OP-Journal 2018; 34(03): 201-206
DOI: 10.1055/a-0607-8097
Fachwissen
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Prinzipien der Frakturbehandlung beim Kind

Principles of Fracture Treatment in the Child
Francisco F. Fernandez
,
Oliver Eberhardt
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 November 2018 (online)

Zusammenfassung

Die Behandlungsprinzipien von Frakturen beim Kind richten sich nach den besonderen Eigenschaften der Frakturheilung am wachsenden Skelett. Das Skelett des Kindes stellt ein vom Alter abhängiges dynamisch wachsendes Organ dar, mit der Fähigkeit, schnell knöcherne Verletzungen zu heilen, mit hoher Toleranz gegen Weichteilverletzung, geringen Immobilitätsschäden und altersabhängig möglicher Korrektur von posttraumatische Fehlstellungen. Diese Fähigkeiten sind am Skelett des Kindes nicht überall gleich, sie sind direkt abhängig von Potenz der angrenzenden Wachstumsfuge bzw. ihrem Anteil an der Gesamtlänge der Extremität und dem Alter des Kindes. Der Behandler von Frakturen und Verletzungen des Kindes benötigt spezielle Kenntnisse über die Besonderheiten des wachsende Organs „Skelett“, muss aber auch über die Bedürfnisse des Kindes und seiner Bezugspersonen reflektieren können. Bestehen Ungereimtheiten hinsichtlich des Unfallmechanismus und der Verletzung, eine verzögerte Vorstellung nach Fraktur oder spezielle Frakturen, dann muss an eine Kindesmisshandlung gedacht werden. Es gilt, die Balance zu halten zwischen den Polen „bei Kindern wächst sich alles aus“ und der apodiktischen Entscheidung einer primären definitiven Versorgung, die überspannt in jedem Lebensalter zu einer operativen Versorgung führt.

Abstract

The treatment principles of fractures in children depend on the particular characteristics of fracture healing on the growing skeleton. The childʼs skeleton is an age-dependent dynamically growing organ with the ability to heal bony injury quickly, high tolerance to soft tissue injury, minor immobility damage, and age-related potential correction of posttraumatic misalignment. These abilities are not the same everywhere on the skeleton of the child, they are directly dependent on the potency of the adjacent growth joint or their proportion of the total length of the limb and the age of the child. The treatment of fractures and injuries to the child requires specific knowledge of the specificities of the growing skeletal organ, but it must also be able to reflect on the needs of the child and its caregivers. If there are inconsistencies regarding the accident mechanism and the injury, a delayed presentation after a fracture or special fractures then a child abuse must be considered. It is important to keep the balance between the poles “in children, everything grows out” and the apodictic decision of a primary definitive care that leads to an operative care at any age.

 
  • Literatur

  • 1 Beaty JH, Kasser JR. eds. Rockwood and Wilkinsʼ Fractures in Children. 6th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins;
  • 2 Fernandez FF, Eberhardt O, Wirth T. [Elastic stable intramedullary nailing as alternative therapy for the management of paediatric humeral shaft fractures]. Z Orthop Unfall 2010; 148: 49-53
  • 3 Fernandez FF, Eberhardt O, Langendörfer M. et al. Nonunion of forearm shaft fractures in children after intramedullary nailing. J Pediatr Orthop B 2009; 18: 289-295
  • 4 Heffernan MJ, Gordon JE, Sabatini CS. et al. Treatment of femur fractures in young children: a multicenter comparison of flexible intramedullary nails to spica casting in young children aged 2 to 6 years. J Pediatr Orthop 2015; 35: 126-129
  • 5 Kemp AM, Dunstan F, Harrison S. et al. Patterns of skeletal fractures in child abuse: systematic review. BMJ 2008; 337: a1518 doi:10.1136/bmj.a1518
  • 6 Kraus R, Wessel L. The treatment of upper limb fractures in children and adolescents. Dtsch Arztebl Int 2010; 107: 903-910
  • 7 Ligier JN, Métaizeau JP, Prévot J. et al. Elastic stable intramedullary pinning of long bone shaft fractures in children. Z Kinderchir 1985; 40: 209-212
  • 8 Marzi I. Hrsg. Kindertraumatologie. 2. Aufl.. Berlin, Heidelberg: Springer; 2009
  • 9 Prévot J, Lascombes P, Ligier JN. [The ECMES (centro-medullary elastic stabilizing wiring) osteosynthesis method in limb fractures in children. Principle, application on the femur. Apropos of 250 fractures followed- up since 1979]. Chirurgie 1993; 119: 473-476
  • 10 Schmittenbecher PP. Complications and errors in use of intramedullary nailing in shaft fractures in childhood. Kongressbd Dtsch Ges Chir Kongr 2001; 118: 435-437
  • 11 Skellern CY, Wood DO, Murphy A. et al. Non-accidental fractures in infants: risk of further abuse. J Paediatr Child Health 2000; 36: 590-592
  • 12 Slongo T. Complications and failures of the ESIN technique. Injury 2005; 36 (Suppl. 01) A78-A85
  • 13 Subramanian P, Kantharuban S, Shilston S. et al. Complications of Kirschner-wire fixation in distal radius fractures. Tech Hand Up Extrem Surg 2012; 16: 120-123
  • 14 von Laer L, Kraus R, Linhart WE. Hrsg. Frakturen und Luxationen im Wachstumsalter. 6. Aufl.. Stuttgart: Thieme; 2012