neurophysiological and radioisotopic angiography findings in 125 patients. Childs Nerv Syst 2000; 16: 40-45
  • 20 von Reutern GM. Zerebraler Zirkulationsstillstand. Diagnostik mit der Dopplersonographie. Dtsch Ärztebl 1991; 88: A-4379-A-4385
  • 21 Ducrocq X, Hassler W, Moritake K. et al. Consensus opinion on diagnosis of cerebral circulatory arrest using Doppler-sonography: Task Force Group on cerebral death of the Neurosonology Research Group of the World Federation of Neurology. J Neurol Sci 1998; 159: 145-150
  • 22 Ducrocq X, Braun M, Debouverie M. et al. Brain death and transcranial Doppler: experience in 130 cases of brain dead patients. J Neurol Sci 1998; 160: 41-46
  • 23 Hadani M, Bruk B, Ram Z. et al. Application of transcranial doppler ultrasonography for the diagnosis of brain death. Intens Care Med 1999; 25: 822-828
  • 24 de Freitas GR, André C. Sensitivity of transcranial Doppler for confirming brain death: a prospective study of 270 cases. Acta Neurol Scand 2006; 113: 426-432
  • 25 Marinoni M, Alari F, Mastronardi V. et al. The relevance of early TCD monitoring in the intensive care units for the confirming of brain death diagnosis. Neurol Sci 2011; 32: 73-77
  • 26 Poularas J, Karakitsos D, Kouraklis G. et al. Comparison between transcranial color Doppler ultrasonography and angiography in the confirmation of brain death. Transplant Proc 2006; 38: 1213-1217
  • 27 Kaps M, Schreiber SJ, Walter U. Doppler- und Duplexsonographie in der Diagnostik des irreversiblen Hirnfunktionsausfalls. Klin Neurophysiol 2016; 47: 26-32
  • 28 Llompart-Pou JA, Abadal JM, Velasco J. et al. Contrast-enhanced transcranial color sonography in the diagnosis of cerebral circulatory arrest. Transplant Proc 2009; 41: 1466-1468
  • 29 Welschehold S, Geisel F, Beyer C. et al. Contrast-enhanced transcranial Doppler ultrasonography in the diagnosis of brain death. J Neurol Neurosurg Psychiatry 2013; 84: 939-940