Klin Monbl Augenheilkd 2019; 236(08): 1012-1015
DOI: 10.1055/a-0651-0687
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Langzeitergebnis nach autologer Membrana-limitans-interna-Lappenplastik bei nicht verschlossenem Makulaloch

Long-term Outcome after Autologous Free Internal Limiting Membrane Flap for the Treatment of Refractory Macular Holes
Josef Guber
1   Augenklinik, Kantonsspital Sankt Gallen, Sankt Gallen, Schweiz
,
Max Vieregge
1   Augenklinik, Kantonsspital Sankt Gallen, Sankt Gallen, Schweiz
,
Hendrik P. N. Scholl
2   Klinik für Augenheilkunde, Universitätsspital Basel, Augenklinik, Basel, Schweiz
,
Christophe Valmaggia
1   Augenklinik, Kantonsspital Sankt Gallen, Sankt Gallen, Schweiz
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 13 April 2018

akzeptiert 25 June 2018

Publication Date:
16 October 2018 (online)

Zusammenfassung

Ziel Das Ziel dieser Studie ist es, die Operationstechnik sowie die Langzeitergebnisse nach freiem autologem Membrana-limitans-interna-Lappen (ILM-Lappen) für nicht verschlossene Makulalöcher zu evaluieren.

Methoden Die freie ILM-Lappentechnik wurde als sekundäres Verfahren für nicht schließende Makulalöcher nach fehlgeschlagenem initialem Standardverfahren verwendet. Um das anatomische Ergebnis der Operation zu beurteilen, wurden optische Kohärenztomografie-Aufnahmen (SD-OCT-Aufnahmen) postoperativ durchgeführt, während die bestkorrigierte Sehschärfe (BCVA) verwendet wurde, um das funktionelle Ergebnis zu beurteilen. Alle Patienten wurden über einen Zeitraum von 1 Jahr nachkontrolliert.

Ergebnisse Insgesamt wurden 5 Augen eingeschlossen. Bei allen Patienten konnte das Makulaloch mittels ILM-Lappen erfolgreich verschlossen werden. Eine partielle retinale Regeneration, die als Wiederherstellung der äußeren Grenzmembran und der Ellipsoidzone im SD-OCT dargestellt werden konnte, wurde in allen Fällen beobachtet. Funktionell zeigten die meisten Patienten Verbesserungen der BCVA von 1 – 2 Linien.

Fazit Die autologe ILM-Lappentechnik bei persistierenden Makulalöchern scheint ein sicherer und effektiver Ansatz zu sein. Insgesamt zeigen sich gute anatomische und funktionelle Langzeitergebnisse.

Abstract

Purpose To evaluate the technique and the long-term outcomes after autologous internal limiting membrane flap surgery for refractory macular holes.

Methods The free ILM flap technique was used as a secondary procedure for non-closing macular holes after failed initial standard procedure. SD-OCT images were taken to assess the anatomical outcome of surgery while best corrected visual acuity (BCVA) was used to evaluate the functional outcome during a one-year follow-up.

Results A total of five eyes were included. All patients underwent successful intended manipulation of the ILM flap. All cases achieved complete anatomical closure. Partial microstructural reconstruction was demonstrated on SD-OCT as restoration of the external limiting membrane and the ellipsoid zone and was observed in all cases. Functionally, as compared to baseline, most of the patients showed improvements in BCVA of 1 to 2 lines.

Conclusion This technique appears to be a safe and effective approach with favourable anatomical and functional results.

 
  • Literatur

  • 1 Lim LS, Ng WY, Wong D. et al. Prognostic factor analysis of vitrectomy for myopic foveoschisis. Br J Ophthalmol 2015; 99: 1639-1643
  • 2 Seike C, Kusaka S, Sakagami K. et al. Reopening of macular holes in highly myopic eyes with retinal detachments. Retina 1997; 17: 2-6
  • 3 Michalewska Z, Michalewski J, Dulczewska-Cichecka K. et al. Inverted internal limiting membrane flap technique for surgical repair of myopic macular holes. Retina 2014; 34: 664-669
  • 4 Hillenkamp J, Kraus J, Framme C. et al. Retreatment of full-thickness macular hole: predictive value of optical coherence tomography. Br J Ophthalmol 2007; 91: 1445-1449
  • 5 Valldeperas X, Wong D. Is it worth reoperating on macular holes?. Ophthalmology 2008; 115: 158-163
  • 6 DʼSouza MJ, Chaudhary V, Devenyi R. et al. Re-operation of idiopathic full-thickness macular holes after initial surgery with internal limiting membrane peel. Br J Ophthalmol 2011; 95: 1564-1567
  • 7 Morizane Y, Shiraga F, Kimura S. et al. Autologous transplantation of the internal limiting membrane for refractory macular holes. Am J Ophthalmol 2014; 157: 861-869.e1
  • 8 Guber J, Lang C, Valmaggia C. et al. Internal Limiting Membrane flap techniques for repair of large macula holes: a short-term follow-up of anatomical and functional outcomes. Klin Monatsbl Augenheilkd 2017; 234: 493-496
  • 9 Goker YS, Koc M, Yuksel K. et al. Relationship between peeled internal limiting membrane area and anatomic outcomes following macular hole surgery: a quantitative analysis. J Ophthalmol 2016; 2016: 5641273
  • 10 Wong D, Steel DH. Free ILM patch transplantation for recalcitrant macular holes; should we save some internal limiting membrane for later?. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2016; 254: 2093-2094
  • 11 Theelen T, Tilanus MAD. Surgical characteristics of the retinal inner limiting membrane. Br J Ophthalmol 2006; 90: 927
  • 12 Kang SW, Lim JW, Chung SE. et al. Outer foveolar defect after surgery for idiopathic macular hole. Am J Ophthalmol 2010; 150: 551-557
  • 13 Funata M, Wendel RT, de la Cruz Z. et al. Clinicopathologic study of bilateral macular holes treated with pars plana vitrectomy and gas tamponade. Retina 1992; 12: 289-298
  • 14 Madreperla SA, Geiger GL, Funata M. et al. Clinicopathologic correlation of a macular hole treated by cortical vitreous peeling and gas tamponade. Ophthalmology 1994; 101: 682-686
  • 15 Oh J, Yang SM, Choi YM. et al. Glial proliferation after vitrectomy for a macular hole: a spectral domain optical coherence tomography study. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2013; 251: 477-484
  • 16 Shiode Y, Morizane Y, Matoba R. et al. The Role of Inverted Internal Limiting Membrane Flap in Macular Hole Closure. Invest Ophthalmol Vis Sci 2017; 58: 4847-4855